Δευτέρα 4 Φεβρουαρίου 2013

Σύγχρονη παραφροσύνη

Η σημερινή ελληνική πραγματικότητα κινείται στα όρια παραφροσύνης. Μόνο έτσι μπορείς να εξηγήσεις την αναγόρευση του Ντερτιλή σε σύγχρονο Σωκράτη ή έστω στο επίπεδο του αμφιλεγόμενου Κολοκοτρώνη. Και αν και, αν λάβεις υπ’ όψη το ποιος έκανε τη σύγκριση, μπορείς να αδιαφορήσεις μειδιώντας, δεν μπορείς να παραβλέψεις το γεγονός ότι πρόκειται για δημόσιο πρόσωπο το οποίο έχει μια κάποια απήχηση σε ένα κάποιο, όχι αμελητέο, κομμάτι της κοινωνίας.
Κάπου εκεί έρχεται και συμπληρώνει τη σκέψη η παιδεία που δίδεται σήμερα στην κοινωνία. Γιατί, κακά τα ψέματα, η παιδεία δεν είναι το σχολείο, αλλά το «διάχυτο συναίσθημα» και η «διάχυτη» διάθεση και κατεύθυνση της κοινωνίας. Γιατί όταν ένας αναγνωρισμένος θεσμικός φορέας εκστομίζει τέτοιες αστήρικτες συκοφαντίες, διότι από πλευράς Σωκράτη περί συκοφαντίας πρόκειται και η σκόνη από τα κοκαλάκια του κάπου θα προσπαθεί να κουνηθεί από τη θέση της μπας και τρίξει, κάπου, κάποιος κουνά συγκαταβατικά το κεφάλι, ένα άλλος λέει «βρε λες;» και κάποιος τρίτος μαθαίνει διαστρεβλωμένα την σημασία ανθρώπων, πράξεων, ιδεών και ιστορίας.
Βέβαια, για τη διάχυτη ελληνική παιδεία δεν έχεις και πολλά θετικά να μνημονεύσεις. Λίγα, πολύ καλά, πολύ καλύτερα από οπουδήποτε αλλού, ναι, έχεις, αλλά αυτά τελειώνουν στο εσωτερικό ενός μικρού, αλλά ευτυχώς σημαντικού, ποσοστού οικογενειών, και μετά, με το που βγαίνεις στο δρόμο ξεκινά το χάος. Να σκεφτείς τους πολίτες στην ουρά στο μουσείο, έξω από την έκθεση του μηχανισμού των Αντικυθήρων;  Να σκεφτείς τον χώρο και τη διαμόρφωσή του από τους προύχοντες και την ελληνική πολιτεία; Να σκεφτείς την οδηγηκή συμπεριφορά των γονέων που αντιγράφουν τα παιδιά, ή την συμπεριφορά της πολιτείας απέναντι στους οδηγούς; Να σκεφτείς… άστο, κατάθλιψη θα σε πιάσει˙ η «διάχυτη παιδεία των ελλήνων» δεν διαφέρει σε παραφροσύνη από την ταύτιση του Ντερτιλή με το Σωκράτη.
Ο φορολογικός παραλογισμός της Ελληνικής κυβέρνησης βέβαια ξεπερνά τα όρια παραφροσύνης του ανόητου που συγκρίνει την κορυφή με τα τάρταρα, αλλά και αυτή η σκέψη στην παιδεία τελικά θα καταλήξει. Διότι όταν διατυμπανίζεις πως «θα βάλουμε όλοι ένα χεράκι, ανάλογα με την ικανότητά μας», και τελικά οι ικανότεροι παραμένουν πάντα στο απυρόβλητο, ενώ τα συνήθη υποζύγια δεινοπαθούν για να απομένουν μερικά δισεκατομμύρια στους λίγους εκλεκτούς τζογαδόρους των χρηματιστηρίων και του θεαθήναι, μάλλον εκπαιδεύεις ακόμα και τα υποζύγια στη φοροδιαφυγή. Ακόμα και ιδεολόγο μπορεί να κολάσει αυτή η κυβέρνηση… και η προηγούμενη, και η προ-προηγούμενη, για να λέμε και του στραβού το δίκιο, αν ο Σωκράτης ζούσε σήμερα δεν θα κινδύνευε να συκοφαντηθεί – δεν θα είχε πεθάνει στη φυλακή για την ιδέα της πολιτείας.
