Πέμπτη 7 Ιουνίου 2007

Φαντάσου έναν κόσμο…

Φαντάσου πως είσαι υπεύθυνος για την μέτρηση και πιστοποίηση των ρύπων που εκπέμπονται από το φουγάρο της μονάδας στην βιοτεχνία/βιομηχανία στην οποία εργάζεσαι. Φαντάσου πως αντιλαμβάνεσαι ότι τα απαέρια δεν συμμορφώνονται με τα επιτρεπτά όρια (χάριν απλοποίησης θα θεωρήσω πως τα όρια είναι ορθά τοποθετημένα ώστε να εγγυώνται την ασφάλεια). Διαθέτεις τις ακόλουθες επιλογές: α) παραβλέπεις το θέμα και υπογράφεις, β) ενημερώνεις τον προϊστάμενο (και πάει λέγοντας μέχρι απάνω) πως δεν υπογράφεις οπότε η μονάδα πρέπει να σταματήσει την λειτουργία, γ) καταγγέλλεις το θέμα στα αρμόδια όργανα/κοινωνία. Η πρώτη περίπτωση βολεύει τους πάντες εντός μονάδος. Ο ιδιοκτήτης δεν θα χάσει από το κλείσιμο της μονάδας, δεν θα πληρώσει περαιτέρω έξοδα διόρθωσης των κακώς κείμενων, εσύ μπορεί να πάρεις ένα μυστικό «μπόνους» συνοδευόμενο από το κλείσιμο του ματιού. Οι περιπτώσεις δύο και τρία είναι λίγο πιο πολύπλοκες. Αν υιοθετήσεις οποιαδήποτε εξ αυτών, το πιο πιθανό είναι πως την επόμενη (και ύστερα από διάφορες πιέσεις ώστε να συμμορφωθείς με την επιλογή α) θα σου κοινοποιηθεί η απόλυσή σου. Ακόμα και να παραβλέψουμε το γεγονός πως ούτως ή άλλως το να βρεις δουλειά είναι δύσκολο, ο εργοδότης σου θα φροντίσει να διαλαλήσει την ειλικρίνεια σου, με αποτέλεσμα να θεωρείται δεδομένο πως δεν θα ξαναβρείς δουλειά. Όλα λοιπόν τείνουν να σου υποδείξουν πως πρέπει να διαλέξεις την περίπτωση α. Δηλαδή να βλάψεις συνανθρώπους και περιβάλλον. (Είναι δεδομένο πως το μεγαλύτερο μέρος των φουγάρων της υφηλίου δεν εκπέμπει σε ασφαλή όρια)
Φαντάσου τώρα πως είσαι ελεγκτικό όργανο νομαρχίας και ελέγχεις την συμμόρφωση των αποβλήτων βιοτεχνιών/βιομηχανιών της περιοχής σου. Ανακαλύπτεις πως εννέα στις δέκα αποτυγχάνουν (σε σημαντικό βαθμό) να συμμορφωθούν με τα όρια ασφαλείας. Διαθέτεις τις ακόλουθες επιλογές: α) δεν υπογράφεις, αναιρείς την άδεια λειτουργίας έως την συμμόρφωση, β) υπογράφεις και επιβάλλεις πρόστιμο απαιτώντας συμμόρφωση σε ένα μήνα οπότε και θα μεταπέσεις στην περίπτωση α, γ) παραβλέπεις το θέμα και υπογράφεις. Στην τρίτη περίπτωση και πάλι «ωφελούνται» οι μετέχοντες (μόνο). Ας πάρουμε τις άλλες δύο. Στη δεύτερη περίπτωση, αφού δημιουργήσεις μια μικρή δυσφορία, ο ιδιοκτήτης θα συμπεριλάβει το πρόστιμο στην τιμή προϊόντος (η χρηματική τιμωρία είναι η χειρότερη και πιο ανόητη μορφή τιμωρίας) «μετακυλώντας το φταίξιμό του στους πελάτες» και δεν θα συμμορφωθεί. Γιατί; Γιατί ούτως ή άλλως περιμένει πως δεν πρόκειται ποτέ να μεταπέσεις στην περίπτωση α. Γιατί; Γιατί απλά όταν αποφάσισες (ή θα αποφασίσεις) την περίπτωση α, έχει ήδη έτοιμο τον εκβιασμό: ΟΚ κλείνω. Να δω τώρα που θα βρεις εργασίες για τους πολίτες της νομαρχίας. Και βρίσκεσαι στο δίλλημα: Να κλείσω τις 9 στις 10 μονάδες καταδικάζοντας την περιοχή στην ανεργία ή… (Είναι δεδομένο πως σε παγκόσμιο επίπεδο το μεγαλύτερο μέρος των εγκαταστάσεων αποτυγχάνει να διασφαλίσει τουλάχιστον μία σημαντική παράμετρο των αποβλήτων)

