Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου 2006

Συνομωσίας συνέχεια

Σε ασθενείς που έπασχαν από άσθμα δόθηκε ως φαρμακευτική αγωγή ένα σκεύασμα που θεωρήθηκε βροχοδιασταλτικό. Το 50% αυτών παρουσίασε βελτίωση. Η πραγματικότητα ήταν μία και δεδομένη: Τους δόθηκε βροχοσυσταλτικό.
Σε δείγμα 34 ατόμων τοποθετήθηκαν ηλεκτρόδια στο κρανίο και τους προειδοποίησαν πως θα διέλθει ρεύμα το οποίο μπορεί να τους δημιουργήσει πονοκέφαλο. Τα 2/3 αυτών εμφάνισαν πονοκέφαλο μέσα στο επόμενο μισάωρο. Η πραγματικότητα ήταν μία και δεδομένη: Ουδέποτε διήλθε ηλεκτρικό ρεύμα από τα ηλεκτρόδια.
Η λάμπα εκπέμπει ακτινοβολία μήκους κύματος 730nm. Όπως και να το ορίσει ο παρατηρητής, κόκκινο ή πορφυρό, η πραγματικότητα είναι μία, δεδομένη και είναι η ακτινοβολία εκπομπής: 730nm ούτε 731,ούτε 729.

Δεν υπάρχει «αντικειμενικά ορισμένη πραγματικότητα». Υπάρχει «αντικειμενική πραγματικότητα» (μία και μοναδική) και προσπάθεια «αντικειμενικοποίησης» των ορισμών της πραγματικότητας ώστε να την προσεγγίσουμε. Ο δρόμος προς την αντικειμενικοποίηση των ορισμών περνάει μέσα από ανάλυση και μηχανισμούς που οδηγούν στον μονοσήμαντο ορισμό της πραγματικότητας. Όσο πιο βαθιά και προσεκτική είναι η ανάλυση, τόσο πιο «αντικειμενικός» είναι ο ορισμός μας και τόσο πιο πολύ προσεγγίζουμε το μονοσήμαντο ορισμό, ο οποίος πάντα υπάρχει, αν βρεθούν τα κατάλληλα εργαλεία.

Η πραγματικότητα είναι αντικειμενική. Η αντίληψη της πραγματικότητας είναι υποκειμενική γιατί υφίσταται στους μεταφραστικούς μηχανισμούς του εγκεφάλου. Οι μεταφραστικοί μηχανισμοί καθορίζονται από τις εμπειρίες και τα πιστεύω του κάθε ανθρώπου, αλλά και τον βασικό ρόλο του εγκεφάλου, ο οποίος είναι η αναγνώριση όσων θα βλάψουν τον οργανισμό (εξ ου και υπάρχουν πάντα τελικά μόνο δύο πλευρές: η καλή και η κακή). Η προσέγγιση της αντικειμενικότητας απαιτεί την «κατάργηση» των πιστεύω του ανθρώπου και την προσπάθεια «σφαιρικής» αντιμετώπισης ώστε να ελαττωθούν οι επιδράσεις των πρότερων εμπειριών. Και φυσικά πάντα αναφερόμαστε σε «προσέγγιση», διότι η πλήρης απουσία των «πιστεύω» και των εμπειριών από τον μεταφραστικό μηχανισμό είναι αδύνατη. Κάθε μετάφραση υπόκειται αναγκαστικά στο «ιστορικό» του μεταφραστή. Δεν παύει όμως να είναι μετάφραση και όχι η ίδια η πραγματικότητα. Η πραγματικότητα είναι μονοσήμαντη και αμείλικτη.

15 σχόλια:

  1. Τώρα πως από πειράματα placebo πήγες στις μεταφράσεις....αδυνατώ να κατανοήσω...
    [Μάλλον η ημικρανία μου (ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΓΕΓΟΝΟΣ) μου έχει μειώσει το IQ (εικαζόνμενη δοξασία)]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος29/9/06 4:39 μ.μ.