Βέβαια, τώρα, εδώ που τα λέμε, γιατί να φροντίσει η πολιτεία να δώσει σωστή παιδεία στους νέους; Η πολιτεία δεν είναι τίποτε άλλο από το σύνολο των πολιτών. Αλήθεια, οι πολίτες σήμερα τί παιδεία θέλουν για τα παιδιά τους; Ξεκινώντας θέλουν μια τηλεόραση με ανόητες εικόνες να απασχολεί το παιδί για να μπορούν αυτού αμέριμνοι να ασχολούνται «με τη δουλίτσα τους» και τις προσωπικές τους ασχολίες. Στη συνέχεια θέλουν, στα διαλείμματα της τηλεοπτικής αποχαύνωσης, τα παιδιά τους να έχουν μια πληθώρα ασχολιών, «δραστηριοτήτων» όπως ονομάζονται στο σύγχρονο, πολιτισμένο κόσμο, για να μπορούν και «δραστηριοποιούνται», να «ανακαλύπτουν την κλίση» τους και να «ζήσουν το παραμύθι». Μετά θέλουν ένα σχολείο που θα εισάγει το παιδί τους στο πανεπιστήμιο για να γίνει μεγάλο και τρανό. Και μετά θέλουν μια δουλίτσα για να βγάζει χρήματα και να μπορεί να ζει τη μεγάλη ζωή που του προβλήθηκε στην τηλεόραση.
Σε όλο αυτό το σύνολο επιθυμιών η γνώση και το βιβλίο έχουν μηδενική θέση. Άσε που η πολυδιάσπαση προσοχής και χρόνου έχει εκμηδενίσει κάθε υποψία γνώσης και βιβλίου. «Μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις, αλλά για το παιδί σας θέλετε ακριβώς τις χίλιες λέξεις που θα δραστηριοποιήσουν και θα αναπτύξουν το μυαλό και όχι την μία εικόνα»  έλεγε εκείνο το άρθρο, κι εσύ συμπλήρωσες: «και όχι την μόνη, πεζή εικόνα που απλά θα του το κάψει το μυαλό αντί να το αναπτύξει». Κι όμως, οι σημερινοί γονείς αντί να αναπτύξουν το μυαλό του παιδιού τους, ή να το αφήσουν να αναπτυχθεί μόνο του, το καίνε με την τηλεόραση και τις μοντέρνες πολυδραστηριότητες που το κρατούν απασχολημένο, και αυτοί ασχολούνται ήσυχοι με την δουλίτσα τους και τις ασχολίες τους, ικανοποιημένοι με την προσφορά -  φορτίο προς το ον που μεγαλώνουν. Ένα ον που μπορεί άνετα να βρει φυσιολογική τη σύγκριση Σωκράτη-Ντερτιλή, και που θα εκφράζεται μέσα από δέκα με δεκαπέντε λέξεις και λόγο «συντομογραφικό», τύπου facebook και SMS, αλλά ανίκανο να αναπτύξει μια παράγραφο για μια ιδέα, όπως η πολιτεία, ή δημοκρατία, ή να αναφερθεί στο Σωκράτη και τα πιστεύω του.
Μήπως τελικά η κοινωνία έχει ακριβώς την παιδεία που θέλει; Ή μάλιστα, έχει πολύ καλύτερη παιδεία από αυτή που πραγματικά θέλει; Αλλά βλέπεις οι άνθρωποι, αντί να κοιτάξουν τους ανθρώπους, κοιτούν την οικονομία, την κρίση, τα χρήματα, και νομίζουν κι όλας ότι έτσι υπηρετούν τον άνθρωπο. Το ίδιο άλλωστε κάνουν και οι γονείς που «δουλεύουν για να μη λείψει τίποτε από το παιδί τους», αλλά λείπουν οι ίδιοι και η παιδεία που θα μπορούσαν να του δώσουν. Εν τέλει, τί θα μάθει αυτό το παιδί; Ότι το χρήμα φέρνει την ευτυχία κι ότι ο καπιταλισμός βοηθάει τον άνθρωπο της διπλανής πόρτας! Κι ας μαθαίνει να γράφει στην έκθεση το αντίστροφο! Και ποιος φταίει; Η παιδεία του, και όχι ο φιλόλογος του σχολείου του.
Πριν κάμποσα χρόνια η ελληνική κοινωνία διαπληκτιζόταν ανάμεσα στις λέξεις «αρωγή και ευδοκίμηση». Ε ναι, σήμερα η κοινωνία αυτή έχει την παιδεία που αποζητά…

