Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2008

Το ύψος της μνήμης

«Να ευχηθούμε να τελειώσουν όλα γρήγορα για να γυρίσει ο κόσμος στις δουλειές του». Τα λόγια αυτά, ειπωμένα σε κάμερα της ΕΤ2 από χείλη καταστηματάρχη της οδού Ερμού, Σάββατο μεσημέρι, ακριβώς επτά εικοσιτετράωρα «μετά» (λίγο νωρίτερα στην ουσία), αποτελούν τον έμμεσο τρόπο να πει κάποιος «να ξεχαστούν όλα να ησυχάσουμε». Είναι ο λόγος για τον οποίο τίποτε ποτέ δεν αλλάζει. Είναι η ειλικρινής παραδοχή πως τίποτε απ’ όλα αυτά που συνέβησαν δεν τον αφορά και καλά θα ήταν να μην αφορούσε και τον υπόλοιπο κόσμο γιατί αλλιώς θα έχει αναδουλειές. Είναι η έμμεση παρότρυνση στην κοινωνία να ξεχάσει πως ένα ανήλικο παιδί δολοφονήθηκε ψυχρά από τους άντρες καταστολής που η ίδια η κοινωνία όπλισε το χέρι τους και τους έδωσε την εντολή να την διαφυλάττουν από κακοποιά στοιχεία. Είναι η έμμεση παρότρυνση προς την κοινωνία να σταματήσει να ασχολείται με πράγματα που την αφορούν πραγματικά και να επιστρέψει στην εργασία και την κατανάλωση, έναν μαγικό συνδυασμό της σύγχρονης μορφής δουλείας.
Διότι την ημέρα που ο κόσμος θα αποδεχθεί πως πρέπει να επιστρέψει στην εργασία του, αφήνοντας ανοιχτούς τους λογαριασμούς και παραδίδοντας σε «αρμόδιους» να πάρουν μέτρα ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο, αρνούμενος ο ίδιος να συμμετάσχει προσωπικά στην συζήτηση για τα μέτρα αυτά και στην επίλυση των προβλημάτων της ίδιας της κοινωνίας της οποίας αποτελεί μέλος, αλλά γυρνώντας στην καθημερινότητά του, είναι η ημέρα που ξεχνάει, η μέρα που παραδέχεται πως ζει μόνο για να εργάζεται και να καταναλώνει, η μέρα που δηλώνει ευθαρσώς πως δεν τον ενδιαφέρει ο τρόπος και τα μέσα, αλλά θέλει μόνο να τον αφήνουν ήσυχο να εργάζεται και να καταναλώνει. Είναι η μέρα που παραδίδει άκριτα και ανεξέλεγκτα την εξουσία στα χέρια «πεφωτισμένων» και που προδίδει την ίδια την δημοκρατία και την ελευθερία. Και ας μην πάμε μακριά, πόσες από τις ελευθερίες δεν έχει αποποιηθεί ο ίδιος ο σύγχρονος άνθρωπος στο όνομα της «τάξης και της ασφάλειας»; Μιας τάξης και ασφάλειας που είναι τόσο εύθραυστη ώστε να καταστρέφεται από τα ίδια της τα όργανα, όσες ελευθερίες κι αν έχουν γίνει θυσία στο όνομα της εννοούμενης «ελευθερίας» του σήμερα.
Να επιστρέψουμε στην ηρεμία μας, στην εργασία μας και στην κατανάλωση, όχι γιατί θα πάθουν κάτι οι άνθρωποι, αλλά γιατί «το εμπορικό σύστημα» θα καταρρεύσει. Στην πράξη να αδιαφορήσουμε και να ξεχάσουμε πως κάποιοι άνθρωποι έπαθαν κάτι, είτε αυτό ήταν δολοφονία, είτε αυτό ήταν βανδαλισμός, είτε αυτό ήταν άδικη επίθεση. Είναι η δημόσια παραδοχή πως ο συγκεκριμένος έμπορος που για καλή του τύχη δεν έκανε επώνυμα την δήλωση, δεν αξίζει την συμπαράσταση της κοινωνίας. Την δική μου πάντως δεν την κέρδισε.
