Παρασκευή 20 Μαρτίου 2009

Ανασφάλεια

Δεν ξέρω αν ο κόσμος σήμερα αισθάνεται ανασφαλής, ή αν απλά έτσι προβάλλεται πως συμβαίνει. Σίγουρα, σε ατομικό επίπεδο, ο καθένας μας αισθάνεται διάφορες ανασφάλειες, αλλά λείπει πραγματικά στις μέρες μας το αίσθημα της ασφάλειας από την κοινωνία; Επιπλέον, αν σήμερα λείπει το αίσθημα ασφάλειας, υπήρχε παλαιότερα; Και αν ναι, για ποια ασφάλεια μιλάμε; Γιατί το γενικότερο πλαίσιο δραστηριοποίησης που έχει υιοθετηθεί σήμερα στηρίζεται στην ανασφάλεια ως μέθοδο εξασφάλισης της αποτελεσματικότητας!
Αυτό δε σημαίνει πως ουσιαστικά επικροτείται η ανασφάλεια; Και αν δεν επικροτούνται ορισμένοι τύποι ανασφάλειας – τους κανόνες ποιός τους θέτει – μήπως όμως πρακτικά ο κόσμος «εκπαιδεύεται» στην εγκαθίδρυση της ανασφάλειας ως παράγοντα αποτελεσματικότητας και «ανάπτυξης»; Και αν ναι, γιατί μας πειράζει τότε το αίσθημα ανασφάλειας, αν όντως υπάρχει;
Ζούμε σε μια νέα εποχή όπου τίποτε δεν είναι ίδιο με το παρελθόν. Φυσικά και δεν είναι πρωτότυπο αυτό. Ισχύει πάντα και είναι από τις λίγες «καθολικής αξίας» ιδιότητες του σύμπαντος, μετά τους φυσικούς νόμους. Σήμερα έχει αλλάξει η θρησκευτική αντίληψη και έχει αντικατασταθεί από την πίστη και θεοποίηση της τεχνολογίας και του χρήματος. Στο βωμό αυτής της νέας θρησκείας θυσιάστηκαν όλες οι αρχές και τα πιστεύω της προηγούμενης. Παλαιότερα υπήρχε η παντοδυναμία του θείου, σήμερα υπάρχει η παντοδυναμία του χρήματος ενώ τον από μηχανής θεό αποτελεί πλέον η τεχνολογία. Μέσα απ’ όλες αυτές τις αλλαγές αναπότρεπτο ήταν να αλλάξουν πάρα πολλά πράγματα στην κοινωνία, και μάλιστα ραγδαία, αφού οι ρυθμοί εισβολής και ανάπτυξης της νέας θρησκείας υπήρξαν ραγδαίοι. Και ενώ διάχυτα γύρω ακούγονται φωνές να κραυγάζουν πως τίποτε δεν αλλάζει, στην πράξη η σημερινή πραγματικότητα διαφέρει υπερβολικά από την προ τριακονταετίας. Σήμερα ο κόσμος αναρωτιέται για το «έλλειμμα παιδείας» δίχως να έχει ορίσει την παιδεία την ίδια. Δίχως να έχει διερευνήσει τα μονοπάτια της ψάχνει να βρει ενόχους να αποδώσει ευθύνες. Ο κόσμος που αναρωτιέται όμως απλά προέρχεται από ένα «άλλο» κοινωνικό και εκπαιδευτικό σύστημα. Προέρχεται από μια κοινωνία που διατυμπάνιζε το «μάθε παιδί μου γράμματα», «γίνε ευγενικός» και «να σέβεσαι τους γύρω σου». Σήμερα είναι καιρός η κοινωνία να παραδεχθεί πως