Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2010

«Εκλογολογία»

Η πρώτη Κυριακή των εκλογών πέρασε. Η δεύτερη έρχεται. Όλο το πολιτικό σύστημα σε αυτή λογαριάζει απ’ ότι φαίνεται. Οι πολίτες επίσης φαίνεται να την είχαν δεδομένη. Από απόψεως δημοκρατικών θεσμών, αυτό το δεδομένο της δεύτερης Κυριακής, τί μήνυμα στέλνει άραγε;
Διότι όλοι πήραν το μήνυμά τους, το οποίο ήταν μήνυμα νίκης, για όλους, για μια ακόμα φορά. Σε αυτή τη δημοκρατία όλοι κερδίζουν και όλοι φυσικά αποζητούν αυτοδυναμία και παντοδυναμία. Γιατί λοιπόν να ονομάζεται δημοκρατία; Η δε πολιτική που ακολουθείται είναι η ίδια: φιλελευθερισμός των αγορών και οικονομική διακυβέρνηση. Απλά τα πρόσωπα αλλάζουν. Παγκοσμίως. Πού είναι λοιπόν η δημοκρατία; Εκτός και αν η πλειοψηφία των πολιτών είναι πεπεισμένη για την αναγκαιότητα εφαρμογής αυτής της «πολιτικής»: της υπερίσχυσης του χρήματος και της αγοράς έναντι της πολιτικής. Τότε ναι, θα ήταν δημοκρατία. Αντιστρέφοντας, αν η πλειοψηφία των πολιτών δεν είναι πεπεισμένη για την αναγκαιότητα αυτής της πολιτικής, τί πρέπει να ψηφίσει για να αλλάξει αυτή η πολιτική; Άκυρο; Λευκό; Αποχή; Με αυτές τις επιλογές σίγουρα δεν βγαίνει κυβέρνηση που θα αλλάξει το πολιτικό σκηνικό. Άρα ή ο κόσμος χειροκροτεί την οικονομική διακυβέρνηση της φιλελεύθερης αγοράς, ή απλά αδιαφορεί, ή αναγνωρίζει πως η ψήφος στην πράξη δεν έχει ισχύ. Αυτά κοιτώντας το σύνολο του εκλογικού αποτελέσματος και όχι τις στατιστικές που επιτρέπουν σε κάθε κόμμα να τις βλέπει απ’ όποια οπτική του αρέσει. Αν όμως αδιαφορεί, ή αν απλά αντιλαμβάνεται πως ό,τι ψήφο και να δώσει, η κατάσταση δεν αλλάζει, τότε προφανώς και το πολίτευμα δεν είναι δημοκρατικό.
Άλλωστε, στην υπόθεση εργασίας ότι θα κυβερνήσουν τα κόμματα διαμαρτυρίας, αν ληφθεί υπ’ όψη η παγκοσμιοποιημένη αγορά, η Ελλάδα θα μείνει στο περιθώριο. Διότι το ίδιο δίλημμα σε τελευταία ανάλυση το έχει όλος ο κόσμος, όχι μόνο Ελλάδα. Ίσως το ερώτημα θα πρέπει να πάει πιο πίσω, είναι δυνατό όλος ο κόσμος να αποζητά την οικονομική διακυβέρνηση έναντι της πολιτικής; Ή μήπως αυτό είναι κάτι στο οποίο σύρεται λόγω του ισχύοντος γίγνεσθαι; Άλλωστε, όπως οι ίδιοι οι πολιτικοί παραδέχονται, η συνείδηση των πολιτών διαμορφώνεται με βάση το πλαίσιο δραστηριοποίησης το οποίο τους διατίθεται. Δύσκολο για το ανθρώπινο μυαλό, αλλοτριωμένο από την καθημερινότητα του, να διανοηθεί πέρα από τα δεδομένα. Κι όσο λιγότερο χρόνο έχει το μυαλό για σκέψη, τόσο λιγότερο ενδιαφέρεται να αμφισβητήσει τους παγιωμένους κανόνες της πραγματικότητας, για να προσπαθήσει να διακρίνει πιθανά νέα σχήματα. Μπορεί να διανοηθεί ο μέσος άνθρωπος τί συμβαίνει σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας; Όχι. Μπορεί να αντιληφθεί πραγματικά τί συμβαίνει σε διαφορετικού τύπου συστήματα διακυβέρνησης; Όχι, να νοιώσει δεν μπορεί, μόνο να «κρίνει με βάση όσα ακούει» μπορεί. Τα οποία τα ακούει από το ισχύων σύστημα, το οποίο, φυσιολογικότατα, ευλογεί τα γένια του και υποσκάπτει κάθε τι διαφορετικό. Οι