«Αν δεν καταναλώσει ο κόσμος αυτό το οποίο πρέπει, τα καταστήματα θα έχουν πρόβλημα» δήλωνε την προηγούμενη ο πρόεδρος των επιχειρήσεων. Από πότε κάποιος πέραν εμού και των αναγκών μου καθορίζει πόσο πρέπει να καταναλώνω; Από πότε έγινα τμήμα ενός μηχανισμού που καθορίζει την ανάγκη μου για κατανάλωση αντί απλά να μου προσφέρει μέσα διαβίωσης; Μα είναι απλό, από τότε που η μόνη, εντελώς παρασιτική και μη παραγωγική δραστηριότητα, το εμπόριο, μετατράπηκε τεχνηέντως σε παραγωγική και υιοθετήθηκε ως φορέας επίλυσης του εργασιακού. Γίνετε έμποροι, ανοίξτε μαγαζιά, παλέψτε αναμεταξύ σας ανταγωνιστικά σαν τα θηρία για να επιζήσετε, αρκεί να μην μετέχετε σε ποσοστά ανεργίας. Ανεξάρτητα αν προσφέρετε ουσιαστικά ή ανούσια, ανεξάρτητα αν αυτό είναι εφικτό, ανεξάρτητα αν δημιουργεί υπερβολικά προβλήματα, ανεξάρτητα αν είναι βιώσιμο ή όχι. Αλλά είναι απλό και λογικό να σκεφτεί κανείς πως τόσους έμπορους δεν τους αντέχει «η πιάτσα», «μοιράζεται η πίτα». Και έτσι η κατανάλωση ανάγεται σε «επάγγελμα» και χωρίς αυτή τραντάζεται συθέμελα ολόκληρο το οικοδόμημα. Το τι θα γίνει με τους χαμένους του ζωώδους ανταγωνισμού φυσικά κανείς δεν ενδιαφέρεται. Γιατί αυτό είναι η κατάρα του ανταγωνισμού: δημιουργεί χαμένους. Και μετά με θράσος περισσό οι θιασώτες του ανταγωνιστικού παιγνιδιού «αναζητούν κοινωνική πολιτική».
Παρόλ’ αυτά, ουδέποτε ερωτήθηκα αν ενδιαφέρομαι να καταναλώσω. Ουδέποτε ερωτήθηκα αν έχω διάθεση και χρόνο να εμπλακώ σε αυτό το αλισβερίσι ή αν προτιμώ να ασχοληθώ με τα προβλήματα της κοινωνίας, με τα προβλήματα τα δικά μου, με το να επικοινωνήσω με τους φίλους μου, την οικογένειά μου, με το να αναθρέψω τα παιδιά μου. Η κατανάλωση μου προβάλλεται πλέον ως μόδα και αναγκαιότητα, όχι για να ζήσω όμως αλλά για να στηριχθεί το παρόν μοντέλο της χρηματικής οικονομίας. Και δεν φτάνει μόνο αυτό, αλλά πρέπει να ξοδέψω επιπλέον χρόνο για να κάνω έρευνα αγοράς, ώστε να υποστηρίξω και να ελέγξω τον ανταγωνισμό. Χρόνο από αυτόν που ήδη δεν μου περισσεύει για να εκτελέσω όλες τις υπόλοιπες λειτουργίες που πραγματικά θα με κατατάξουν στην κατηγορία των ελεύθερων Ανθρώπων. Εκεί που άλλοι μιλούν για ελευθερία του σύγχρονου κόσμου στην πράξη υπάρχει μόνο σκλαβιά, άνθρωποι που δεν έχουν το δικαίωμα να δραστηριοποιηθούν διαφορετικά γιατί αλλιώς «το σύστημα θα καταρρεύσει». Κατανάλωσε γιατί θα καταρρεύσει η αγορά. Εργάσου με απαξιωτικούς μισθούς και υπερβολικά ωράρια γιατί θα καταρρεύσουν οι επιχειρήσεις. Εσύ άλλωστε ως άνθρωπος δεν έχεις σημασία, σημασία έχουν οι επιχειρήσεις και η αγορά. Αδιαφόρησε για το αν ο άνθρωπος μέσα σου έχει ήδη καταρρεύσει. Παιδιά; Οικογένεια; Επικοινωνία; Όλα σε δεύτερη μοίρα. Πρώτα έρχονται οι επιχειρήσεις και οι αγορά. Ανθρώπινη κοινωνία;