αυτό που διατυμπανίζει είναι «γίνε παιδί μου καπάτσος», «βρες έναν εύκολο τρόπο να βγάλεις χρήματα» και «να καταναλώνεις». Μια κοινωνία που διδάσκει καθημερινά το εύκολο κέρδος και την κατανάλωση γιατί αναρωτιέται για την έλλειψη γνώσεων και σεβασμού; Καιρός είναι να γίνει επιτέλους παραδεκτό πως παρότι ο κόσμος αναφέρει το σεβασμό και τη γνώση σαν κάτι το ιδανικά επιθυμητό, στην πράξη, αφού πρώτα μιλήσει γι’ αυτά με ευχολόγια, γυρνώντας την πλάτη θα ψιθυρίσει «και τώρα ας δούμε πως θα βγάλουμε χρήματα για να αγοράσουμε…, να πάμε…».
Έχοντας απαξιώσει κάθε θεσμό και αξία, στην ουσία δεν μένει στον άνθρωπο τίποτε άλλο απ’ το να «ηθικολογεί» φωναχτά, προβάλλοντας μια όμορφη εικόνα του εαυτού του, ενώ συμφεροντολογεί ενδόμυχα, πράττοντας σε πλήρη ασυμφωνία με τα ίδια του τα λόγια, με τις ίδιες του τις «θεωρητικές επιθυμίες». Μόνο που ο άνθρωπος αυτός στην παλιά εκείνη κοινωνία ονομαζόταν φιδόγλωσσος και καταδικαζόταν. Σήμερα οι διχαλωτές γλώσσες κατακλύζουν τα πάντα. Άλλωστε η εξιδανικευμένη προβολή έγινε μέθοδος διείσδυσης και έτσι το μάρκετινγκ αντικατέστησε στην πράξη την ποιότητα. Η γυναίκα του καίσαρα πλέον αρκεί να φαίνεται τίμια. Η πραγματικότητα δεν εξετάζεται, οι συνέπειές της όμως φαίνονται εκ των υστέρων.
Σήμερα η κοινωνία αναρωτιέται γιατί, αφού πρώτα προέτρεψε και επιζήτησε το εύκολο κέρδος απαξιώνοντας στην πράξη, αν όχι και στα λόγια, κάθε άλλη αξία, τα μέλη της επιζητούν το εύκολο κέρδος θυσιάζοντας οτιδήποτε άλλο. Η κοινωνία που καλλιέργησε την ανασφάλεια σε κάθε πτυχή της ζωής αναρωτιέται γιατί τα μέλη της αισθάνονται ανασφαλή. Η κοινωνία που περιθωριοποίησε οποιονδήποτε υιοθέτησε άλλους ρυθμούς και αξίες, πέραν αυτών της νέας θρησκείας, αναρωτιέται για την αύξηση των περιθωριοποιημένων και την ανασφάλεια που πηγάζει από την παρεπόμενη αύξηση της εγκληματικότητας. Η κοινωνία που καλλιέργησε την εξοικείωση με την βία αναρωτιέται για την αύξηση και το νέο πρόσωπο της βίας. Η κοινωνία που αγοράζει και πουλάει τον πόνο και την βία και μάλιστα με υψηλή κερδοφορία, αναρωτιέται γιατί υπάρχουν διάχυτα γύρω της.
Αν το παραδεχθεί, θα έχει κάνει το πρώτο βήμα για να «λύσει» το πρόβλημα, αν όντως την πειράζει. Ή να το αποδεχθεί, ή να το αλλάξει.
