Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2009

Στείρες πρακτικές

Δεν αργεί η μέρα που τα τετράδια και τα βιβλία του σχολείου θ’ αντικατασταθούν από ένα μικρό φορητό υπολογιστή ανέφερε χτες γνωστός παρουσιαστής ειδήσεων. Θέλω να πιστεύω φυσικά πως η φράση προέκυψε χάριν θαυμασμού και υπερβολής (αν και μάλλον γίνομαι ρομαντικός), αλλά προς στιγμή ρίγησα στην ιδέα της παρεπόμενης έστω γενεάς που θα αδυνατεί να κρατήσει μολύβι, να πολλαπλασιάσει το 5 με το 7 από μνήμης ή να διαιρέσει το 37 με το 3 στο χαρτί. Στείρες γνώσεις;
Τα τραγικά αποτελέσματα της εσφαλμένης χρήσης της τεχνολογίας είναι διάχυτα στις μέρες μας. Και λέω εσφαλμένης γιατί ουδέποτε υπήρξα ενάντιος της τεχνολογίας, αντιθέτως υπήρξα φανατικός υπέρμαχός της. Εναντιώνομαι όμως το ίδιο φανατικά στη λάθος χρήση της. Είναι τραγικό πόσα φιντάνια δεν ξέρουν να εκφραστούν και να γράψουν ένα κατανοητό κείμενο ή μια παρουσίαση σήμερα. Είναι τραγικό πως σχεδόν όλα τους θα κάνουν λάθος σε πράξεις απλές, ακόμα και όταν έχουν κομπιουτεράκια μαζί τους. Είναι τραγικό να μην μπορείς να διακρίνεις καμία ικανότητα κρίσης αλλά την πεποίθηση πως όλα είναι στείρες γνώσεις και όλα θα τα κάνει ο υπολογιστής. Δεν μιλάμε λοιπόν για επιστήμη αλλά για τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί η επιστήμη.
Ναι ο υπολογιστής θα γίνει κάποια στιγμή το δεξί τους χέρι, αλλά μέχρι τότε θα πρέπει να είναι ικανά να μπορούν να πραγματοποιήσουν την δουλειά με τα χέρια και το μυαλό τους. Μόνο έτσι θα είναι ικανά να κρίνουν και να ελέγξουν τον υπολογιστή τους. Να αντιλαμβάνονται πως όταν γνωρίζουν ότι μια πράξη θα δώσει αποτέλεσμα μεταξύ μηδέν και ένα, αν υπολογίσουν δύο έχουν κάνει λάθος. Να κρίνουν τον ίδιο τους τον εαυτό.
Το μυαλό αυτοκτονεί λίγο-λίγο στις μέρες μας και γι’ αυτό ευθύνεται η συνεχής εξάρτησή μας από «άλλους», είτε αυτοί είναι άνθρωποι, είτε είναι μηχανές. Και όσο η εξάρτηση θα διεισδύει σε όλο και μικρότερες ηλικίες, τόσο η κριτική σκέψη θα φθίνει. Γιατί αυτή εξαρτάται από τις συνάψεις των νευρώνων και αυτές για να πραγματοποιηθούν χρειάζονται τριβή, ενασχόληση με δυσκολίες, πράξεις στο χεράκι ώστε να γίνουν αντιληπτές οι περίπλοκες δομές και οι πιθανοί συνδυασμοί. Λάθη και επαναλήψεις ώστε να γίνει αντιληπτή η υφή των εννοιών, του σύμπαντος.
Όμως συνηθίσαμε και συνηθίζουμε όλο και περισσότερο στην ευκολία. Αποποιούμαστε καθημερινά μέρη της κρίσης μας και τελικά καταλήγουμε να μην έχουμε μέτρο και συναίσθηση γι’ αυτά που λέμε.
«Γνωρίζω ότι δεν έγραψα τίποτε αλλά θα σας παρακαλούσα να εκτιμήσετε την εργασία μου και να με βοηθήσετε λιγάκι, είναι το τελευταίο μάθημα και το πτυχίο θα βοηθήσει στη δουλειά μου».
Να βοηθήσω πως; Να εκτιμήσω τι; Εσύ εκτίμησες το γεγονός πως φωτοτύπησα και ταχυδρόμησα χειρόγραφες σημειώσεις τριάντα σελίδων όλων κι όλων για να τις διαβάσεις και να περάσεις; Εκτίμησες το γεγονός πως τα θέματά σου ήταν όλα μέσα από αυτές τις σημειώσεις; Και τρία χρόνια «τελευταίο μάθημα» δε φιλοτιμήθηκες να διαθέσεις ένα μήνα διαβάσματος για να το περάσεις με άριστα; Δεν ξέρω πόσο δύσκολο βρίσκουν όλα τα συμβούλια και τα παρασυμβούλια το πρόβλημα της παιδείας, εγώ όμως το διακρίνω ολόκληρο στο γραπτό ενός και μόνο φιντανιού. Και δεν ήταν το μόνο.
Στείρες γνώσεις; Έχει χαθεί κάθε μέτρο, κάθε συναίσθηση, κάθε ικανότητα κρίσης. Υπάρχει μόνο θράσος και αμετροέπεια. Και όσο οι στείρες πρακτικές εξάρτησης από εξωγενείς παράγοντες και ελάττωσης χρήσης του νου θα λαμβάνουν χώρα όλο και σε μικρότερες ηλικίες, τόσο θα φθίνει το πνεύμα. Μέχρι να εξαλειφθεί εντελώς.
Μετά, μία των ημερών, κάποιος θα (ξανα)ανακαλύψει τον τροχό.