Και το ερώτημα που προκύπτει: Η πολιτεία πως διασφαλίζει όσους θέλουν να πράξουν ορθά; Πότε διασφαλίσθηκαν τα δικαιώματα αυτού που έδρασε ωφελώντας; Πότε διασφαλίσθηκε το κοινωνικό σύνολο από την «ιδιωτική δραστηριότητα»; Προχτές άκουσα εκπροσώπους της να διαλαλούν τον σεβασμό στο περιβάλλον. Μάλιστα άκουσα και την δήλωση: Η μάχη για το περιβάλλον είναι καθημερινή. Τότε γιατί μόνο την συγκεκριμένη μέρα έσβησαν συμβολικά για 10 λεπτά τα φώτα; Αφού η μάχη είναι καθημερινή; Όλοι μίλησαν για σεβασμό, ακούστηκε και η διδασκαλία προς τα παιδιά: «Μην πετάτε σκουπίδια κάτω, στους κάδους να τα πετάτε». Αυτή είναι η μάχη για το περιβάλλον; Πως δίνει καθημερινά η πολιτεία την μάχη αυτή όταν όχι μόνο εξοικονόμηση ενέργειας δεν κάνει, αλλά ούτε επενδύει σε ΑΠΕ, αντιθέτως όμως επενδύει σε ορυκτά καύσιμα; (Το φυσικό αέριο είναι ορυκτό καύσιμο) Πως δίνει καθημερινά την μάχη όταν δεν λέει το αυτονόητο και σε παιδιά και σε μεγάλους, ότι δηλαδή το πρόβλημα στο περιβάλλον δημιουργείται από την υπερκατανάλωση ύλης/ενέργειας και την υπερεκμετάλλευσή του, στοιχεία αλληλένδετα με την υπερκατανάλωση της κοινωνίας; Καθημερινά ακούμε για μάχες, αλλά οι μόνες μάχες που δίδονται πραγματικά είναι οι μάχες για το χρήμα και την εξουσία. Όλες οι άλλες είναι μάχες στα λόγια, δημιουργία εντυπώσεων. Και η ελευθερία του πολίτη στην ανάληψη ατομικής ευθύνης και αυτή πλασματική είναι όπως αποδεικνύεται. Η πραγματική ανάληψη ατομικής ευθύνης στο σημερινό σύστημα συνεπάγεται την αυτοκτονία. Η ανάγκη συλλογικότητας είναι επιτακτική όσο ποτέ άλλοτε. Χάνεται όμως μέσα στην ψευδαίσθηση της ατομικής οικονομικής ανάπτυξης και ελευθερίας. Κάλπικα θέσφατα του marketing των καιρών μας που «θα οδηγήσουν» έναν δεδομένα ρευστό κόσμο στην ευτυχία. Λες και αυτά είναι ευτυχία. Ευτυχία. Μεγάλο θέμα…
Το σύστημα δεν χρειάζεται ταρακούνημα.
Ξεθεμελίωση από τις ρίζες του χρειάζεται.