πιθανές μεταβολές του δε, σίγουρα θα οδηγήσουν σε συγκρούσεις και δυσκολίες, θα βγει ο κόσμος «από τη βολή του», οπότε η απλή, «φυσιολογική επιλογή» παραμένει η προσπάθεια διαχείρισης των δυσκολιών του παρόντος, ακόμα και αν αυτή είναι ανέφικτη. Κι έτσι η δημοκρατία μετατρέπεται απλά σε εναλλαγή προσώπων. Να κυβερνήσουν με παρόμοιες πολιτικές οι μεν, και να τιμωρηθούν για τις κλοπές τους οι δε. Και τούμπαλιν την επόμενη ή παρεπόμενη τετραετία.
Και τώρα τί θα γίνει στο δεύτερο γύρο λοιπόν; Που πρέπει να αποφασίσει κανείς μεταξύ δύο φιλελεύθερων στην πράξη κομμάτων, ψεύτικων στα λόγια, για να κυβερνήσουν τμήματα της Ελλάδας; Ποιος έκλεψε λιγότερα; Τελικά θέμα πολιτικής ή δικαιοσύνης είναι οι κυβερνήσεις; Αλλά οι εκλογές είναι αυτοδιοικητικές. Όχι κομματικές. Μπορεί όμως να πιστέψει κανείς ότι αν ο εκάστοτε υποψήφιος στηρίζεται από ένα κομματικό χώρο, δεν θα ακολουθήσει την πολιτική αυτού του χώρου; Μήπως έχει έρθει η ώρα να καταργηθούν τα κόμματα όπως τα γνωρίζει η σημερινή κοινωνία; Ν’ αλλάξει το σύστημα, μπας και ωφεληθεί η δημοκρατία; Γίνονται όμως αλλαγές χωρίς επανάσταση;
Τραγικό δε είναι, πως οι ήδη αποτυχημένοι ή καταδικασμένοι πολιτικοί επιστρέφουν άμεσα, ή μετά από μια τετραετία στην πολιτική. Τί θα μπορούσε να πει κανείς για τον απερχόμενο, αλλά εκ νέου υποψήφιο, δήμαρχο αθηναίων; Σήμερα γίνεται μεγάλος ντόρος για το πρόβλημα των ασφαλιστικών ταμείων, όμως ποιός ασχολείται με το ότι ο άνθρωπος αυτός είναι ο κύριος υπαίτιος που άνοιξαν, με τα νομοθετήματά του, οι δίαυλοι για την ληστεία των ασφαλιστικών ταμείων; Και όση απέχθεια και αν έχουν οι πολίτες για τη λοβιτούρα που γίνεται στο χώρο της υγείας, ο ηθικός αυτουργός, αλώβητος, εκτελεί χρέη δημάρχου, και προτίθεται να ξαναεκτελέσει! Τη στιγμή που οι «οικονομικές τρύπες» του ασφαλιστικού θεωρούνται ένα από τα κυριότερα προβλήματα που έσυραν την Ελλάδα στο χείλος της χρεοκοπίας. Αλήθεια, τελικά όταν ο πολίτης φτάνει στην κάλπη, τί ψηφίζει; Πολιτική; Πολιτικό βίο; Έντιμο βίο; Αποτελέσματα πρότερης θητείας; Ή απλά χρωματάκια; Βένετοι ή πράσινοι;
Υπήρξε πάντως και περιοχή, όπου οι υποψήφιοι ήταν μόνο δύο, προερχόμενοι και οι δύο από το ίδιο κόμμα, την αξιωματική αντιπολίτευση. Η αποχή χτύπησε κόκκινο και το πολιτικό πόρισμα που διατυπώθηκε ήταν πως ο κόσμος δεν ήξερε ποιόν από τους δύο να πρωτοψηφίσει, εξ ου και απείχε, να μην στενοχωρήσει κανέναν! Η στατιστική, σε συνδυασμό με την «πολιτική» έχει λύσεις για όλα!!!
Και το ερώτημα του δεύτερου γύρου παραμένει: Κάποιος πρέπει να κυβερνήσει. Κάποιος θα κυβερνήσει. Τί ψήφος πρέπει να πέσει στην κάλπη ώστε να εκφραστούν όλες αυτές οι αγωνίες; Και ποιό το μήνυμα τελικά για την ίδια την δημοκρατία; Γιατί όλοι κερδισμένοι δεν μπορεί να είναι. Αυτό ίσχυε μόνο κατ’ όνομα στον συναγωνιστικό αθλητισμό της αρχαιότητας. Στην πράξη, πέρα από τα όμορφα τα λόγια, σε τούτη τη γη τελικά υπάρχουν νικητές και χαμένοι. Αν λοιπόν όλα τα πολιτικά κόμματα κέρδισαν, ποιος έχασε άραγε στις εκλογές τούτες;