27 σχόλια:

  1. Μου φαίνεται πως έρχονται εποχές που θα λέμε....κάθε πέρσι και καλύτερα....

    Σαρωτική η εισβολή της τεχνολογίας, δε λέω, για βοήθεια, οργάνωση, έρευνα, εξέλιξη σε κάθε τομέα της ζωής μας.
    ΄Ομως όταν λείπει το μέτρο...κλπ. κλπ.. κλπ.. τα ξέρουμε...

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλημερα εγω ειμαι υπερ της ιδεας αυτης ..τι πειραζει καλε δηλαδη να εχουμε λιγη ευκολια..

    δεν εχεις δει το ψηφιακο βιβλιο
    γαματο !!!

    ναι ναι να γινει να γινει
    δεν θελω αλλα βιβλια παραδοσιακα σαλιο και σελιδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ααα... κι εγώ θα διαφωνήσω μαζί σου. Ο ανθρώπινος νους είναι γεννημένος για πολύ μεγάλα πράγματα: Να μας λυτρώσει από όλες τις ασθένειες (άσχετα αν η τσέπη μερικών έχει αντίθετη άποψη), να μας πάει στα αστέρια!!!

    Γιατί να εγκλωβίσουμε αυτό το θαύμα σε ένα "5+7" και να μην του δώσουμε έναν πολύ πιο περίπλοκο τύπο που θα λύσει το ενεργειακό πρόβλημα; Γιατί να μείνουμε στο "να Λόλα ένα μήλο" όταν μπορούμε να δώσουμε λύση στο πώς θα φτάσουμε στα αστέρια;

    Προσωπικά, ο μπόμπιρας (έχει κλείσει τα 6) ήδη ξέρει να χειρίζεται τον υπολογιστή πολύ πολύ καλύτερα απ'όσο ήξερα εγώ στην ηλικία του (που τότε δεν ήξερα καν τι είναι ο υπολογιστής). Φυσικά, ο Ορέστης όταν φτάσει στα 36 του όπως είμαι εγώ, θα μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία ΠΟΛΥ ΠΟΛΥ περισσότερα απ'όσο προσφέρω εγώ, απ'όσα προσφέρεις εσύ, απ'όσα προσφέρουμε όλοι μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γλαρένια μου αυτό το λέω σχεδόν κάθε χρόνο, για διάφορους λόγους.