Η κοινωνία, εν μέρει με τις δικές της επιλογές αλλά κυρίως μέσω των επιλογών των «κρατούντων» και μέσω της εξιδανίκευσης και διαφημιστικής προβολής της ορθότητας και «προοδευτικότητας» των μεθόδων, επεδίωξε την ανασφάλεια και τον γρήγορο ρυθμό ανάπτυξης και σήμερα ζει τις «παράπλευρες συνέπειες» αυτής της ίδιας της επιδίωξης της και, μέσα από τον υποτιθέμενο προοδευτισμό της, απαιτεί εντελώς συντηρητικά την διατήρηση της νεοεγκαθιδρυμένης θρησκείας και του παρόντος μοντέλου με μέτρα «άρσης των συνεπειών», αφήνοντας όμως τις αιτίες ανέγγιχτες. Μέσω του ανταγωνιστικού μηχανισμού της ώθησε στην περιθωριοποίηση και απαξίωσε κάθε άλλο «πιστεύω», οδήγησε τα μέλη της σε έναν αγώνα άγριο και βίαιο, χωρίς ουσιαστικούς κανόνες και χωρίς περιθώρια επιλογής. Μόνο που ξαφνικά συνειδητοποίησε πως δεν της αρέσει η έκφραση της βίας αυτής και κλυδωνίζεται ανάμεσα στην εύθραυστη συντήρηση του σχήματος και στην μεταβολή του σε κάτι νέο. Μόνο που τα γεγονότα πάντα προφταίνουν και ξεπερνούν τις κοντόφθαλμες ενέργειες.
Πρόοδος δεν είναι η στοχευμένη ανάπτυξη αλλά η συνολική βελτίωση. Βελτίωση η οποία τελικά θα επέλθει, και στο μέλλον θα καταδικάσει ως συντηρητικές τις δήθεν προοδευτικές δυνάμεις της «τήρησης και διατήρησης του σύγχρονου και προοδευτικού μοντέλου ανάπτυξης», ενώ στη συνέχεια, με τη σειρά της, θα αλωθεί από τον συντηρητισμό της πίστης στην ορθότητά της. Γιατί τα πάντα ρέουν και αλλάζουν, όπως και σήμερα τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν από μερικά χρόνια.
Στο ρευστό αυτό σκηνικό τελικά μεγαλύτερη αξία έχουν οι αξίες και οι μηχανισμοί που τις εξυπηρετούν, όχι οι μέθοδοι αυτές καθ’ εαυτές. Η βελτίωση περνάει μέσα από τη νουθεσία και την παιδεία και όχι μέσα από την εκ των υστέρων τιμωρία. Ένας πατέρας που τιμωρεί αντί να νουθετεί το παιδί του αδυνατεί να επιτύχει την άνδρωσή του. Και ήδη έχει δειχθεί σε πολλές περιπτώσεις πως τα «κατασταλτικού» και «εκφοβιστικού» τύπου μέτρα δεν αποδίδουν.
Όσο για το αίσθημα της ανασφάλειας, ανάλογα με το από πού πηγάζει αυτό και κατά πόσο καλλιεργείται και επιδιώκεται, θα υπάρχει στο σύνολο, ή μόνο σε ατομικό επίπεδο. Βέβαια οι πιθανότητες εξάλειψής του από την κοινωνία είναι μικρές γιατί ο άνθρωπος που δεν φοβάται είναι άνθρωπος ελεύθερος.
Όσο πάντως η ανασφάλεια θα αποτελεί «εργαλείο» της κοινωνίας θα είναι και πανταχού παρούσα και θα λαμβάνει κάθε δυνατή μορφή.

