Παρασκευή 1 Μαρτίου 2013

Τον αράπη κι αν τον πλένεις, το σαπούνι σου χαλάς


Η είδηση προκαλεί σοκ. Φοιτητές έχασαν τη ζωή τους στη Λάρισα λόγω αναθυμιάσεων από μαγκάλι. Το δικό σου σοκ όμως δεν είναι αυτό που υπονοούν τα μέσα ενημέρωσης: σοκαριστείτε έλληνες, τα παιδιά σας χάνουν τη ζωή τους. Το δικό σου σοκ είναι γιατί φοιτητές, δηλαδή άνθρωποι που έχουν περάσει τη διαδικασία της εκπαίδευσης και έχουν αποδώσει ικανοποιητικά ώστε να λάβουν την ιδιότητα του φοιτητή, δεν έχουν στοιχειώδεις γνώσεις που είχαν αποκτήσει με το δύσκολο τρόπο οι παππούδες τους. Κι ας τα λέγαν τα βιβλία φυσικοχημείας, πως δηλαδή τα χρόνια τα παλιά με τα μαγκάλια στα χωριά πέθαιναν άνθρωποι από δηλητηρίαση από μονοξείδιο του άνθρακα. Κι ας εξηγούσαν γιατί και πως γίνονται οι καύσεις, οι τέλειες και οι ατελείς, στο βιβλίο της τρίτης γυμνασίου πάντως κάμποσες από τις πληροφορίες υπάρχουν.
Το πρόβλημα για μια ακόμα φορά θα γυρίσει στην παιδεία και στην σοβαρότητα με την οποία την αντιμετωπίζει σύσσωμη η ελληνική πολιτεία. Και προφανώς σύσσωμη η ελληνική πολιτεία αποτελείται από τους κυβερνήτες της αλλά και από τους πολίτες της. Τί παιδεία δίνουμε τελικά στα παιδιά μας και πόση αλήθεια σημασία της δίνουμε, εμείς οι ίδιοι οι πολίτες, ή τα ενθαρρύνουμε και τα προτρέπουμε να της δίνουν αυτά; Ή μήπως απλά απαξιώνουμε την παιδεία συνεχώς, όπως ακριβώς έχουμε μάθει να απαξιώνουμε τα πάντα σε τούτο τον τόπο; Διότι προφανώς και μπορεί οι δάσκαλοι να μην είχαν διδάξει σωστά αυτά τα παιδιά, αλλά για να έχουν φτάσει να είναι φοιτητές μάλλον θα είχαν μάθει πέντε κολλυβογράμματα από τα βιβλία τους. Είναι απογοητευτικό λοιπόν, σοκαριστικό αλήθεια, να αντιλαμβάνεσαι πως η κοινωνία μας έχει γίνει τόσο ηλίθια που έχει απολέσει βασικές γνώσεις για την ίδια της την επιβίωση. Είναι τελικά πραγματικά ν’ αναρωτιέσαι για την παιδεία τούτου του λαού, από την μεγαλύτερη, μέχρι και τη μικρότερη ηλικία.
Χωρίς να ξέρεις τί συμβαίνει σε άλλους τόπους, έχεις βάσιμες υποψίες πως παρόμοια πράγματα συμβαίνουν και αλλού. Άλλωστε ο δυτικός κόσμος ζει εν γένει σε ένα ντελίριο «υψηλής τεχνολογίας» και αδιαφορεί τόσο για τα «απλά μικρά και καθημερινά» της διαβίωσης που πραγματικά κάποια μέρα θα χρειαστεί να ξανανακαλύψει τον τροχό - ποιός ασχολείται με την παιδεία στο φινάλε, εδώ υπάρχει το φέισμπουκ λέμε και η νέα γενιά σμάρτφονς! Πάντως στον σύγχρονο πολιτισμένο κόσμο περιμένεις τέτοιες ειδήσεις να αφορούν ξεχασμένους γέρους σε χωριά, και πιθανότατα μόνο σε αναπτυσσόμενες περιοχές του πλανήτη, χωρίς σημαντική παιδεία. Η σημασία της είδησης, όταν αυτή αφορά σε φοιτητές περιοχής που ανήκει στον δυτικό κόσμο παίρνει πραγματικά άλλη, υπερβολικά τραγική διάσταση…