15 σχόλια:

  1. Μπράβο ρε συ Καμηλιέρη. Σοβαρά δλδ. Από τα καλύτερα που έχω διαβάσει.

    ΑΛΛΑ, τότε τι γίνεται; Γιατί οκ, εσύ τα γράφεις, εμείς τα διαβάζουμε και συμφωνούμε.

    Τι κάνουμε όμως;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Άστα να πάνε αγαπητέ καμηλιέρη...τουλάχιστον να μην τρέφουμε αυταπάτες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ".Όλα λοιπόν τείνουν να σου υποδείξουν πως πρέπει να διαλέξεις την περίπτωση .."

    Χμμμ!
    Σαν να αρχίζεις να αντιλαμβάνεσαι ότι το "σωστό" και το "καλό" δεν είναι έννοιες που ντε και καλά συμβαδίζουν.
    Πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού.
    Και χωρίς πολιτική κανένα σύστημα δεν εφαρμόζεται.
    Το σύστημα που βρήκες ερχόμενος στην ζωή είναι αποτέλεσμα δράσης και αντίδρασης πολλών χιλιάδων χρόνων. Ελάχιστες γενιές είχαν την τύχη(?) να δουν ριζικές αλλαγές μέσα στον περιορισμένη χρονική διάρκεια της ζωής τους. Σίγουρα η δική μας γενιά δεν ανήκει σε αυτές.
    Ο χρόνος σαν μέγεθος είναι πολύ μεγαλύτερος απ ότι τον αντιλαμβάνεσαι. Αυτό σημαίνει ότι τα αποτελέσματα της δράσης-αντίδρασης φαίνονται πολύ αργότερα και όχι απαραίτητα στην ποσότητα την οποία θέλει κάποιος να δει (ανάλογα την ζωή του πάντα).
    Εάν πχ η διάρκεια της ζωή σου ήταν 500 χρόνια ( χρόνος σχετικά μικρός)φαντάζεσαι πόσα πράγματα θα είχες δει να διαφοροποιούνται πλήρως?
    Μην αγχώνεσαι και δώσε τον αγώνα σου. Τα αποτελέσματα δεν υπάρχει περίπτωση να τα δεις εσύ.
    2-3 γενιές αργότερα θα φανούν.
    Και πάντα με γνώμονα ότι η ξεθεμελίωση δεν θα καταφέρει τίποτε άλλο παρά να χαθεί ακόμη περισσότερος χρόνος σε σχέση με τον στόχο σου.
    80 χρόνια χρειάστηκαν κάποιοι για να δουν τα προβλήματα ενός νέου συστήματος και ακριβώς επειδή ο χρόνος που χάθηκε ήταν αρκετά μεγάλος κατέρρευσε.
    Καλησπέρα καμηλιέρη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μμμ ναι, το «σωστό» και το «καλό» δεν συμβαδίζουν. Εκτός και αν ορισθούν ως σύννομα. Επίσης σίγουρα πρέπει να ορισθεί το σύστημα αναφοράς. Άλλο είναι το σωστό αν το σύστημα αναφοράς είναι το άτομο και άλλο αν το σύστημα είναι το σύνολο. Ή μήπως στην δεύτερη περίπτωση το πρώτο περιλαμβάνεται στο δεύτερο, μιας και το άτομο αποτελεί υποσύνολο;
    Πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού, αλλά εφικτά είναι τα πάντα, αρκεί να τα θέλουμε…
    Ουδέποτε θεώρησα ως σύστημα την κοινωνία. Σύστημα είναι η μέθοδος οργάνωσης της κοινωνίας. Και το σύστημα χρειάζεται ξεθεμελίωση γιατί τα «πάντα ρει», σε αντίθεση με τα θέσφατα που αυτό προβάλει. Ο άνθρωπος ως μονάδα δεν μπορεί να επιτύχει τίποτε. Το γνώρισε, το έμαθε καλά από νωρίς και αυτή η γνώση που τόσο επιμελώς αποκρύπτεται από το σήμερα δεν πρέπει να εξαφανισθεί. Η θεώρησή του συστήματος είναι (σκοπίμως) εσφαλμένη από την ρίζα του. Και πάντα οι αλλαγές, δυστυχώς ή ευτυχώς, με ανατροπή έγιναν. Η ξεθεμελίωση δεν σημαίνει χάος. Σημαίνει ακριβώς πως πρέπει να γίνει αλλαγή στα ίδια τα θεμέλια. Και αλλαγή στα θεμέλια συνεπάγεται αφαίρεση των παλιών, ξεθεμελίωση.

