Σάββατο, 11 Ιανουαρίου 2014

Προς εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα

Κύριε διευθυντά του εκπαιδευτηρίου,
Με λύπη μου θέλω να σχολιάσω ένα θέμα που έχει υποπέσει στην αντίληψή μου και αφορά στο σχολείο σας, ή σε τουλάχιστον έναν από τους εκπαιδευτικούς σας. Επανειλημμένα έχω παρατηρήσει πως κάποιες φορές, κάποια παιδιά επιστρέφουν σπίτι τους χωρίς κάποιο από τα βιβλία τους. Μάλιστα αυτό συμβαίνει αρκετά συχνά το σαββατοκύριακο, ημέρες που είναι ίσως οι μόνες στις οποίες ένας μαθητής μπορεί να επαναλάβει κάποια από τα μαθήματα που έκανε μέσα στην σχολική εβδομάδα, για να τα εμπεδώσει ή να  καλύψει κάποια κενά. Ρωτώντας έμαθα πως ο λόγος που κρατούνται τα βιβλία από τον εκπαιδευτικό αυτό είναι για να διορθωθούν οι ασκήσεις που είναι λυμένες στο βιβλίο.
Κατ’ αρχάς θεωρώ απαράδεκτο και εντελώς αντιεκπαιδευτικό να στερείται κάποιος μαθητής το όποιο βιβλίο του, έστω και για μία μόνο ημέρα, με δεδομένο πως από το βασικό αυτό βιβλίο είναι που καλείται να μάθει κάποια πράγματα, σε αυτό είναι που προφανώς θα κρατήσει τις απαραίτητες γι’ αυτόν σημειώσεις, και αυτό είναι το σύγγραμμα το οποίο έχει πρόχειρο και οικείο για να ανατρέξει για κάποια πληροφορία. Πόσο μάλλον λοιπόν όταν αυτό γίνεται συστηματικά και επανειλημμένα μέσα στα σαββατοκύριακα του έτους.
Επιπλέον θεωρώ επίσης εντελώς αντιεκπαιδευτικό να ζητείται από τους μαθητές να επιλύουν τις ασκήσεις στο βιβλίο και όχι σε ανεξάρτητο τετράδιο, στο οποίο και φυσικά θα μπορέσουν να αναπτύξουν περισσότερο τις γνώσεις τους από το να παραθέτουν απλές, στείρες απαντήσεις, και συνεπώς να αναπτύξουν περεταίρω και τη σκέψη και το λόγο.
Ανατρέχοντας στις σελίδες σας στο διαδίκτυο κύριε διευθυντά, παρατηρώ πως το σχολείο σας αξιολογεί εσωτερικά και εξωτερικά το εκπαιδευτικό έργο, και φροντίζει να εφαρμόζει τις πιο σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας. Με λυπεί λοιπόν αφάνταστα το γεγονός πως, είτε κάποιος από τους εκπαιδευτικούς σας εφαρμόζει αυτές τις μεθόδους ανεξέλεγκτα, είτε οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας υπαγορεύουν ακριβώς τον περιορισμό της εξάσκησης των μαθητών επάνω σε μικρά τμήματα του σχολικού τους βιβλίου και όχι σε ανεξάρτητα τετράδια όπου θα μπορούν να αναπτύσσουν τις σκέψεις και το μυαλό τους και επιπλέον επιβάλει την στέρηση των βιβλίων από τους μαθητές για «επιδιόρθωση των ασκήσεων».
Ίσως κύριε διευθυντά να κάνω εγώ λάθος, αλλά πιστεύω ακράδαντα πως όταν ένας μαθητής δεν εξασκείται γραπτώς και δεν έχει το βιβλίο του μαζί του, όπως επίσης όταν δεν έχει διδαχθεί τον τρόπο του να διαβάζει σωστά, δηλαδή να έχει δίπλα σημειωματάριο και να σημειώνει ότι θεωρεί σημαντικό, και να ξαναγράφει παραγράφους του βιβλίου του για να του εντυπωθούν στο μυαλό, τότε αυτός ο μαθητής δεν θα μπορέσει να πάρει πολλά από την εκπαιδευτική διαδικασία. Και με λύπη μου παρατηρώ πως οι μαθητές του σχολείου σας, όπως φυσικά πιστεύω πως συμβαίνει και σε άλλα σχολεία πιθανότατα, δεν διδάσκονται τον τρόπο «να μαθαίνουν αποτελεσματικά», αλλά ακόμα περισσότερο, και αυτό αφορά ευθέως εσάς, στερούνται και το μαθητικό τους σύγγραμμα ημέρες στις οποίες θα μπορούσαν, αν ήθελαν, να το χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικότερα από τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδας.
Αυτά ήθελα να θέσω λοιπόν υπ’ όψη σας, ελπίζοντας ότι μπορεί έτσι να συμβάλω θετικά στο διδακτικό σας έργο.
Ευχαριστώ για τον χρόνο και την υπομονή σας.