5 σχόλια:

  1. Άψογος... Αυτό με το Σωκράτη με τρέλανε. Όχι μόνο θα τρίζουν τα κόκκαλά του, αλλά και η σκόνη της μνήμης του...
    Ο Σωκράτης (που ο χριστιανισμός και η μυθολογία ηρωοποίησαν και έντυσαν με μυθολογική χρυσόσκονη παρά το ότι ήταν αριστοκρατικών αντιλήψεων, ουχί δημοκρατικών) ουσιαστικά επέλεξε να πεθάνει για να μην παραβεί τους νόμους της πατρίδας του. Αντίθετα, ο Ντερτιλής τους καταπάτησε φονεύοντας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ξέρεις ποιό είναι το πιο παράδοξο;
    Ανήκω στην γενιά και στην χρονιά της Αρωγής και Ευδοκίμησης (λόγω αδιαβασιάς αλλά ταυτόχρονα και αρκετά ανεπτυγμένης γενικότερης παιδείας είχα την τύχη να διαπρέψω αποκλειστικά και μόνο στο συγκεκριμένο μάθημα, με ένα 17 κατά μέσον όρο από τους 2 εξεταστές).
    Λοιπόν... αρκετοί από τους φίλους μου που ανήκουν στην ίδια "φουρνιά", παρότι οι ίδιοι γαλουχήθηκαν και ανατράφηκαν με τελείως διαφορετικό τρόπο και με τα εξωσχολικά βιβλία κάτω από το μαξιλάρι, στα παιδιά τους λειτουργούν σαν να έχουν να κάνουν με ζωάκια. Όπου το απαραίτητο και κύριο ενδιαφέρον είναι η σωματική υγεία και η παρακολούθηση και επιτυχία στα σχολικά μαθήματα. Ενώ οι ίδιοι μεγάλωσαν διαβάζοντας, στα παιδιά τους δεν μπόρεσαν να το περάσουν αυτό και έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά. Καλύπτουν με ευλάβεια τις απαραίτητες υλικές ανάγκες και στη συνέχεια... δεν μπορούν. Δεν αντέχουν. Δεν θέλουν; Δεν γνωρίζουν;
    Δεν ξέρω, δεν έχω παιδιά. Βλέπω όμως τα παιδιά των φίλων και των συγγενών μου και δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν τους παρέχουν τις δυνατότητες να αναπτύξουν το πνεύμα και την κριτική τους ικανότητα, όπως είχαν κάνει σε εμάς οι γονείς μας. Ακόμα και στην μουσική και στον κινηματογράφο... απλά δεν ασχολούνται. Ίσως τελικά το κυνήγι της εξασφάλισης χρήματος, να έχει τόσο πολύ εξαντλήσει την γενιά μου (όχι μόνο σήμερα που βιώνουμε μια έντονη και πρωτόγνωρη κρίση, αυτή η στάση ζωής έχει ξεκινήσει εδώ και 20 χρόνια) που δεν έχει το κουράγιο να ασχοληθεί με τους απογόνους και περιορίζεται στην εκπλήρωση των βασικών αναγκών, όπως κάνουμε και με τα κατοικίδια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν πιστεύω ότι δεν αντέχουν, ή δεν μπορούν. Ούτε πιστεύω ότι παλιότερα οι γονείς ενδιαφερόταν περισσότερο για τα παιδιά τους. Πιστεύω ότι κατ’ αρχάς έχουν υιοθετήσει έναν προβαλλόμενο, μοντέρνο τρόπο ζωής, ο οποίος όμως δεν αφήνει χώρο στο πνεύμα, αλλά καταναλώνεται στην ύλη και την τηλεόραση. Κατά δεύτερο λόγο, δεν αφήνουν καν το χρόνο στα παιδιά να αναπτύξουν το πνεύμα τους. Σκέψου πολύ απλά πόσο δύσκολο είναι ακόμα και σε εμάς να κλείσουμε την τηλεόραση και να διαβάσουμε ένα βιβλίο. Τα παιδιά έμαθαν μέσα στην πολυδραστηριότητα και την τηλεόραση. Και να ήθελαν να ανοίξουν βιβλίο, δεν θα είχαν το χρόνο! Και φυσικά οι υπόλοιπες δραστηριότητες είναι τόσο εθιστικές που δύσκολα τις αφήνεις στην άκρη. Τέλος, σε ένα σπίτι που οι γονείς σπάνια ανοίγουν βιβλίο και σπάνια κάθονται μαζί με το παιδί να διαβάσουν ένα βιβλίο, πώς θα μάθει το παιδί να ανοίγει βιβλία μόνο του; Το τηλεκοντρόλ μαθαίνει να χειρίζεται, το ίδιο καλά όσο οι γονείς του! Να μη σχολιάσω τη μόδα «να κοιμούνται τα παιδιά νωρίς», ώστε να έχουν οι γονείς προσωπικό χρόνο.
      Το βασικό πρόβλημα τελικά είναι αυτή ακριβώς η υπερπληθώρα δυνατοτήτων «αξιοποίησης» του χρόνου που τελικά καταλήγει στην επιλογή των ποιο εύπεπτων, μοδάτων, εύκολων και εθιστικών δραστηριοτήτων, αφήνοντας την «πεζή» ανάγνωση και την άυλη πνευματική ανάπτυξη στην άκρη. Στην τελική τις υπέροχες εικόνες που φτιάχνεις στο μυαλό δεν μπορείς να τις μοιραστείς με τους κολλητούς σου στο εμπορικό κέντρο, ούτε με τους «φίλους» σου στο facebook. Κι έτσι αφήνεις το μυαλό στην άκρη.
      Γι’ αυτό και πιστεύω πως αν δεν μπορείς να διαμορφώσεις το πνεύμα του παιδιού σου, άστο ήσυχο. Χωρίς μια υπερπροσφορά δραστηριοτήτων και αφήνοντάς του ελεύθερο χρόνο, θα γίνει σίγουρα πιο πνευματικό και υπεύθυνο άτομο.

      Διαγραφή
  3. ποιο είναι το τραγούδι που παίζει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...