    Σκώληξ μου, έχω δει πολλά ψηφιακά βιβλία. Και πολλά παιδιά διαφόρων ηλικιών που είναι ανίκανα να κάνουν απλές λογικές συνεπαγωγές και να επικοινωνήσουν το οτιδήποτε, κι ας είναι «τζιμάνια» στο net surfing και computer handling. Καημένες συνάψεις :(

    Του το εύχομαι ολόψυχα Στρατούλη μου, το ξέρεις. Αλλά αν το καταφέρει, να είσαι σίγουρος πως η συνεχής «τριβή» του μυαλού θα τον έχει βοηθήσει να το πραγματώσει και όχι ένας υπολογιστής.
    Και φυσικά ποτέ δεν μίλησα για εγκλωβισμό στο 5+7 ή 5*7. Αλλά αν δεν έχεις χωνέψει αυτό, δεν θα έχεις ποτέ στιβαρό υπόβαθρο για να στηρίξεις όλα τα υπόλοιπα πολύπλοκα…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έκλεισε τα 6 ο Ορέστης;;; :o
    Πότε ρε;;;;;
    Πωωωω φλασιάαααα....

    .........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ξεχνάς κάτι βασικό: Η γενιά που έρχεται, είναι στο μετέχμιο μιας ραγδαίας επιστημονικής επανάστασης. Όπως η γενιά της βιομηχανικής επανάστασης ήταν σε μια κατάσταση... "κουκουρούκου" θα μπορούσε να πεις κανείς, ότι δεν ήξερε πού πάνε τα τέσσερα γιατί ήταν οι πρώτοι που έκαναν εκείνα τα βήματα, έτσι και τώρα, η γενιά που έρχεται είναι που θα κάνει τα πρώτα βήματα στην επιστημονική επανάσταση.

    Εννοείται ότι θα είναι "χαμένοι στο σύμπαν", όπου η επόμενη γενιά θα αρχίσει να στρώνει την κατάσταση.

    Δεν είναι τίποτε περισσότερο πέραν από την επανάληψη της ιστορίας - απλά αλλάζει το αντικείμενο. Κάποτε ήταν ο χαλκός, μετά ο σίδηρος, ο τροχός, η γραφή, το ρεύμα και τώρα πλέον, η επιστήμη.

    Δυστυχώς, κάποια γενιά (ή κάποιες γενιές) πρέπει να "πληρώσει την νύφη" μέχρι να μάθει η ανθρώπινη φυλή να χειρίζεται σωστά τα νέα "όπλα" που θα έχει στα χέρια της.