16 σχόλια:

  1. Ποιός έχασε;
    Αύριο κηδεύεται στην γειτονιά μου ο μεγάλος κερδισμένος των εκλογών της περασμένης Κυριακής... τον πρόδωσε τελικά η καρδιά του. Κέρδισε τις εκλογές, αλλά έχασε τη ζωή του.
    Και αναρωτιέμαι... αξίζει τον κόπο όλη αυτή η ιστορία; Από όποια πλευρά και να την δει κανείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχασε, και χάνει, η διάθεση του κάθε ανθρώπου γύρω μας να αναλάβει την ευθύνη της συμμετοχής στα κοινά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το άκουσα ξηροκαρίπτα μου. Βρε τι έπαθε ο άνθρωπος. Απ’ την άλλη, κάποτε ο θείος μου είχε βγει για μια μικρή περίοδο στην τοπική αυτοδιοίκηση και είχε δηλώσει λίγο πριν παραιτηθεί: με όλα αυτά που έρχονται και σου ζητάνε και σε πρίζουν, όλη μέρα, το έλκος το έχεις σίγουρο…
    Ανθυγιεινή δραστηριότητα η πολιτική…

    Αυτό Σοφία σημαίνει πως η δημοκρατία δεν έχει καμία ελπίδα. Βέβαια, σε μια παγκόσμια κοινωνία στην οποία οι θεσμοί έχουν απαξιωθεί και η οποιαδήποτε ελπίδα σεβασμού έχει σβήσει, αυτό δεν είναι καθόλου παράξενο…

    Και φέξη κοκό μου δεν (προ)βλέπεται…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οπως εχω ξαναγραψδει, τελικα μονο ο Αλαβανος φντ να εχασε!!!
    :)

    Πολυ καλη η αναιρεση της τοποθετησης:
    "Άλλωστε, στην υπόθεση εργασίας ότι θα κυβερνήσουν τα κόμματα διαμαρτυρίας, αν ληφθεί υπ’ όψη η παγκοσμιοποιημένη αγορά, η Ελλάδα θα μείνει στο περιθώριο. "

    Διοτι αυτο λενε ολοι: αν βγουν οι ταδε θα γινει αυτο ή το άλλο η το παραλλο και ξεχνουν πως η ιστορια δεν μπορει να απαντησει σε υποθετικα ερωτηματα. Λες και το τι εγινε στην Σοβιετικη Ρωσια (ακραιο) πχ ειναι προκριμα για το τι γντ εδω. Λες και αν βγουν οι δεξιοι πχ θα γινουμε....Αγγλια ή Αμερικη!!!

    (και γιατι δεν γιναμε τοσα χρονια ε;)

    Αλλα το ζητημα ειναι οι "προβληματισμενοι" να απεχουν και οχι να ψηφισουν κατι άλλο. Η εναλλαγη των 2 μεγαλων στην εξουσια στηριζει και στηριζεται απο το συστημα - και καταπως φντ και απο τους μικρους που τους βολευει να μην κυβερναν ποτε...


    Περι Νικητα τι να πω. Αν οι Αθηναιοι ειναι τοσο μαλακες καλα να παθουν. Δεν τον ξερω τον Καμινη, αλλα μονο και μονο αυτο που αναφερεις για τα ταμεια (το οποιο και ισχυει 101%) αρκει για να μην ξαναβγει ο κυριος ποτε και πουθενα. Αν βαλουμε δε μεσα και αυτα που ακουω για την καθημερινοτητα στην Αθηνα τοτε το συμπερασμα ισχυροποιείται!!!!

    Μαύροοοο!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος11/11/10 3:56 μ.μ.

    Happy Birthday Mr. Abban!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. αν με ρωτας αν προτιμω να με κυβερνησει η χελωνα η το σαλιγκάρι τι να σου πω....

    καλως η κακως εγω δεν ψηφιζω επειδη το επιλεγω και οχι επειδη βαριεμαι
    ( ολοκληρο θεμα αυτο με την αποχη μην το αναλυσω τωρα )

    το σκεπτικο μου , μου λεει
    αυτος που κυβερνησε ηδη ειχε ολο το χρονο να κανει εργο δεν εκανε και απο πανω εφαγε κιολας ..ποιος ο λογος λοιπον να τον ξαναψηφισω?
    να ψηφισω εναν 'ανικανο' πχ οχι!!