    Ξέρω πως δυστυχώς δεν θα δω τις αλλαγές. Μου αρκεί να δω τον αέρα τους να πνέει. Mου αρκεί να δώ έναρξη συλλογικής δράσης με γνώμονα τον άνθρωπο αντί του ατόμου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εγώ πάντως μια χαρά φαντάζομαι έναν κόσμο όπου όλα είναι σύννομα και με γνώμονα την αειφορία του πλανήτη και τον σεβασμό στο περιβάλλον και τον άνθρωπο, και στο λέω, μόλις ανακαλύψω το portal για αυτό το παράλληλο σύμπαν, την έκανα με ελαφρά πηδηματάκια!!! Θα σας κρατήσω κι εσάς μια θέση στο quantum leap!
    ;-D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος8/6/07 3:06 μ.μ.

    "Κάλπικα θέσφατα του marketing των καιρών μας"

    είναι άραγε μόνο των καιρών μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα έλεγα πως ποτέ άλλοτε η ανθρωπότητα δεν βρέθηκε πιο κοντά, απ' άκρη σ' άκρη της, και ο άνθρωπος πιο μακριά από τον διπλανό του. Ο εγωισμός και ο ατομισμός χαρακτήριζαν πάντα τους ανθρώπους, αλλά μόνο τον τελευταίο καιρό προβάλλονται ως μοναδικές ικανές και απαραίτητες επιλογές - θέσφατα. Προβολή απαραίτητη για να διαλυθεί κάθε μορφή αποτελεσματικής συλλογικότητας που υπήρχε ακόμα και προ 30 ετών. Και η επιτυχία απόλυτη. Μόνο που «μοναδικές επιλογές» δεν υφίστανται σε αυτόν τον κόσμο. Εξ ου και ένα κατ’ όνομα «φιλελεύθερο» σύστημα ατομισμού, θεμελιωμένο στην «παροχή, μα εξασφάλιση απουσίας επιλογών» χρειάζεται ξεθεμελίωση. Η ελευθερία είναι όρος συλλογικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος10/6/07 9:13 μ.μ.

    Σε ευχαριστώ που μου απάντησες

    Χαμόγελο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος12/6/07 7:27 μ.μ.

    θα μπορούσες να μας δώσεις ένα Link για αυτό την εκπληκτική μουσική?


    Χαμόγελο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. At the gates of the citadel, από το CD Immortal Egypt.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος13/6/07 9:28 μ.μ.

    Ας υποθεσουμε οτι δεν υπαρχει φαντασου αλλα ζω.Ας υποθεσουμε οτι εισαι αρμοδιος για την ποιοτητα σε βιομηχανικη μοναδα.Τοτε στην περιπτωση της Α παραγραφου εχουμε και λεμε:
    Το γ μπορει να εχει συμβει τρεις φορες ανωνυμα στο Υπ. Απασχολησης.Αντιδραση μηδεν.Ελεγχος κανενας.Σαν η καταγγελια να μην εγινε ποτε.Κανεις δεν ακουει κανεις δεν αντιδρα.
    Το β αποκλειεται.Εισαι ανεργος στο κλαδο σου για παντα.Οι μοναδες που παραγουν το προιον ειναι ελαχιστες.Και οι βιομηχανοι του χωρου συναντιουντ δυο φορες το χρονο.(Επιτροπη Ανταγωνισμου ειπες?)Εισαι μαρκαρισμενος με τατουαζ στο μετωπο.Και τα παιδια?Το στεγαστικο?Τα εξοδα για το Volvo?(ηθελα AWD τρομαρα μου)Η ποιοτητα ζωης?Κι απο πανω να ξερεις οτι στο συρταρι του αφεντικου υπαρχουν 7 βιογραφικα.Με αλλα λογια η δουλεια θα γινει κι εσυ θα εισαι ανεργος.
    Μενει λοιπον το α.Χωρις μπονους.Χωρις κλεισιμο του ματιου.Με τυψεις.Με ενοχες.Με απεραντη προσβολη της ηθικης σου.

