Τρίτη 9 Μαρτίου 2010

Το μέτρο του χρήματος

Να ήρθε άραγε το πλήρωμα του χρόνου για θεσμικές αλλαγές στο χρηματοπιστωτικό σύστημα; Πολλή συζήτηση περί αυτών και μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο, υπάρχει πιθανότητα να γίνουν και παρεμβάσεις άραγε; Σίγουρα, από εκείνη την αποφράδα ημέρα του ‘72 που το χρήμα από μέτρο και μέσο των συναλλαγών μετατράπηκε σε «προϊόν», τα πράγματα ξέφυγαν από κάθε έλεγχο και τώρα η ανθρωπότητα πληρώνει πολλαπλάσια την κρίση που ούτως ή άλλως αργά ή γρήγορα θα βίωνε ως παρεπόμενο ενός μη-βιώσιμου διαχειριστικού συστήματος, του καπιταλιστικού.
Το γεγονός πως στα χρόνια που ακολούθησαν η πολιτική και η ιδεολογία μπήκαν σε δεύτερη μοίρα και η χρηματική οικονομία αναρριχήθηκε σε πρώτη προτεραιότητα των κυβερνήσεων, αλλά και των περισσοτέρων ανθρώπων, ενέτεινε το πρόβλημα και αφαίρεσε κάθε διέξοδο διαφυγής από την κρίση. Οι συστημικοί διαχειριστές που ανέλαβαν πλέον την εξουσία παραμένουν ανήμποροι μπροστά στα χρηματοοικονομικά συμφέροντα, τα οποία άλλωστε τους αναδεικνύουν ή τους καταβαραθρώνουν μέσα σε μία νύχτα, ανάλογα με τις ορέξεις τους και τον βαθμό υποταγής των στην εξυπηρέτηση συμφερόντων.
Έτσι, σήμερα η κρίση λαμβάνει τραγικές διαστάσεις. Απόλυτα αναμενόμενο όταν το ίδιο το «μέτρο» της οικονομίας, το χρήμα, δεν είναι αντικειμενικό και αξιόπιστο, αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με τις ορέξεις, τα «χρηματιστηριακά παιγνίδια» και τις λεκτικές επιθέσεις ή στηρίξεις που εξαπολύονται. Σαν να μετράς το ύψος του σπιτιού σου και σήμερα να το βρίσκεις τρία μέτρα, αύριο που θα στο εκθιάσουν να το βρίσκεις τριάμισι και μεθαύριο που θα σχολιάσουν το χρώμα του να το βρίσκεις δυόμισι. Και μέσα σε όλα αυτά, άνθρωποι που «εμπορεύονται αριθμούς» μέσα σε χλιδάτα γραφεία, αγοράζοντας και πουλώντας χρήμα, συναλλάσσοντας το ίδιο το μέσο συναλλαγής δηλαδή, κερδίζουν ή χάνουν περιουσίες, αδιαφορώντας για το ότι στην πράξη τα παιγνίδια αυτά παίζονται στις πλάτες ανθρώπων αλλάζοντάς τους τη ζωή. Η ιδεολογία κυριαρχίας της «οικονομίας» στην ηθική και στην πολιτική, στον ίδιο τον άνθρωπο.
Και το ότι συζητείται πάντως ανοιχτά σήμερα το θέμα αποτελεί σίγουρα ένα βήμα, μέχρι «προχτές» αποτελούσε ταμπού. Μάλλον όμως για την ώρα οι συζητήσεις αποτελούν απλές ρητορικές ωραιολογίες. Γιατί σε μια εποχή που οι «κυβερνήτες» είναι στην πράξη μαριονέτες, ή μερικές φορές και συμμέτοχοι στο παιγνίδι, και που οι εμπνευστές και υποστηρικτές του παρόντος χρηματοπιστωτικού συστήματος παραμένουν, ανά τον κόσμο, σε κυβερνητικές θέσεις κλειδιά, και που οι μεγαλοεπενδυτές της «αγοράς του χρήματος» ξοδεύουν μερικά εκατομμύρια ετησίως για να «λαδώσουν», με νόμιμες εισφορές, τους «αδιάφθορους», κατά τα λεγόμενα, ηγέτες των κρατών, μάλλον σημαντικές θεσμικές αλλαγές δεν μπορούν να αναμένονται.
Το ζητούμενο άλλωστε είναι να αλλάξουν και οι ίδιοι οι άνθρωποι την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων τους και να ξαναβάλουν την ζωή τους πάνω από το χρήμα. Όσο όμως οι ιδέες παραμένουν «εμπορεύσιμο αγαθό» και όταν τα φώτα σβήνουν ο καθένας σκέφτεται πως θα κερδίσει περισσότερα, οι επενδυτές θα μπορούν να διαχειρίζονται τους διαχειριστές εξουσίας κατά τις ορέξεις τους. Λέγεται βέβαια πως το ποτάμι δε γυρίζει πίσω, είναι δυνατό λοιπόν να ξαναγίνει το χρήμα μέσο, χάνοντας την σύγχρονη ιδιότητα του «προϊόντος»; Γιατί οι ιδέες μπορούν σίγουρα να ξανακερδίσουν την «πρωτοκαθεδρία», αυτό είναι απλά θέμα ισορροπιών και… δυσκολιών. Όσο για τον καπιταλισμό, κάποια στιγμή, όπως και κάθε άλλο διαχειριστικό σύστημα, θα μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Για την ώρα όμως, αν το συγκεκριμένο ποτάμι δεν λοξοδρομήσει τουλάχιστον, οι αμέσως επόμενες γενιές μάλλον δεν θα μάθουν ποτέ τι σημαίνει να Ζεις τη ζωή σου.