    για μενα ειναι ολοι ιδιοι και ολοι αναρμοδιοι..δενβρισκω καμια διαφορα στο αν κερδισει ο μοβ ή ο ροζ ολοι μπροστα στο χρημα γινονται οπαδοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έχασαν όλοι όσοι μάταια ελπίζουν να δουν κάτι να αλλάζει.
    Μεγάλη αποχή- ε και; Αυτοί και με δυο ψήφους να βγουν το ίδιο τους κάνει. Αυξήθηκαν τα ποσοστά της αριστεράς- επειδή μερικοί από τους άλλους ντράπηκαν να πάνε να ψηφίσουν- ε και; Πάλι στην επαρχία δεν είδα σημαντική διαφορά. Όπως το είπες: πράσινοι και βένετοι...
    Η ερώτηση παραμένει: πώς θα βγούμε από αυτό το τούνελ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ζαπ μου, απ’ ότι φαίνεται στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, παντού δίπολα κυβερνούν. Δεν ξέρω πως εξηγείται αυτό σαν φαινόμενο. Κατά τα άλλα, το φαινόμενο Κακλαμάνη υποδεικνύει πως ο εξοστρακισμός δεν ήταν τελικά κακό εργαλείο. Κάτι ξέρανε οι αρχαίοι εμπνευστές της δημοκρατίας. Και ρε παιδί μου, τουλάχιστον στείλ’ τους σπίτι τους, ας μην τους ξαποστείλεις, αν και πάλι ξέρουν να τα κινούν τα νήματα αν «έχουν ρεύμα» οι άτιμοι…

    Happy χάπι miss ξωματιάρα!

    Σκώληξ μου, θα αφήσω κατά μέρος πως δεν είναι δικαίωμά σου η αποχή, απλά το πολιτικό σύστημα αποφάσισε να σου επιτρέψει να κάνεις και αυτό, γιατί άραγε; Ποιόν εξυπηρετεί; Αλλά το «όλοι ίδιοι είναι» σίγουρα δεν ισχύει, μιας και κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός από κάποιον άλλο. Το ερώτημα είναι το εξής: Αφού πρώτα ρίξεις μια ματιά στο νόμο, για πες μου, τί ακριβώς πιστεύεις ότι μπορεί να επιτύχει η αποχή; Εμπεριστατωμένα όμως ε; Γιατί ξέρεις, σε αυτό το κράτος μπορεί να μην πολυεφαρμόζονται οι νόμοι, αλλά κατά την ανάλυση του εκλογικού αποτελέσματος εφαρμόζονται κατά γράμμα, ανεξάρτητα της παραφιλολογίας που ακούγεται αναμεταξύ των ταγμένων υπέρ και κατά της αποχής. Βλέπεις, οι ενάργειές μας αυτή την ημέρα δεν ερμηνεύονται από φιλολόγους, δημοσιογράφους και αναλυτές, αλλά από το νόμο. Τι λέει ο νόμος λοιπόν; Μόνο αυτό μετράει!

    Και με έναν βγαίνουν θεία θήτα μου, τί να τους κάνουν τους δύο;
    Εγώ προσωπικά δεν πιστεύω ότι γίνεται να βγούμε από το τούνελ χωρίς κάποιας μορφής επανάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η διλημματική δημοκρατία μάλλον χάνει την δημοκρατικότητά της...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Το Προεδρικό Διάταγμα 96/5.6.2007 (ΦΕΚ 116 Α) ορίζει ρητά τα εξής στο άρθρο 117 παράγραφος 1: "Ο εκλογέας που αδικαιολόγητα δεν ασκεί το δικαίωμα του εκλέγειν, τιμωρείται με φυλάκιση από ένα μήνα μέχρι ένα έτος. Το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει και τις στερήσεις των αξιωμάτων και θέσεων, που προβλέπονται στο άρθρο 63 του Ποινικού Κώδικα, από ένα μέχρι τρία χρόνια."

    Η ψήφος είναι υποχρεωτική. Θεωρητικά υπάρχουν και νομικές κυρώσεις στην περίπτωση της αποχής χωρίς δικαιολογημένο λόγο, οι οποίες έχουν είτε καταργηθεί είτε έχουν ατονήσει. Για παράδειγμα, παλαιότερα δεν μπορούσες να βγάλεις διαβατήριο αν δεν είχες ψηφίσει στις προηγούμενες εκλογές. Τώρα δεν ισχύει κάτι τέτοιο.

