Δευτέρα 18 Ιουνίου 2007

Μπρελόκ, ζαρντινιέρα… πλάκα στην πλάκα…

Ας μη γελιέσαι, η αυθαιρεσία της εξουσίας είναι αχρωμάτιστο διαχρονικό πρόβλημα. Αλλά… υπάρχει ένα μεγάλο αλλά. Δυστυχώς υπάρχουν ιδεολογικές αποχρώσεις που την εντείνουν και άλλες που την μειώνουν.
Ας μην γελιέσαι, όταν έχεις εμπεδώσει πως «πρέπει να επιβάλλεις την τάξη» και «σου έχουν διδάξει πως εσύ κυβερνάς το κράτος και είσαι εξουσία», τότε όλο και πιο πολύ «ανεβαίνει ο εγωισμός σου» και η επιβολή και η αυθαιρεσία γίνονται τρόποι ζωής. Φρίξαμε από την πλάκα της Ομονοίας; Φρίξαμε για την ζαρντινιέρα της Θεσσαλονίκης; Φρίξαμε για τους κρίκους των κλειδιών; Γιατί φρίξαμε;
«Αυτά δεν υπάρχουν πια, δεν είναι έτσι τα πράγματα». Το ακούω κάθε μέρα, την συζήτηση την είχα στο σαλόνι μου, την επαναλάμβανα κάθε φορά που γινόταν κάτι (αφού δεν είναι έτσι και δεν γίνονται αυτά, τότε γιατί την επαναλάμβανα;). «Δεν είναι όπως ήταν το ‘70». Δεν είναι; Αλήθεια πόσες φορές, παρότι δεν το πίστευα, ήθελα να το πιστέψω – ήθελα να πιστέψω πως η ιδεολογία έχει αλλάξει. Εις μάτειν. Η ιδεολογία της επιβολής της τάξης, των «φίλων της επιβαλλόμενης ελευθερίας» το μόνο που μπορεί να φέρει είναι η αυθαιρεσία. Αυθαιρεσία, φαινόμενο συνυφασμένο με την επιβολή. Όντως οι άνθρωποι, ο λόγος και τα μέσα άλλαξαν, αλλά η νοοτροπία όχι. Και δυστυχώς τα «προβλήματα» δεν ξεκινάνε από το φαινόμενο, αλλά από την κρυμμένη ρίζα. Πάντα τα προβλήματα από εκεί ξεκινάνε και όσο την αγνοούμε, όσο υπάρχουν κοκορόμυαλοι που ενδιαφέρονται μόνο για το τομάρι τους και θυσιάζουν τα πάντα ώστε να νοιώσουν (όχι να υπάρξουν) «ελεύθεροι» και «προστατευμένοι», τώρα, σήμερα, τόσο πιο δέσμιοι και ευάλωτοι θα είναι στην αυθαιρεσία της εξουσίας, χωρίς να λογαριάζουμε πως η αστυνόμευση και επιβολή δεν μπορεί να τους παράσχει συνεχή και απρόσκοπτη προστασία. Άλλωστε, τα συστήματα ασφαλείας τα έφτιαξε άνθρωπος, οπότε άνθρωπος μπορεί και να τα διατρήσει.
Θεωρούν πως θυσιάζουν την ελευθερία… προς χάριν της ελευθερίας (ω πόσο οξύμωρο) και σύντομα θα ανακαλύψουν την επιβολή και την αυθαιρεσία να χτυπούν την ίδια τους την πόρτα. Αρκεί να σκεφτούμε πόσα πράγματα έχουν θυσιαστεί αργά-αργά, προς χάριν της «θεωρούμενης ελευθερίας» ώστε να μην θιγεί η πραγματική αιτία που κρύβεται στην νοοτροπία και τις επιδιώξεις. Η ελευθερία είναι όρος συλλογικός, δεν αποτιμάται ούτε επιδιώκεται σε ατομικό επίπεδο. Ούτως ή άλλως δεν ορίζεται σε ατομικό επίπεδο, εκεί ορίζεται η ασυδοσία. Και οι θυσίες θα συνεχίζονται, όσο υπάρχουν απελπισμένοι και η επιβαλλόμενη απελπισία αυξάνει. Επίλυση σημαίνει άρση αιτίας.
Όσο για την ηγεσία τι μπορείς να πεις… Σίγουρα το κεφάλι δεν φταίει αν κλωτσάνε τα πόδια. Ή μήπως φταίει; Σίγουρα η ευθύνη της πράξης δεν βαρύνει την ηγεσία. Η ηγεσία όμως βαρύνεται από την ευθύνη της αδυναμίας της να αποτρέψει εκ των προτέρων την πράξη. Όταν οι υφιστάμενοί σου διαπράξουν ένα παράπτωμα, τότε δεν είσαι υπεύθυνος για το παράπτωμα, αλλά γιατί δεν μπορείς να τους διοικήσεις ορθά. Ο ρόλος της αστυνομίας δεν είναι η επιβολή της τάξης. Είναι η διατήρηση της τάξης και η διαφύλαξη των νόμων. Η αστυνομία υπηρετεί το κοινωνικό σύνολο, δεν το κυβερνά. Όχι, ο αρχιπραίτωρ δεν πρέπει να παραιτηθεί. Να καρατομηθεί πάραυτα «στην κεντρική πλατεία του χωριού» οφείλει. Έτσι, για πλάκα...
«Δεν είναι όπως ήταν το ‘70». Ήλπιζα να ήταν αλήθεια, αλλά πως μπορείς να θεωρήσεις «μεμονωμένα» τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά;