    Ακούγεται τραγικό, και πιστέψτε με, είναι. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω. Σαν να προσπαθείς να σταματήσεις την γη από το να γυρνάει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το κομπιούτερ θα πάιξει μεγάλο ρόλο όταν καταργηθεί το μοναδικό υποχρεωτικό βιβλίο και θα ψάχνουν τα παδιά αυτό που τους αρέσει, που θα διαλέξει το καθένα. Αλλά τότε θα πρέπει να υπάρχουν ΟΛΑ τα βιβλία στο νετ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προσωπικά δεν θεωρώ την ικανότητα των παιδιών να πατάνε γρήγορα πληκτρα στο PC ή την ευκολία τους στο να ξέρουν τι κάνουν τα πλήκτρα ως γνώση στην χρήση του υπολογιστή ως εργαλείο για την επίτευξη ενός σκοπού. Τα ελληνάκια ΧΑΛΑΡΑ δεν ξέρουν να δημιουργήσουν με τον υπολογιστή σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό. Το βλέπω κάθε μέρα στο σχολείο.
    Είναι ανίκανα να βρουν μια συμπαγή πληροφορία στο ίντερνετ και να την αξιολογήσουν, ακριβώς γιατί δεν μπορούνε να κάνουνε το ίδιο πράγμα με οποιοδήποτε εργαλείο της καθημερινής τους ζωής. Ακόμα κι αν ασχολούνται ώρες επί ωρών. Έχω δουλέψει και έχω συνεργαστεί στο παρελθόν με παιδιά από πολλές χώρες και μικρές ηλικίες και βλέπω ότι κατά κόρον υστερούμε σε πολλά κυρίως γιατί δεν αναπτύσσεται η συνδυαστική σκέψη σε κανέναν τομέα της ζωής των πιτσιρικιών. Το να έχουν μια σελίδα στο facebook και να κατεβάζουν ταινίες και τραγούδια, εμένα δεν μου λέει τίποτα. Μπορούν να γράψουν ένα κείμενο? Να κάνουν μια αναζήτηση στο google και αντί να μου τυπώσουν δεκάδες άχρηστες σελίδες που ΔΕΝ τις έχουν διαβάσει να έρθουν και να μου πούνε 3 μεστά πράγματα? Να σταχυολογήσουν μια πληροφορία? Ειδικά όταν τους δίνω μασημένη σχεδόν τροφή?
    Ό,τι δεν μπορούν να το κάνουν με 3 βιβλία που θα τους δώσω, δεν μπορούν να το κάνουν με κανέναν υπολογιστή. Ο υπολογιστής είναι απλώς ένα εργαλείο που σου επιτρέπει να τρέχεις με μεγάλες ταχύτητες στα θαύματα του κόσμου. Αν όμως δεν έχεις μάθει πρώτα να στέκεσαι στα πόδια σου και να περπατάς, δεν σου προσφέρει σχεδόν τίποτα εκτός από ένα μέσον εντυπωσιασμού.

    Το OLPC και τα σχετικά έχουν πίσω τους μια ολόκληρη φιλοσοφία και ένα ολόκληρο διαφορετικό σύστημα το οποίο στην Ελλάδα όλοι τείνουν να το αγνοούν. Όταν το ελληνικό σχολείο έχει ως στόχο να βγάζει παπαγαλάκια, δεν βλέπω σε τί θα βελτιώσει την δυναμικότητά του ένα άχρηστο κατ' εμέ έξοδο και εργαλείο, το οποίο είναι μόνο χρήσιμο όταν ο εκπαιδευτικός που το χρησιμοποιεί, το χρησιμοποιεί στην σωστή του βάση. Και αυτοί οι εκπαιδευτικοί υπάρχουν γύρω μας, και ήδη χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια παρόμοιες πρακτικές. Όσοι δραστηριοποιούνται στο χώρο της εκπαίδευσης, και στην πρωτοβάθμια και στην δευτεροβάθμια, γνωρίζουν σε ποιούς αναφέρομαι και την δουλειά που έχουν κάνει. Και για να μην μπερδευόμαστε, είμαι υπέρμαχος του σωστού εξοπλισμού και των σωστών σχολικών κτιρίων, και κυρίως, της συνεχούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στο αντικείμενό τους και σε όλες τις πρακτικές που θα τον κάνουν καλύτερο δάσκαλο. Αλλά όμως, δεν μπορώ να παραβλέψω την σχολική πραγματικότητα. Για μένα όλα τα σχολεία πρέπει να έχουν πλήρως εξοπλισμένη βιβλιοθήκη με πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια σε όλους τους τομείς και με καταρτισμένο προσωπικό. Έτσι μόνο το πιτσιρίκι θα μάθει να δουλεύει σωστά, γιατί η πείρα μου μου λέει, πως από τους περισσότερους γονείς, λίγα γενικά πρέπει να περιμένει κανείς (και από εκπαιδευτικούς, έτσι? Μην μπερδευόμαστε...).