22 σχόλια:

  1. Ανώνυμος20/3/09 11:46 π.μ.

    η αγαπη για το χρημα υπηρχε παντοτε. Αυτο που αλλαζει απο καιρο σε καιρο ειναι οι ταξεις ανθρωπων που το συγκεντρωνουν. Παλια, οι ανθρωποι εξουσιας συγκεντρωναν το χρημα. Εξουσια ηταν η πολιτη και η θρησκευτικη (μια απο τις χειροτερες μορφες εξουσιας που γνωρισε η ανθρωποτητα).
    Οταν εγιναν ανακαλυψεις, οι εμποροι αρχισαν να συγκεντρωνουν χρημα, αλλα δεν ειχαν εξουσια. Η βιομηχανικη επανασταση τους βοηθησε να αποκτησουν και τα δυο, μιας και ειχαν αλλαξει απο καιρο οι μορφες παραγωγης ΚΑΙ πλουτισμου.
    Η παιδεια επαιζε παντα σημαντικο ρολο. Διαχωριζε τις ταξεις. Στην αρχη δεν ειχαν ολοι δικαιωμα ή δυνατοτητα να συμμετεχουν. Σημερα, εχουν ολοι (θεωρητικα παντα). Το χρημα ομως, παραμενει ο κεντρικος αξονας διαχωρισμου και κοινωνικης τοποθετησης-αναγνωρισης.
    Η ανασφαλεια υπηρχε και θα υπαρχει εσαει. Δεν αλλαζει ο ανθρωπος. Οι κοινωνικες δομες αλλαζουν επηρρεασμενες απο την τεχνολογια και τις γεωπολιτικες συνθηκες. (αυτες με τη σειρα τους επηρρεαζουν τις οικονομικες).
    Το προβλημα εστιαζεται στο γεγονος οτι οι κοινωνικες δομες δεν ειναι παντα σωστα δομημενες (ή παρατηρειται εντονη αλλοιωση). Απουσια των, η ανασφαλεια ειναι μονο ενα απο τα κακα που υπερτονιζονται. Η εγληματικοτητα ειναι π.χ. ενα αλλο. Η εξαρση επομενως της ανασφαλειας μας κρουει τον κωδωνα του κινδυνου οτι απο καπου μπαζει νερα το καραβι....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πόσο σίγουρη είσαι για την ισχύ των "πάντα" σου στην καθολικότητα των κοινωνιών του παρελθόντος;
    Όσο για τη χειρότερη μορφή εξουσίας που αναφέρεις, πιστεύω πως η εξουσία που ασκεί η σημερινή θρησκεία θα ανακηρυχτεί στην χείριστη στο μέλλον…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος20/3/09 12:30 μ.μ.

    μα δε χρειαζεται να αποδειξω τιποτα που δεν εχει ηδη αποδειχθει! Το χρημα και η εξουσια ειναι το διπολο που σχηματιζει ολες τις δομες!
    Οσο για τη χειροτερη μορφη εξουσιας, δε ναναφερομουν ΧΡΟΝΙΚΑ στη θρησκεια της εποχης εκεινης, αλλα γενικα στη θρησκεια ως μορφη εξουσιας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στο ίδιο γενικό αναφέρομαι και εγώ. Και η σημερινή κατάσταση, θρησκευτική και εντελώς θρησκοληπτική έχει αποβεί και απλά πήρε τη θέση της θρησκευτικής πίστης.
    Όσο για την καθολικότητα του δίπολου που αναφέρεις στο κοινωνικό σύνολο, αν κοιτάξεις αναλυτικά θα δεις ότι μάλλον υφίσταται μόνο τον τελευταίο καιρό, ενώ οι κοινωνικές αξίες ήταν αρκετά διαφορετικές και διαφοροποιούταν από καιρό εις καιρό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος20/3/09 2:28 μ.μ.

    μμμμμμμ....οι κοινωνικες αξιες, ναι. Η οικογενεια π.χ. ειχε αλλη θεση (η οποια λλαζε πολυ συχνα), και αλλες το ιδιο. Αλλα, το χρημα και η εξουσια, νομιζω οτι ηταν παντα ποθητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Νομίζεις! Χαίρομαι :)
    Ήταν (σχεδόν) πάντα το "εργαλείο κίνησης" και άρα πάντα απαραίτητα (από τότε που καθιερώθηκαν όμως, όχι νωρίτερα). Ποθητά όμως χμμμ κάποτε για παράδειγμα οι άνθρωποι ζούσαν για την υστεροφημία και όχι για την απόκτηση πλούτου! Αυτή ήταν και το ποθητό και επιδιωκταίο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χμ... θύμισέ μου να σου το πω αυτό το ωραίο τσιτάτο με τα χρήματα άμα μου ξαναπείς τίποτα, χοχοχοχοχοχοχο!!
    Η ανασφάλεια ήταν πάντα και θα είναι μέτρο ελέγχου των πληθυσμών. Και αυτήν, μπορείς να την καλλιεργήσεις πολύ εύκολα.
    ;-P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. No sweety, its all about man and mind.