7 σχόλια:

  1. .. τι είπες τώρα, "ευθύνη" είναι μιά λέξη που έχει εξαφανιστεί από τα ελληνικά δεδομένα σε όλα τα επίπεδα, είτε έχει να κάνει με Δημόσιο/Ιδιωτικό Τομέα, είτε έχει να κάνει με την προσωπική μας ζωή. Το παιχνίδι της τιμής, γιατί θέλει και τιμή και @@ να αναλλάβεις την ευθύνη των πράξεών σου, δεν υπάρχει πλέον, απλά γιατί υπάρχει έλλειψη αρχών... και δεν αναφέρομαι στις δημοτικές αρχές... μιλάμε για τις αρχές που μεγαλώνει ο καθένας.
    Καμηλιέρη εσύ και εγώ και κάνας δυό παραπάνω που έχουμε κοινούς σα γνωστούς και σαν φίλους, θαρρώ πως σκέφτονται διαφορετικά, έχουν αυτό που ονομάζουν οι υπόλοιποι τύψεις... η περηφάνια τους δεν επιτρέπει ανευθυνότητα. Όταν λοιπον κάνεις κάτι, το κάνεις "σωστά" διότι αλλιώς έχεις τύψεις... το σωστά φυσικά μέσα σε λογικά πλαίσια. τεσπα... θέλει ανάλυση και δε έχω χρόνο... καλημέρες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. δεν ειναι καθολου μεμονωμενα τα περιστατικα....

    δεν θλιβερο να βλεπεις αστυνομικο και να νιωθεις κινδυνο αντι για ασφαλεια ?

    ειναι θλιβερο γιατι για ακομη μια φορα δεν νιωθουμε προστατευμενοι απο τιποτα και απο κανεναν...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος18/6/07 7:43 μ.μ.

    "Σύμπτωση" επαναλαμβανόμενη παύει να είναι "σύμπτωση".
    Αυτός ο κόσμος δεν θ' αλλάξει ποτέ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. :(((((
    Και εγώ σε αυτό το διαφορετικά από το '70 φαίνεται να έχω μείνει.

    {και εγώ που διάβασα στον τίτλο ζαρτιέρες και είπα θα χαμογελάσουμε λίγο}

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. όχι, δεν είναι όπως στην δεκαετία του 70. είναι όπως ακόμα πιο παλιά.
    και δε νομίζω πως αυτοί οι θερμοκέφαλοι φτάνουν μέχρι του σημείου να κάνουν ανάλυση περί ελευθερίας, όπως εσύ εδώ. είναι πολύ στόκοι για να φτάσουν ως εκεί. απλώς έχουν εξουσια και κάνουν ό,τι γουστάρουν.

    Μήπως ξεχάσατε ότι κοτζάμ πρωθυπουργός τους είχς πει "εσείς είστε το κράτος"? εμ, κι εκείνοι το πιστέψανε και συμπεριφέρονται ομοίως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος20/6/07 3:14 π.μ.

    δεν φταίει το κράτος ούτε η αστυνομία που βγήκαν αυτά τα κινητά με βίντεο, αναθεματισμένη τεχνολογία, τόσα χρόνια ήμασταν δημοκρατικοί τώρα μερικές ζαρντινιέρες, ένα κινητό και κάτι πράσινα παπούτσια θα μας αλλάξουν το πολίτευμα, το φρόνημα;;;;λες να φοράνε ζαρτιέρες κάτω από τις στολές;;;;;;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναι ρε γμτ... τελικά η τεχνολογία και το τσιμέντο θα μας καταστρέψουν...

    Η χειρότερη μορφή παραπληροφόρησης που ακούω συνέχεια είναι: Γιατί καταδικάζετε τους αστυνομικούς και όχι τους.. τραμπούκους που δέρνουν τους αστυνομικούς. Μάλιστα νομίζω το είπε και ο εκπρόσωπος.
    Ήμαρτον. Αν είναι να συγκρίνουμε ένα θεσμικό όργανο της πολιτείας με έναν τραμπούκο μάλλον θα πρέπει να φτάσουμε και στο συμπέρασμα πως η κοινωνία δεν χρειάζεται και τα δύο.

    Η αστυνομία είναι θεσμικό όργανο θωράκισης έναντι των τραμπούκων. Θα τους κρίνουμε, θα τους καταδικάζουμε, θα τους αποπέμπουμε παραδειγματικά γιατί δεν κάνουν ορθά την δουλειά τους. Ο τραμπούκος δεν είναι ούτε θεσμός, ούτε επάγγελμα. Είναι η έκφραση της αποτυχίας της πολιτείας μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...