    Και η απαντηση στο ερωτημα που προκυπτει ειναι:Η πολιτεια δεν διασφαλιζει οσους θελουν να πραξουν ορθα.Δεν διασφαλιζει τα δικαιωματα αυτου που δρα ωφελωντας.Δεν διασφαλιζει το κοινωνικο συνολο απο την ιδιωτικη δραστηριοτητα με κανενα τροπο.
    Η μαχη δεν ειναι καθημερινη.Δεν υπαρχει μαχη.Υπαρχει μονο συγκαλυψη του καθε μεγαλοαπατεωνα περα απο κυβερνησεις και πολιτικες.Ειναι θεμα δυναμης και κερδους μονο.
    Ατομικη ευθυνη ειπες?Εισαι καλα?Ειμαι νεκρος επαγγελματικα.Και μονος μου χωρις υποχρεωσεις να ημουν παλι το ιδιο θα εκανα.Εσυ θ'αυτοκτονουσες επαγγελματικα?

    Διαβαζω:Μου αρκει να δω εναρξη συλλογικης δρασης με γνωμονα τον ανθρωπο αντι του ατομου.
    Εχεις κατι να προτεινεις?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Όντως τα δύο «σενάρια» δεν είναι καθόλου φανταστικά. Η ανάλυση προέρχεται από καθημερινά βιώματα υπαρκτών - συγκεκριμένων - ανθρώπων. Πράγματα «γνωστά – άγνωστα». Τι προτείνω; Την συλλογικότητα δεν μπορείς να την επιβάλλεις. Πρέπει απλά να γίνει κατανοητό πόσο μεγάλες είναι οι απώλειες της απουσίας της. Βέβαια το κακό είναι ακριβώς ότι όλα αυτά αποκρύπτονται επιμελώς, ενώ το σύνολο χειραγωγείται προς το θέσφατο του ατομισμού. Και δυστυχώς η συμπεριφορά τύπου ή καταλήγει και να βλάπτει τον κόσμο αλλά και να του αποκρύπτει πόσο κακό κάνει η «ελεύθερη εκμετάλλευση/εξαπάτηση» (αγορά το ονομάζουν;). Η αλήθεια πάντως είναι πως ακραίες καταστάσεις δυστυχώς οδηγούν σε ακραίες πράξεις. Και όσο υψηλότερο το τίμημα, τόσο υψηλότερη είναι συνήθως η επίδραση της «πράξης». Από την άλλη τώρα, οι πολιτικοί μας θα μπορούσαν να βοηθήσουν, αλλά προφανώς τους συμφέρει να μην. Άλλωστε πότε «τιμωρήθηκαν» για την ασυνέπειά τους ή για την κατάντια της χώρας / του πλανήτη μας; Ποτέ. Μήπως θα έπρεπε; Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι «το μη-χείρον βέλτιστο» είναι η χείριστη υπαρκτή νοοτροπία και δεν έχει και καμία σχέση με την έννοια της βελτιστοποίησης. Συνεπώς σίγουρα προτείνω να το αποβάλουμε ως κριτήριο από την ζωή μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. σε τουτο τον νεο κοσμο, καφεεεεε θα εχει;;;;;
    ;ppppp

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γίνεται και χωρίς;;; :οοο

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...