    Αυτά περί ελευθερίας λοιπόν Σοφάκι μου :)
    Άλλα νέα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ναι, ότι το επίπεδο της παιδείας καθορίζει και το επίπεδο της ελευθερίας σε ένα μεγάλο βαθμό. Πάντα θα υπάρχει κάποιος που θα θέλει να σε ελέγξει. Το αν θα το επιτύχει η όχι, ή σε ποιό βαθμό, εξαρτάται και από εσένα.
    ;-D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ερώτημα 1ο: Αν η γενιά που ρωτά γαλουχήθηκε με την ευγένεια και την εγγραματοσύνη, πώς κατέληξε να είναι η γενιά που προήγαγε την αγραμματοσύνη την εκμετάλλευση και την περιφρόνηση των αξιών?
    ερώτημα 2ο (πηγάζον εκ του πρώτου): Η υποκρισία είναι εγγενές χαρακτηριστικό του ανθρώπου ή επίκτητο?
    ερώτημα 3ο (και κυρίαρχο στον συλλογισμό μου): Το πρόβλημα είναι η ανασφάλεια ή η επισφάλεια??????
    ερώτημα 3ο:

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. περίπου τα ίδια ερωτηματικά με τη Meniek μου γεννήθηκαν διαβάζοντας

    Γιατί πώς γίνεται να γαλουχήθηκες με ευγένεια και αγάπη για τα γράμματα, και στην πορεία να άλλαξες;
    Μήπως κάτι άλλο συμβαίνει, άρα;

    Δεν ξέρω, αλλά ανασφάλεια νομίζω ο άνθρωπος πάντα είχε, και πάντα θα έχει. Ίσως να αλλάζουν μόνο τα "επίπεδά" της...

    Σμακ, Καμηλιέρη παιδί μου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Εκτός και αν η παιδεία σου πηγάζει από αυτόν που σε ελέγχει Σοφία μου…

    Πολύ ενδιαφέρον Μένη μου!