15 σχόλια:

  1. Μα, εδώ η ίδια η ζωή έχει γίνει εμπορεύσιμο αγαθό, δεν θα γίνονταν οι ιδέες?

    Συμφωνώ απόλυτα με την τελευταία σου πρόταση..
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πήγες πολύ πίσω και μη γελάς...δεν ξέρω τι έγινε το ΄72

    Πολύ φοβάμαι πως ένας επαναπροσδιορισμός προτεραιοτήτων θα είναι αναγκαίος και αναπόφευκτος ύστερα από παγκόσμιες συγκλονιστικές ανατροπές.
    Φοβάμαι αλλά και ανησυχώ για το μέλλον των επόμενων γενεών

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στην πράξη η «ζωή» και η ιδέες είναι το ίδιο πράγμα Σοφία μου. Για τον άνθρωπο η ζωή δεν ορίζεται ως η απλή φυσική λειτουργία της ανακύκλωσης υλικών μέσω της αναπνοής των έμβιων οργανισμών.

    Όσο καθυστερούν οι συγκλονιστικές ανατροπές, τόσο μεγαλύτερο το διάστημα δυσχέρειας γλαρένια μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. A, μα, συμφωνώ μαζί σου, το θέμα είναι ότι οι άλλοι δεν το βλέπουνε καθόλου έτσι... Το ζήτημα είναι κατά βάση, αξιακό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ, το 72 έγινε η πετρελαϊκή κρίση και αποσυνδέθηκε το δολλάριο από το χρυσό και μας τελείωσε το breton woods (καλά τα λέω, Καμ?).