Τίποτε να μην επιστρέψει στους προηγούμενους ρυθμούς. Παιδιά και γονείς να μείνουν στους δρόμους. Δε χρειάζονται βανδαλισμοί. Δε χρειάζεται όμως και παρωπιδική κατανάλωση – αυτή είναι η καθημερινότητά μας πια. Συζητήστε, ασχοληθείτε με τα προβλήματα της κοινωνίας. Μιλήστε, συμφωνήστε, διαφωνήστε, αλλά επικοινωνήστε και μείνετε στους δρόμους σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Απαιτείστε απ’ τους εμπόρους να συμμετάσχουν και αυτοί αν θεωρούν ότι και οι ίδιοι αξίζουν την προσοχή της κοινωνίας, δεν χρειάζεται να γυρίσουν στην ρουτίνα. Παραμείνετε εκεί ενεργοί και συζητώντας, μέχρι να αλλάξει κάτι. Συζητώντας με όλους ενεργά, όχι στείρα με τους οικείους σας από τον καναπέ σας. Κάντε την ενασχόληση με τα προβλήματα ένα μικρό μέρος της καθημερινότητάς σας, δίπλα στην επικοινωνία σας με τους οικείους σας, απορρίπτοντας άλλες λιγότερο σημαντικές ασχολίες. Πάντως μη γυρνάτε στην καθημερινότητα, αυτό ισοδυναμεί με τη λήθη.
Σήμερα οι έμποροι ζητούν να επιτραπεί να μείνουν ανοιχτοί όλα τα Σαββατοκύριακα των εορτών. Να έχει ο κόσμος ακόμα λιγότερο χρόνο για να σκεφτεί και να μιλήσει. Να εργάζεται ή να καταναλώνει μόνο, απλό γρανάζι σε μια μηχανή. Σα δεν ντρέπονται. Γιατί δεν τους νοιάζει κάτι άλλο. Γιατί όχι απλά δεν θυμούνται ή δεν ενδιαφέρονται για τα γεγονότα, αλλά όλα όσα έγιναν τους «χάλασαν τη σούπα». Η σούπα τους νοιάζει, όχι τα προβλήματα. Δεν ενδιαφέρονται να προασπίσουν την κοινωνία, αλλά κάποιος άλλος να επιβάλλει την τάξη που αυτοί ορίζουν, ώστε να μπορεί ο πολίτης να καταναλώσει «ελεύθερα», όχι να ζήσει. Βγείτε λοιπόν όλα τα Σαββατοκύριακα, και όχι μόνο αυτά, στους δρόμους. Αλλά όχι για να «ψωνίσετε». Για να μιλήσετε.
Το υγειές είναι να είναι ο κόσμος στους δρόμους και να συζητάει, όχι να καταναλώνει.
Όσο όμως θα γυρνάτε στις εργασίες σας και στους ρυθμούς της καθημερινότητας χωρίς να αφήνετε χώρο για την κοινωνία μέσα στην προσωπική σας ζωή, τόσο τα πάντα θα ξεχνιούνται μέσα σε πολύ λίγο χρόνο, τόσο τίποτε ποτέ δεν θα αλλάζει όπως θέλετε και τόσο η μνήμη θα «έχει κοντά ποδάρια».
Και ο σημερινός άνθρωπος δεν θα ονομαστεί ποτέ homo economicus. Ούτε το homo sapiens sapiens του αρμόζει πια. Homo consumere sclavus είναι η ονομασία που του πρέπει.