    Αν θεωρήσουμε ότι η κοινωνία κινείται ακριβώς όπως γαλουχείται, τότε δε θα υπήρχαν αλλαγές και θα συζητούσαμε ακόμη για την σημαντικότητα της υστεροφημίας αντί να συζητάμε για τη σημαντικότητα του χρήματος.
    Επίσης αν θεωρήσουμε ότι η κοινωνία δε συνεχίζει να «εκπαιδεύεται» σε κάθε στάδιο της ζωής δεν θα είχαν νόημα διάφορα πράγματα όπως η δια βίου εκπαίδευση αλλά ούτε καν το μάρκετινγκ και η χειραγώγηση!
    Ας μην ξεχνάμε όμως πως ο κύριος μηχανισμός είναι η γενιά να αμφισβητεί την παιδεία της, μετά τη λήψη της και παρότι ανδρώθηκε μέσα από αυτή!
    Το γεγονός και μόνο των τεράστιων αλλαγών που υπάρχουν υποδηλώνει πως η πορεία της κοινωνίας καθορίζεται από πολύ περισσότερα πράγματα, όχι μόνο από την παιδεία.
    Δεν νομίζω πως αμφισβητείται από κάποιον το γεγονός πως το ‘60 και το ’70 οι γονείς που έστελναν τα παιδιά στο σχολείο τα προέτρεπαν στη γνώση, αλλά ούτε το ότι πολλοί από όσους διδάχθηκαν μέσα από αυτό το σύστημα, σήμερα μετά από τόσα χρόνια που επέδρασαν επάνω τους, αντί να προτρέπουν στη γνώση προτρέπουν στο κέρδος ως πρωταρχικό στόχο. Ούτε πως τα πρότυπα που προβάλλονταν ήταν διαφορετικά και επίσης ούτε ότι τα πρότυπα παίζουν σημαντικό ρόλο στην συμπεριφορά της κοινωνίας.
    Οι αλλαγές είναι αναμενόμενες και συμβαίνουν πάντα και η γενιά που γαλουχήθηκε με έναν τρόπο, ύστερα καί από τις δικές της επιλογές, αλλά κυρίως από επιλογές που εξαναγκάστηκε να λάβει, καθώς και μέσα από σχήματα που υιοθέτησε λόγο «καλής προβολής», βηματάκι βηματάκι άλλαξε ενώ η συνειδητοποίηση ήρθε αργότερα. Γιατί εκτός των άλλων, όπως η παιδεία πλάθει, έτσι και η κοινωνία έχει την ιδιότητα να πλάθεται ανά πάσα στιγμή, με διαφορετικούς ρυθμούς μεν, αλλά ανά πάσα στιγμή. Και η κοινωνική αδράνεια είναι πολύ μεγάλη οπότε χρειάζονται πολύ δυνατοί άνθρωποι για να την μεταβάλλουν μεμονωμένα. Συνεπώς είναι πολύ εύκολο συμβεί το (1).
    Η υποκρισία τώρα είναι απλά υπαρκτή. Είναι μία μέθοδος. Άλλωστε δεν υπάρχει μόνο στον άνθρωπο αλλά απαντάται σε όλο το ζωικό και φυτικό βασίλειο. Οι μέθοδοι δραστηριοποίησης του ανθρώπου όμως υπαγορεύονται από πολύ περισσότερα πράγματα απ’ ότι στα υπόλοιπα έμβια όντα. Στην περίπτωσή του είναι επιλογή και εξαρτάται από τις αξίες του και την ένταση προσκόλλησής του σε αυτές.
    Όσο για το θέμα της ανασφάλειας και της επισφάλειας, δεν νομίζω ότι υπάρχει διαφορά στο αν κάποιος είναι ανασφαλής ή αν απλά αν κρίνεται ανασφαλής. Διότι κάθε χαρακτηρισμός δίδεται μέσα από κριτήρια. Το θέμα λοιπόν (και πάλι) είναι τα κριτήρια :)

    Εγώ μανούλα πάντως δεν αισθάνομαι διόλου ανασφαλής.
    Ακόμα βέβαια, μιας και το ποτέ (στη ζωή μου) είναι κάτι που μπορώ να το προφέρω μόνο την ώρα του θανάτου…
    Υποψιάζομαι όμως πως αν γίνει, θα γίνει πολύ δύσκολα…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η αίσθηση της ανασφάλειας στον άνθρωπο, δημιουργήθηκε σαν έναυσμα για να κινεί το κόσμο. Οταν υπάρχει ανασφάλεια, όταν ο κάθε ένας αισθάνεται ανασφαλής, τότε κάνει κινήσεις για να αυξήσει τις άμυνές του, π.χ. να δουλεύει άρα/ίσως να αμείβεται περισσότερο, να δεσμεύεται/παντρεύεται για να αποφύγει πιθανώς τη μοναξιά κλπ.

    Δεν είναι καινούργια η ανασφάλεια, υπήρχε απο καταβολής και όλοι μας ανεξεραίτως έχουμε εκπαιδευτεί να λειτουργούμε με τις ανασφαλειές μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Επίσης δεν αισθάνομαι διόλου αναποτελεσματικός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ελευθερία σημαίνει να γλιτώνει κάποιος από τις ανάγκες του.
    Στο βαθμό του εφικτού.
    Και η ανασφάλεια κάθε μορφής αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Πιστεύεις λοιπόν ότι η ανασφάλεια είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της κοινωνίας μας... Άμεσα ή έμμεσα, σε αυτό θα καταλήξουμε και αυτό γιατί δεν έχουμε καταφέρει να στηρίξουμε τα θέλω και τα πιστεύω μας σε πιο ουσιαστικές και σταθερές αξίες.Αλήθεια πιστεύεις ότι υπάρχει "θετική" ανασφάλεια, ότι μπορεί να μας ωθήσει και σε καλά αποτελέσματα για την κοινωνία βάζοντας πάντα τα σωστά θεμέλια, ή πάντα θα είναι αρνητική και θα μας καταρρακώνει κάθε φορά που βγαίνει στο προσκήνιο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος23/3/09 1:04 μ.μ.