5 σχόλια:

  1. Δεν έχεις άδικο, αλλά να σε ενημερώσω ότι ακόμα και μεγάλοι με ρωτούσαν γιατί δεν το κατάλαβαν έγκαιρα; Τι να τους πω; Ότι αυτό γινόταν μισό αιώνα νωρίτερα και ότι η καύση και το διοξείδιο και μονοξείδιο από το μαγκάλι είναι τόσο αργό που δε γίνεται αισθητό από το άτομο και πως πέφτει σε λιποθυμία-κώμα, ακριβώς σαν να κοιμάται (δεν είναι καύση βαρελιού με ξύλα ή τζακιού)...

    Αλλά το θέμα σαφώς κι έχει πολιτική διάσταση, πέρα από την εκπαιδευτική (βλέπεις γιατι μιλώ για διαθεματικότητα;). Όπως σχολίασα και στο facebook Η χτεσινή τραγωδία στη Λάρισα έφερε ξανά στην επιφάνεια την ελληνική τραγωδία. Με τον ειδικό φόρο καυσίμων στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά το ασύλληπτο ποσοστό του 1.500%! ο ελληνική τρόικα έχει αποφασίσει να παγώσει τη χώρα όπως γινόταν στις δεκαετίες του 1960 και του 1970 πριν από μισό αιώνα (δεν είναι λάθος ο αριθμός. Το Δεκέμβρη του 2010 ο φόρος ήταν 21 € σε 1.000 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης. Το Δεκέμβρη του 2011 ο φόρος αυτός είχε τριπλασιαστεί και ανερχόταν στα 60 €. Το Δεκέμβριο του 2012 είχε υπερπενταπλασιαστεί για να φτάσει στα 330 ευρώ το χιλιόλιτρο. Μέσα σε δύο χρόνια ο φόρος από 20 € έγινε 230 €, δηλαδή αυξήθηκε κατά 1.471 %).
    Και σε αυτόν τον φόρο έρχεται να προστεθεί η υπόλοιπη φοροκαταιγίδα. Πώς λοιπόν να μην πεθαίνουμε; Πώς να κινηθεί η αγορά (βέβαια, όταν εμείς μιλάμε για αγορά σκεφτόμαστε τη μεσοαστική, όχι τις "αγορές" και τις "επενδύσεις" που εννοούν οι νεοφιλελεύθεροι, γιατί πολύ οι μεσοαστοί πρέπει να εξαφανιστούν από τον οικονομικό χάρτη δραστηριοτήτων -μαζί με το κράτος- και να αφήσουν ελεύθερο πεδίο για τις εγχώριες που πολυεθνικές οικονομικές ελίτ. Είπαμε, αυτός είναι τελικά ο στόχος).
    Επιστρέφουμε τρέχοντας μισό αιώνα πίσω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η πολιτική διάσταση Δείμο μου με αφήνει παγερά αδιάφορο μπροστά στην πραγματική διάσταση της είδησης. Δηλαδή αν βιώναμε μια πετρελαϊκή κρίση, ή αν αποδεικνυότανε πέραν κάθε αμφιβολίας, ακόμα και για τους πιο οπισθοδρομικούς εγκέφαλους, ότι οφείλουμε να σταματήσουμε τη μαζική χρήση του πετρελαίου, θα ήταν φυσιολογική η είδηση;
      Στην τελική, ας μην παραγνωρίζουμε ότι η πολιτική διάσταση προκύπτει από την ίδια την έλλειψη παιδείας της κοινωνίας μας...