12 σχόλια:

  1. κσταρχιν ναι στο δεν χρειαζονται αλλοι βανδαλισμοι

    κατα δευτερον κομματακι δυσκολο να ξεχαστει ετσι βερεσε το ολο θεμα με τον Αλεξη οσο και να θεοουν οσοι θελουν..

    οσο για την αγορα ..αυτο ειναι το τιμημα του να είσαι σε μια κοινωνια αχουρι...

    και συμπασχω με τους ανθρωπους που καταστραφηκαν αλλα αυτο δεν σημαινει πως κλεινουμε ματια και αφτια και σφυριζουμε στο παρακατω

    καλημερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προσυπογράφω με χέρια και με πόδια...

    Ξέρεις, είχα σχολιάσει και σε κάποια άλλα μπλόγκς πριν τα γεγονότα, πως δε με χαλούσα καθόλου να βιώσουμε μία πραγματική οικονομική κρισάρα για λίγο διάστημα.
    Θα σταματούσαμε τσιμεντώνουμε το σύμπαν, να έχει τέσσερα κινητά ο καθένας και να χαλάμε πολύτιμο χρόνο καταναλώνοντας...
    Κα τότε ίσως θα βρίσκαμε την ευκαιρία να έρθουμε πιο κοντά...

    Στους εμπόρους, έχω να πω και κάτι άλλο.
    Εκτός από τα συλλυπηρήριά μου για όποιον πραγματικά έστησε με μόχθο μια επιχείρηση και την είδε να καταστρέφεται+ θα βγει κατά πολύ ζημιωμένος...
    Δεν άκουσα κάποιον να διαμαρτυρηθεί για τους εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς του κόσμου.
    Γιατί ο κόσμος δεν πάει στα μαγαζιά για ένα και μόνο λόγο, δεν έχει χρήματα.
    Και μην ακούω μαλακίες περί οικονομικής κρίσεως μάι ας, γιατί στην Ελλάδα βιωνουμε αυτή την κτάσταση τουλάχιστον τρία χρόνια...
    Όσο η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή τείνει προς το μηδέν, τόσο η αγορά δε θα κινείται, ας το παρουν απόφαση.

    Τρανή απόδειξη ο ουρές στη Lui Vitton που δεν πλήγεται από καμία κρίση και καμία απαξιωση αγορών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. με πρώτη ανάγνωση δεν έχω να πω κουβέντα
    :)

    Αν το ξαναδιαβάσω το βράδυ, θα σε πω, Καμηλιέρη παιδί μου

    Σμακ, για την ώρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. (δε με λυπάσαι καθόλου, όμως -τι σεντόνι και τούτο! :p)
    :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Homo oblivious θα τον έλεγα... σε όλα τα επίπεδα. Γιατί όταν μεγαλώνει, δεν θυμάται ποτέ πως ήταν μικρός, γιατί είναι αμνήμων, και την λήθη την αναγάγει σε ηλιθιότητα. Γιατί δεν εξελίσσεται και δεν αναπτύσσεται αλλά αναιρεί. Γιατί τα όνειρά του και τις επιθυμίες του τις χρησιμοποιεί για να καταπνίξει τα όνειρα και τις επιθυμίες των άλλων. Γιατί δεν έχει μέτρο. Βολεύεται και απαρνείται την ίδια του την ύπαρξη. Γιατί η μνήμη του φτάνει μόνο μέχρι εκεί που φτάνει το συμφέρον του. Γιατί η επικοινωνία με τους γύρω δεν είναι μόνο πόσα sms και πόσο χρόνο ομιλίας του προσφέρει το κάθε πακέτο, αλλά ΤΙ λέει με αυτά. Γιατί κάθεται και ανέχεται τους συνηγόρους της νύχτας και της λαμογιάς και δεν ξεσηκώνεται. Γιατί ποτέ δεν λέει "mea culpa" για αυτά που συμβαίνουν.