    πες με τρελη, αλλα πιστευω οτι η τεχνολογια ειναι αυτη που αλλαζει τις ''εποχες''...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Και ο άνθρωπος, αυτό το άβουλο ον ακολουθεί τις επιταγές της κατά γράμμα.
    Τι λέγαμε για νέα θρησκεία; Να η τρέλα σου ξωματιάρα.
    Φυσικά και δεν αλλάζει η τεχνολογία τις εποχές. Οι ιδέες, οι πολιτικές και οι διαθέσεις τις αλλάζουν. Αυτά και το ότι απλά όλα τα «συστήματα», φυσικά και ανθρώπινα, κινούνται. «Ρέουν» κατά τις επιταγές της θερμοδυναμικής ;)
    Η τεχνολογία απλά δίνει νέα μέσα, ο άνθρωπος αλλά και οι αλλαγές γεννήθηκαν προ αυτής και αυτοί ακριβώς τη γέννησαν. Δυστυχώς είναι δεδομένο: Το αυγό έκανε την κότα, όχι η κότα το αυγό.

    Ναι Ηλία μου, πιστεύω ότι έχουμε ανάγει την ανασφάλεια σε ακρογωνιαίο λίθο της κοινωνίας μας. Και όχι, δεν πιστεύω στην ύπαρξη «θετικής» ανασφάλειας. Σίγουρα έχει αποδειχθεί αποτελεσματική μέθοδος, όσο η διαχείρισή της γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να διατηρείται σε χαμηλές τιμές, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι συμφωνώ με την ίδια τη μέθοδο, η οποία γενικότερα δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα στον άνθρωπο και συνεπώς και απρόβλεπτες συνέπειες, αν και μόνο το γεγονός των αρνητικών συναισθημάτων αρκεί κατ’ εμέ.
    Και η διαφωνία που πηγάζει από την αδιάλλακτη πίστη μου στην αρχή: «Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα αλλά τα μέσα δικαιώνουν το σκοπό».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος23/3/09 5:09 μ.μ.

    διαφωνω και επαυξανω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Μοναχή είσαι, ότι σου πει... η τεχνολογία κάνεις.
    Μόνο που ο άνθρωπος προϋπήρχε της τεχνολογίας, δεν τον γέννησε ούτε τον καθοδήγησε αυτή στο να την... ανακαλύψει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. συμφωνώ σχεδόν σε ολα!
    Ειδικότερα για τα θέματα "ανάπτυξης" έχεις απόλυτα δίκιο για τον "ανταγωνιστικό μηχανισμό" και την περίφημη "ανταγωνιστικότητα παντού" που δεν δίνει χωρο για καμιά αλλη αξία και επιλογή.
    Και για το ότι απλά η "στοχευμένη ανάπτυξη" δεν ειναι τελικά πρόοδος,αλλά απαιτείται προσήλωση σε "αξίες" και οχι σε "μεθόδους".
    Παρότι τεχνοκράτης και dr Sustainable οπως με έχεις ευφυώς ονομάσει, συμφωνώ μαζί σου σε ολα αυτά.
    Και σαν μονη λύση για πραγματική βελτίωση και οχι απλά "ανάπτυξη τύπου quicky" βλέπω την παιδεία..
    Αντε βρέστην ομως την παιδεία..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...