      Διαγραφή
  2. Δείμε, θα συμφωνήσω με τον οικοδεσπότη. Τα παιδιά φαίνεται ότι μαζευτήκανε για ψήσιμο, ήπιανε δυο μπίρες, βαρύνανε και πέσανε να κοιμηθούνε επιτόπου πέντε νομάτοι, ωραία και φοιτητικά. Δεν είχε να κάνη με κρύο, απόγευμα ήταν, για φαΐ είχαν μαζευτή.

    Το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα και εγώ ήταν ακριβώς αυτό: έλεος ρε γαμώτο, να συμβαίνη με γιαγιάδες το καταλαβαίνω, αλλά να κάνουν τέτοιο τραγικό σφάλμα νέα παιδιά... Εδώ θυμάμαι εγώ που μαθαίναμε να μην βάζουμε στο δωμάτιό μας ούτε γλάστρες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παιδιά, παραβλέπεται σειρά γεγονότων. Για παράδειγμα οι ειδικοί φοβόντουσαν για ανάλογα ατυχήματα σε πολλές περιοχές (ήταν υπ' ατμόν για Φρώνινα και Καστοριά). Από βλακεία αγωνιούσαν κι έκαναν προσπάθειες ενημέρωσης του κοινού σε εκείνα τα μέρη; Στη Λάρισα τους ήρθε ξαφνικό... Δεν το περίμεναν εκεί. Ωστόσο, θα μπορούσε να συμβεί σε τόσες άλλες φορές και σε τόσες άλλες περιοχές...
    Αν το βλέπετε ως πρόβλημα εκπαίδευσης, δεν μπορώ να πω πολλά ακόμα. Αλλά δε βλέπετε ότι τα αυτοσχέδια μαγκάλια έχουν αυξηθεί τόσο πολύ ή τα τζάκια που δε συντηρήθηκαν ποτέ (και ουσιαστικά μετατράπηκαν σε μαγκάλια ή πυρακτωμένο λίπος) και τόσα άλλα. Όταν τα μαγκάλια έχουν αυξηθεί κατά 5000%, όταν τα τζάκια χωρίς συντήρηση (βλ. μαγκάλια και πυρακτωμένο λίπος) έχουν κατακλύσει τις πόλεις, τότε βάσει μαθηματικών οι πιθανότητες να έχουμε θανάτους έχουν ξεπεράσει το φυσιολογικό...
    Στη Δυτική Θεσσαλονίκη οι εστίες από τζάκια που έγιναν παρανάλωμμα έχουν τριπλασιαστεί (λόγω μη συντήρησης). Και αυτό είναι θέμα παιδείας. Αλλά όταν τα νούμερα οδηγούν σε κοινωνικό φαινόμενο, τότε μάλλον ξεπερνά το απλά εκπαιδευτικό κομμάτι και αγγίζει την κοινωνική τραγωδία χωρίς ατομικές ευθύνες. Και όταν καεί κάποιος στο σπίτι του από τζάκι, θα λέμε ότι έπρεπε να το καθαρίσει...
    Θέμα χρόνου ήταν (όπως και οι αυτοκτονίες, όπως και οι δολοφονίες φιλήσυχων μέχρι χτες ανθρώπων για να βρουν να φάνε, για 50€)... Αλλά δεν πειράζει, ου με πείσεις καν με πείσεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι τόσο τραγικό το περιστατικό και είναι τόσο απαράδεκτο το θέμα της φορολόγησης του πετρελαίου, που δεν μπορώ να μπω σε δεύτερες σκέψεις. Ή μάλλον ξεκινώ, αλλά κάπου ο θάνατος με σταματά.
    Αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση ήταν ότι αυτά τα παλληκάρια είχαν γεννηθεί και μεγαλώσει στην επαρχία. Κρίνοντας από σημερινούς 35άρηδες και άνω στην ευρύτερη περιοχή της Εύβοιας (ο ένας νεκρός ήταν Χαλκιδαίος), θα περίμενα να γνωρίζουν περισσότερα πράγματα για τα «απλά μικρά και καθημερινά».

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...