    αν ολοι οι νομοι τριγυρω μου εφαρμοζονται και μονο αυτος ο νομος !! δεν εφαρμοζεται τοτε συγνωμη που δεν ψηφισα...
    την επομενη λεω να ψηφισω και μετα σαν διαμαρτυρια να παω να τα καψω ολα (ασφαλως και υπερβαλω)

    ο καθενας πραττει κατα συνειδηση και δυστυχώς η δική μπυ συνείδηση δεν έχει μαθει να δίνει ψηφο εμπιστοσύνης σε απατεώνες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σκώληξ μου δεν χρειάζεται να ζητάς συγνώμη, εδώ μέσα τουλάχιστον, αλλά το ερώτημα, στο οποίο δεν απάντησες, ήταν τί πιστεύεις, με βάση το νόμο και όχι όλη την παραφιλολογία, ότι πέτυχες. Φυσικά και δεν πιστεύω πως συμμετοχή στα κοινά σημαίνει συμμετοχή στις διαδηλώσεις και πυρπόληση της πόλης, παρότι, στην τελική, αυτό έχει πραγματική απήχηση, ενώ η αποχή απλά… απέχει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. το συγνωμη ηταν τροπος του λεγειν ..
    δεν ξερω ειναι η απαντηση
    διοτι εγω μπορει να πιστευω οτι εδειξα κατι αλλα αυτοι δεν ειμαι σιγουρη οτι καταλαβαινουν αυτα που πρεπει ... ή αυτα που θελουν
    και στην τελικη οταν ακους απο ολους να λενε οτι πετυχαν ειναι να απορεις ..τι πετυχαν???? αλανταλον..

    τιποτα δεν πετυχα, και το λυπηρο ειναι ότι και αυτοί που ψήφισαν πάλι τιποτα δεν πέτυχαν , ο "καρκίνος" δεν φεύγει αν κόψεις ενα χέρι...

    Η λύση του να αλλάξει το προσκήνιο για μένα είναι η κοινωνιά ...
    όχι η βία αλλα η διαμαρτυρία

    σημ.κριμα να πρεπει να καψεις για να εισακουστείς ομως ε?
    πολιτισμος κατα τα άλλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κι εγώ μπορεί να πιστεύω ότι αν πω σκουληκομυρμηγκότρυπα θα ακούσει ο άλλος κάνε τούμπες ρε γελοίε, αλλά η ουσία είναι πως αν πω σκουληκομυρμηγκότρυπα, θα πω ακριβώς τη λέξη που ορίζει το λεξικό ως σκουληκομυρμηγκότρυπα. Γι’ αυτό σε ρωτάω, όχι τί πιστεύεις ότι θα έπρεπε να ακούσουν από την αποχή, αλλά τί σημαίνει πραγματικά «αποχή» για το πολιτικό μας σύστημα. Γι’ αυτό και σου ζητάω να δεις τους νόμους και όχι την παραφιλολογία των πιστεύω του καθενός μας.
    {Επίσης σου ζήτησα να αναλογιστείς τί εξυπηρετεί το λασκάρισμα των κυρώσεων σε όσους παραβαίνουν τον νόμο και δεν ψηφίζουν, κοινώς καταπατούν το σύνταγμα!}

    Διότι στην πράξη το πολιτικό σύστημα άκουσε αυτό που λέει ο νόμος ότι σημαίνει αποχή, ότι και αν βαυκαλιζόμαστε αναμεταξύ μας και με τους αμπελοφιλόσοφους των ημερών ότι σημαίνει η αποχή.

    Έχεις δίκιο, φυσικά και το να πρέπει να κάψεις για να εισακουστείς δεν είναι πολιτισμός. Ούτε όμως πολιτισμός είναι το να κάθεσαι στον καναπέ και να ωραιολογείς περιμένοντας να περάσει κάποιος απ’ έξω να σε ακούσει. Ή κάνω λάθος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. δεν κανεις λαθος διοτι αν καθεσαι στον καναπε απλα εισαι απαθης και απρατος... σαφως και πρεπει να βγεις εκει εξω να φωναξεις...
    απλα υπαρχουν τροποι και τροποι
    προτιμω τους πιο πολιτισμενους
    (δεν μου αρεσει η βια γενικα)

    και συνεχιζω να πιστευω οτι η ψηφος ειναι δικαιωμα και οχι εξαναγκασμος

    ο καθενας βλεπει τα πραγματα οπως νομιζει ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Υποχρέωση, όχι εξαναγκασμός.
    Προϋπόθεση της δημοκρατίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...