    Καμ, δεν φτάνει αυτό, το βλέπεις πολύ ανθρωπιστικά το πράγμα. Περιμένεις οι μεγαλοκαρχαρίες να καταλάβουν και να αναθεωρήσουν τις προτεραιότητες? Είναι σαν τους χριστιανούς που περιμένουν την επιφοίτηση δλδ!
    Σα να περιμένεις από ένα λιοντάρι να γίνει χορτοφάγο και να λυπάται τις αντιλόπες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. βγηκε και ενας δημοσιογραφος αμερικανος και κυκλοφορει και το βιντεο στο FB οπου ειπε μεσα σε ολα οτι η Ινδονησια και η Ελλαδα απο παλια εχουν πουλησει γη σε τραπεζες κτλ
    και οτι οταν οι ελληνες καταλαβουν οτι την εκμεταλλευση της ακροπολης δεν την εχουν αυτοι αλλα ξενα χερια θα γινει χαμος

    βεβαια αυτα ελεγε αυτος !!
    τωρα απο κει και περα πιστευω οτι 5, 10 κεφαλια θα σωθουν και ολοι οι αλλοι θα παλευουν με τα κυματα ετσι ηταν παντα ετσι θα ειναι και στο μελλον
    απλα η κλιμακα- τα μεγεθη αλλαζουν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το καπιταλιστικό σύστημα χρεοκόπησε!
    Το κομμουνιστικό σύστημα χρεοκόπησε!
    Και η ελέυθερη ανθρώπινη βούληση, αφ' ής στιγμής, εντάχθηκε κατ' ανάγκην σε κάποιο σύστημα, χρεοκόπησε κι' αυτή!
    NO CHANCE, Καμηλιέρη μου...Ας το πάρουμε χαμπάρι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο καπιταλισμός στο χρονοντούλαπο της ιστορίας; Μακάρι αλλά να δούμε τι θα'ρθει στη θέση του...

    Αυτό πάντως το ζήσε τη ζωή σου το σκέφτομαι πολύ τελευταία και ανησυχώ ιδιαίτερα δεδομένων των κοινωνικών & επαγγελματικών συνθηκών. Θα ζούμε για να δουλεύουμε ρε γαμώτο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς στην «ιστορική μας αναδρομή», η «αποφράδα ημέρα» δεν ανήκει στο ’72, αλλά είναι η 15η Αυγούστου του 1971, όπου ο Νίξον μεταξύ άλλων ανακοίνωσε την κατάργηση της δυνατότητας μετατροπής του δολαρίου σε χρυσό, με σκοπό να επιλύσει τα προβλήματα ανεργίας και το οικονομικό πρόβλημα των ΗΠΑ. Το «σοκ του Νίξον», όπως ονομάστηκε, αποτέλεσε στην ουσία την αποσύνδεση του δολαρίου από το χρυσό και την κατάργηση του συστήματος bretton woods. Η αποσύνδεση των αποθεμάτων χρυσού από το χρήμα και τις συναλλαγές, αυτή καθ’ εαυτή, δεν ήταν καθόλου κακή «ιδέα», μιας και το μέταλλο αποδείχθηκε μετέπειτα πολύ χρήσιμο για εφαρμογές (ο χρυσός είναι πολύ πιο χρήσιμος στις ηλεκτρονικές συσκευές απ’ ότι στα θησαυροφυλάκια), αλλά ούτε η αιτία της αποσύνδεσης ήταν αυτή, ούτε το τελικό αποτέλεσμα ήταν «λογικό». Η αποσύνδεση αυτή οδήγησε στην υιοθέτηση ενός πολύπλοκου συστήματος ομολογιών και καταπιστευμάτων και τελικά στην πλήρη απελευθέρωση της «αξίας» του χρήματος έως το ’76. Πλέον το χρήμα δεν αποτιμά κάτι συγκεκριμένο, έπαψε να είναι σταθερό μέτρο. Και το χειρότερο, μετατράπηκε σε «προϊόν» που «παράγεται» μέσα από την κατάθεση και τον δανεισμό! Η τράπεζα έχει δικαίωμα να «παράγει» (κόψει) για να δανείσει επιπλέον ποσό ίσο με το 900% των λογιστικών καταθέσεων που διαθέτει. Η πρακτική αυτή, στα κρυφά, ακολουθούταν και παλαιότερα βέβαια, χωρίς όμως «παραγωγή» χρήματος, απλά μεταγενέστερα θεσμοθετήθηκε! Έτσι, στην πράξη, Αυξήθηκε πλέον η ρευστότητα και η αβεβαιότητα του κόσμου για να μπορέσει να αντιμετωπιστεί, «στιγμιαία» απ’ ότι αποδείχθηκε σήμερα, το πρόβλημα ρευστότητας δολαρίων στην αμερικανική αγορά. Τελικά, ακόμα και με το καινούργιο σύστημα, η αμερικανική αγορά πάλι απέκτησε πρόβλημα ρευστότητας στις μέρες μας…