    Συμφωνώ απόλυτα φίλε Darthiir. Για παράδειγμα: ο Πτολεμαίος και ο Κοπέρνικος έβλεπαν τον ίδιο ουρανό αλλά τον ερμήνευαν διαφορετικά. Δες το σχετικό άρθρο μου στο Ιδεοσκόπιο (ideoscope.blogspot.com)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. πολυ μου αρεσε η διατυπωση του θεματος
    θα επρεπε να τοχα διαβασει απο νωρις για να παραπεμψω σε σενα για απαντηση... :)

    βεβαια, να ομολογησω πως, το μεσημερι που το πρωτοδιαβασα απο τη ζαλαδα του blogοtravelling(!) δεν το κατανοησα ολο...!
    η μεσημεριανη σιεστα βοηθησε στη συγκεντρωση του εγκεφαλου... ομως! :)
    καλο σου βραδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. lost in translation
    :s
    Καλό σου βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πραγματικό-αντικειμενικό-υποκειμενικό...
    ΕΙΚΟΝΕΣ στον εγκέφαλο του καθένα είναι όλα -και οι προσλαμβάνουσες και οι ερμηνείες.

    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. διάβασα το κείμενό σου και μου πέρασε ο πονοκέφαλος. αλήθεια σου λέω!
    Καμηλιέρη, είσαι το placebo μου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αρα ... συμφωνούμε!!! ;-) μάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μ' έχεις μπερδέψει τελικά... ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Παραδέχεσαι ότι ο καθένας μας εκλαμβάνει/αντιμετωπίζει/βλέπει την πραγματικότητα με τους δικούς του όρους/εμπειρίες, με την δική του υποκειμενική κρίση!!!
    Που μπερδευόμαστε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Παραδέχεσαι ότι συμφωνούμε σε κάτι που ούτως ή άλλως πιστεύω σταθερά, ενώ προ 2 ημερών θεωρούσες ότι διαφωνούμε...

    Μάλλον χάνεσαι κάπου στην μετάφραση... >:-p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. δεν διαφωνούσαμε αν το δεις από την σκοπιά που το παρουσίασες τώρα (στην ύπαρξη μίας πραγματικότητας που όλοι την αντιλαμβάνονται το ίδιο, διαφωνούσαμε!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Εχεχεχεχε
    Αν προσέξεις ουδέποτε είπα ότι την αντιλαμβάνονται το ίδιο. >:)

    Είπα ότι με σωστή αντιμετώπιση μπορούν να προσεγγίσουν την αντικειμενικότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καλημέρα και από μένα
    Ήρθα συστημένη από την Orelia.

    Και εγώ εκεί έχω καταλήξει, ότι η πραγματικότητα είναι, αλλά κάθε άνθρωπος την αντιλαμβάνεται διαφορετικά.
    Το ερώτημα που ακόμη δε μπορώ να απαντήσω είναι κατά πόσον είναι εφικτό και θεμιτό να καθαρίσει το βλέμα και να αναγνωρίσει τη πραγματικότητα ως είναι, ή γιατί όχι να παραέίνουμε στη πλάνη μας;

    Φιλιά
    Θα σας παρακολουθώ τώρα:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Εφικτό: Με σωστή αντιμετώπιση (σφαιρική ενημέρωση - λήψη πολλαπλών "πειραματικών δειγμάτων - απεικονίσεων - γνωμών", κρίση, αποβολή της αυθυποβολής) και κυρίως με σκέψη, μπορούμε να προσεγγίσουμε την αντικειμενικότητα...

    Θεμιτό: Για 'μένα, το γεγονός και μόνο ότι είναι "πλάνη" αρκεί. Κατά τα άλλα γιατί έτσι δεν αδικούμε και δεν αδικούμαστε, πράττουμε και αποφασίζουμε γνωρίζωντας, γενικά γνωρίζουμε και συνεπώς είμαστε ελεύθεροι. Η ελευθερία και η αυτοδιάθεση άλλωστε έχουν νόημα μόνο όταν δεν βρισκόμαστε υπό πλάνη, ειδάλλως αποτελούν ως έννοιες μια πλάνη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. καμηλιέρη
    ευχαριστώ για το λινκ
    Πιάσατε την ουσία μου
    ακραίως κυκλοθυμικιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...