    (Και φαντάσου, ακόμα δεν έχω ΚΑΝ αρχίσει να μιλάω...)
    ;-Ρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Κι εσύ ξεχνάς ένα βασικό συστατικό όμως Στράτο μου, Τα πάντα στηρίχθηκαν στο μυαλό του ανθρώπου. Άλλο η βοήθεια που προσέφερε η κάθε τεχνολογική επανάσταση και άλλο η αντικατάσταση του μυαλού. Το πρόβλημα εγγυάται στο γεγονός πως ενώ η ανάπτυξη του μυαλού γίνεται μέσα από προσπάθεια και επανάληψη που οδηγεί στην αντίληψη, σήμερα αυτά μπήκαν σε δεύτερη μοίρα και το μυαλό ατροφεί. Αυτό το συστατικό δεν απαλείφθηκε ποτέ από καμία επανάσταση και αυτό το συστατικό εξαλείφεται σήμερα: το μυαλό.

    Σύσσι μου, οι επιλογές κατ αρχάς γίνονται με βάση κριτήρια και όχι με βάση την αρέσκεια. Αν τα παιδιά επιλέξουν με βάση τη δεύτερη μάλλον η παιδεία θα χειροτερεύσει. Πέραν τούτου, αν ο όποιος υπολογιστής προοριζόταν μόνο για να αντικαταστήσει το βάρος του χαρτιού, δε θα υπήρχε πρόβλημα. Ούτε φυσικά αν προοριζόταν για να βοηθήσει ανθρώπους που γνωρίζουν τις μεθόδους, να τις υλοποιούν πιο γρήγορα. Αλλά σήμερα χρησιμοποιείται για να αποφύγουν οι άνθρωποι να μάθουν τις μεθόδους, με αποτέλεσμα να τους λείπει και η κρίση. Αυτά τα κριτήρια δηλαδή που συζητούσαμε για την επιλογή αντί της θέλησης; :)

    Ακριβώς λοιπόν Σοφία μου, αν δεν κάτσουν να κατανοήσουν τι σημαίνει, για ποιους λόγους γίνεται και πως οδεύει μια απλοποίηση πράξεων (στο δικό μου τομέα) ή γενικότερα να συνδυάζουν και να αντιλαμβάνονται την υφή του κόσμου γύρω τους πως λέω, για να μην το περιορίσω στα μαθηματικά, ένα υπολογιστής δεν θα κάνει τίποτε. Πόσο μάλλον όταν η φύση του υπολογιστή είναι ακριβώς η διευκόλυνση. Αλλά αν αυτή η διευκόλυνση έλθει πριν τη μάθηση, τότε καταστρέφει τη μάθηση η οποία κατακτάται μόνο με κόπο…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ας κάνουμε και μια σοβαρή ερώτηση επιτέλους. Και τι θα καίνε τα παιδιά στις καταλήψεις και στο τέλος της σχολικής χρονιάς; Ram; :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος4/2/09 5:32 μ.μ.

    δεν εχεις αδικο...κατανοω οτι η επομενη γενια θα διαφερει απο την προηγουμενη σε πολλα σημεια και θα ζει σε διαφορετικες συνθηκες, αλλα βρε παιδι μου, μια εγκεφαλικη λειτουργια πρεπει να τους μεινει ζωντανη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @snikolas
    (Πστ, πστ... Νικόλα, φλάντζες.... Αν έχει απομείνει και καμιά..)
    ;-Ρ

    (Σόρρυ Καμηλιέρη, δεν μπόρεσα να αντισταθώ...)
    ;-Ρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Καμηλιέρη παιδί μου, τίποτα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σωστά χωρίς την κατάλληλη εκπαίδευση, είναι γνωστό. Τα φυντάνια φέρονται έτσι, γιατί έτσι έμαθαν ως τώρα. Και το έμαθαν από χάρτινα βιβλία, όχι από ηλεκτρονικά
    (παρεμπιπτόντως, θα είναι μεγάλη ευκολία η ηλεκτρονική βιβλιοθήκη, δε λέω, αλλά τα e-book δεν έχουν "μυρωδιά"... Δεν ξέρω, εγώ παίζω ακόμα δίσκους βινυλίου...)