    Δεν περιμένω κροτ μου οι μεγαλοκαρχαρίες να αναθεωρήσουν τις προτεραιότητές τους, ιδεολόγος μπορεί να είμαι, αφελής όχι. Περιμένω οι πολιτικοί (ή οι πολίτες μετά από μεγάλα ζόρια), κάποια στιγμή, όχι σήμερα που είναι ακόμα ανήμποροι, και σε ορισμένες περιπτώσεις μεγαλοκαρχαρίες και οι ίδιοι, να τους βάλουν τα δυο πόδια σε ένα παπούτσι και να τους κόψουν τα χέρια.

    Σκώληξ μου πάντα με τα κύματα θα παλεύουμε, το θέμα είναι να παλεύουμε με στυλ ;)

    Σιγάααα σιγά βιολιστή μου, θα γυρίσει ο ήλιος ξανά, ποτέ δεν μένει σταθερός!

    Βαχ βρε σύντεκνε!

    Χωράφι έχεις Μάνο μου; Ντοματούλες βγάζει; Δυο κότες μπορείς να θρέψεις εκεί; Τραβηγμένο; Μπορεί, αλλά αν θέλεις, μπορείς να προσπαθήσεις να ισορροπήσεις. Δεν ξέρω βέβαια σε ποιο σημείο θα καταφέρει να ισορροπήσει ο καθένας μας.
    Ξέρω, είναι πιο πολύπλοκο, αλλά τελικά όλα εξαρτώνται από το πόσα πράγματα πιστεύουμε ότι «χρειαζόμαστε».

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σωστές οι παρατηρήσεις σου. Φτάσαμε στο σημείο εκείνοι που λόγω απληστίας δημιούργησαν την κρίση, να δέχονται οικονομική στήριξη χωρίς να αποδίδουν το αντίστοιχο όφελος στην οικονομία, από την μία να ελέγχουν και να κατευθύνουν αξιολογώντας ενώ από την άλλη είναι οι ίδιοι που κερδοσκοπούν βγάζοντας επιπλέον κέρδη!
    Και το μαστίγιο και το καρότο και το χαλινάρι και όλα τα άλλα δε γίνεται ταυτόχρονα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Και η "πλάκα" της υπόθεσης είναι ότι φαίνεται ότι η κρίση στην χώρα μας αποτελεί κύριο μοχλό και έναυσμα αυτής της αλλαγής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Όντως, ώρες-ώρες τελικά αναρωτιέσαι αν η Ελλάδα βρίσκει πάντα τον τρόπο να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο ακόμα και ως ψωροκώσταινα (ή ψωρογιώργαινα)!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πιστευεις οτι το στυλ μπορει να σε κανει πιο ανθρωπινο αν ισα ισα τα βγαζεις περα?
    δηλαδη θελω να πω ειτε με αξιοπρεπεια ειτε χωρις η πεινα ειναι πεινα

    σημ..εν μερη ομως συμφωνω μαζι σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Άρα ποιό το νόημα του να τη χάσεις αφού δεν θα χορτάσεις ούτως ή άλλως;

    Απλά πιστεύω ότι μόνο αν την κρατήσεις έχεις πιθανότητες να συνεισφέρεις σε πιο "αγνές" αλλαγές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...