    Δεν φταίνε τα φυντάνια ούτε για τις στείρες γνώσεις τους, ούτε γιατί τις θεωρούν τέτοιες, και το ξέρεις. Όταν τα σχολικά βιβλία από το δημοτικό ακόμα, είναι γεμάτα από πληροφορίες που απλά παπαγαλίζουν, χωρίς να τους αφήνει περιθώρια να ψάξουν κάτι παραπάνω, όταν τα παροτρύνουμε να γράψουν εκθέσεις με κανόνες και χωρίς να χρησιμοποιούν καθόλου τη φαντασία ή το μυαλό τους, όταν στα 3/4 των σπιτιών με παιδιά που ξέρω οι βιβλιοθήκες ειναι 2 ράφια με εγκυκλοπαίδειες και βιβλία μαγειρικής (στην καλύτερη περίπτωση), και απουσιάζουν στο σύνολο των σχολείων, τι περιμένεις από τα φυντάνια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. φαρενάιτ 451
    άν δεν έχεις δει την ταινία, που κάποτε την λέγαμε "επιστημονικής φαντασίας", αλλά τώρα πιά "προφητική"
    να τη δεις οπωσδήποτε.
    Κι οχι τίποτ' άλλο αλλά αφού δεν θα υπάρχουν δάση, σε τίποτα γράβες εκεί στα σούλια θα πάμε να κρυφτούμε.
    δ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. lol. Νικολάκη πιστεύω πως σε κάλυψε η Σοφία!

    Μία; Τρείς τουλάχιστον θα τους μείνουν ζωντανές Σεβάσμια! Μαμ, σκατά, κοκό και νάνι (το τελευταία δε θέλει εγκέφαλο, εξ ου και είπα τρείς). Βέβαια έτσι όπως πάμε φοβούμαι πως έχω άδικο και θα εξαφανισθεί και το κοκό… :/

    Φυσικά μανούλα, τα ‘χομε ξαναπεί, με τη διαφορά ότι τα ηλεκτρονικά κοιμίζουν ακόμα περισσότερο γιατί ακριβώς αυξάνουν την εξάρτηση από νωρίς. Μια επισήμανση. Δεν μιλάω για το «ηλεκτρονικό βιβλίο» με το οποίο επίσης δε συμφωνώ για μικρές ηλικίες. Μιλάω για κανονικά λαπτοπάκια! Τέρμα το χειρόγραφο! Και άμα εσύ μάθεις ποτέ τι σημαίνει 1+1 όταν στο κάνει μόνιμα το Πισι…
    Κάτι όμως που πραγματικά με απασχολεί φοβερά…
    Και εμείς μέσα σε αυτές τις στείρες γνώσεις και αυτά τα βιβλία δεν ανδρωθήκαμε;
    Γιατί δεν είμαστε ανίκανοι;

    Αχ δημητρούλα μ’… Ο παλιός καλός κλεφτοπόλεμος που ξεφεύγει κάθε τεχνολογίας
    :)
    Στο Σούλι αδερφές μου, στο Σούλι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. στην αγγλια τα παιδια μαθαινουν και εχουν πισι απο το νηπιαγωγειο
    μια χαρα..
    δεν πειραζει να γινονται σαινια
    δεν θα με πειραζε ο επομενος Μπιλ Γκειτς να ειναι Ελληνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος5/2/09 4:08 μ.μ.

    ....παρε μου ενα λαπτοπακι να παιζω τριλιζα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Δεν είναι τα ίδια βιβλία, ούτε το ίδιο "κλίμα", Καμηλιέρη μου, που είχαμε εμείς.(μη δεις τα βιβλία που έχουν στο δημοτικό, αυτό σου λέω μόνο!)
    Και μην ξεχνάς ότι η δική μας γενιά δεν είχε τηλεόραση, PSP, κινητά και δεν ξέρω τι άλλο -όταν δεν μας άφηναν να παίζουμε έξω, ανοίγαμε κανένα βιβλίο, δεν είχαμε κι άλλη επιλογή...

    Η γενιά που σήμερα αντιμετωπίζει ανεργίες, ζόρια και αλλού ντ' αλλού επαγγελματικό προσανατολισμό, είναι και η δικιά μας, πάντως... και οι αμέσως επόμενες.

    Αλλά εγώ δεν είδα ποτέ τη γνώση σαν "στόχο επαγγελματικής αποκατάστασης". Το ξέρω, είμαι από άλλο πλανήτη, αλλά τότε ήμασταν πολλοί... γμτ!

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Να υποθέσω σκουληκάκι μου πως έχεις μεγάλη πείρα του πως μεγαλώνει ένα νήπιο στην αγγλία και μας μεταφέρεις το καταστάλαγμα της εφαρμογής των Η/Υ στην προσχολική ηλικία που οδηγεί σε επίδοξους βασιλόπορτες;

    Να σου πάρω δύο σεβάσμια; Διαφορετικού χρώματος να τα συνδυάζεις και με το ράσο;

    Φαντάσου να τα έχουν πάντα μαζί τους λοιπόν μανούλα

    Μωρ’ αν δε βάλεις χαρτί και μολύβι κάτω, να ξεσκιστείς τις επαναλήψεις, τον κόσμο δεν τον μαθαίνεις…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. (Psst, psssttt... τον μαθαίνεις, τον μαθαίνεις, και πράγματι μπορείς πολύ καλά, αλλά αρκεί να είσαι σε ένα περιβάλλον που σε μαθαίνουν να σκέφτεσαι! Θύμισέ μου να σου πω το λατρεμένο μου παράδειγμα για τα παραπάνω!!!))
    ;-Ρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. [πσσσσσιιιιτ, θα χρειαστείς πολύ ισχυρά επιχειρήματα...]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. (psstt.... χιχιχιχι, έρχομαι με το γάντι μου!!! The game is on!)
    ;-P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. (Μα, πού??? Αφού στην ουσία συμφωνούμε, απλά προσθέτω και την παράμετρο του προηγούμενου σχολίου μου)
    ;-Ρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. ναι το σοι μου ειναι αγγλια απο μπαμπα
    η μαμα μου απο ιταλια

    μπερδεμενη φαση λεμε :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Απαπαααα
    Και καταφέρνουν να συνεννοούνται;
    (Βόρεια ή νότια Ιταλία; Αγγλία Αγγλία, ή Σκωτία πχ όπως λέμε Αγγλία; :p)
    Επειδή δεν είμαι απόλυτα σίγουρος για το «ναι», επιμένω: Η θέση σου προέρχεται από το καταστάλαγμα προσωπική εμπειρίας του συνόλου των μεθόδων, εφαρμογής και ευεργετικών αποτελεσμάτων στον ανδρωμένο νέο, του «μέτρου» που αναφέρεις πως εφαρμόζεται, ή απλά μας συναίσθησης πως κάτι τέτοιο εφαρμόζεται σήμερα εκεί και για να εφαρμόζεται εκεί, κάτι ξέρουν αυτοί «οι ανώτεροι τύποι»;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. A, πάντως, πρέπει να σας πω, από εκπαιδευτικά συνέδρια και πράγματα που έχω διαβάσει (τώρα δεν θυμάμαι λινκ και τα σχετικά), ότι δεν υπάρχουν έρευνες στα σχολεία που γίνεται εκτεταμένη χρήση λάπτοπ μέσα στην τάξη πως οι μαθητές τους έχουν μάθει περισσότερα έτσι λόγω αυτών. (Με μια επιφύλαξη ως προς την διατύπωση).

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...