    Δεν φτάνει μόνο να μην ξεχνάς. Πρέπει και να μην σταματάς να θυμάσαι, και να μην σταματάς να θυμίζεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ναι σε όλα άμπανε.
    όμως ποιός θα επιλέξει οικειοθελώς τη χειρωνακτική εργασία, δηλαδή την πρωτογενή παραγωγή?

    όλοι έχουν μαζευτεί στην αθήνα και παρέχουν υπηρεσίες ο ένας στον άλλον χωρίς να παράγει κανείς πρώτες ύλες. τις εισάγουμε για να μπορούμε να μη δουλεύουμε πραγματικά αλλά να περνάμε τις μέρες μας καθήμενοι σε γραφεία.

    ζούμε από τον αέρα που παράγουν οι αγρότες, ο ελληνικός ήλιος και οι ανασφάλιστοι αλλοδαποί που περιφρονούμε.

    θα το πληρωσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σωστά όλα όσα λες στο post Darthiir αλλά σκέψου ότι στην αγορά δεν υπάρχουν μόνο οι μεγαλοκαρχαρίες που θέλουν να υπεραρπάζουν τα χρήματα του κόσμου μέσω του υπερκαταναλωτισμού. Σκέψου ότι υπάρχουν και έμποροι που έχουν δεσμεύσει σπίτια και περιουσίες για μια μικρή επιχείρηση που ένας βάνδαλός εξαιτίας της κακής κοινωνικής αστυνόμευσης κοντεύει να βαρέσει διάλυση και να μείνει στους πέντε δρόμους.... Τι να την κα΄νει αυτός ο άνθρωπος την αλλαγή, την διαμαρτυρία την επικοινωνία με τους δικούς του, όταν χάνει την βολή του? Κι όταν λέω βολή δεν εννοώ τις ανούσιες συζητήσεις του καναπέ, αλλά το ίδιο του το σπίτι και όλα όσα τον πρεσβεύουν έστω και λίγο σε αυτήν την κοινωνία που κοντεύει να μας φάει η ίδια και που θα αρχίσει σιγά σιγά να τρώει τον ίδιο της τον εαυτό.... Ναι να διαμαρτυρηθούμε, ναι να προσπαθήσουμε για την αλλαγή, αλλά αυτά δεν γίνονται μεν από την μια μέρα στην άλλη αλλά τι φταίει και ένας άνθρωπος που παλεύει όλη του τη ζωή για να δει ένα πρωί όλους του τους κόπους καμένους....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αχ βρε σκουληκάκι μου. Είναι πολύ εύκολο να ξεχαστεί το θέμα. Πάρα πολύ. Αρκεί μια έστω και υποκριτική δέσμευση και λίγο χάδι στ’ αυτιά, μαζί με ένα μίγμα από κάποιο άλλο πρόβλημα παρουσιασμένο σαν σημαντικό και βουαλά…
    Αυτό ακριβώς λοιπόν είναι το νόημα. Κακώς καταστράφηκες άδικα αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν υπάρχουν σημαντικότερα προβλήματα που θα έπρεπε να απασχολούν κι εσένα τον ίδιο.

    Πραγματικά πασιουράκι, όσο βλέπεις πως τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο, η βιωσιμότητα πλήττεται και τα πάντα απαξιώνονται, αρχίζεις και λες πως μια κρισάρα θα μας στρώσει. Όσο και αν την απεύχεσαι γιατί όλοι θα χάσουν, άλλοι λίγο, άλλοι πολλοί, ακόμα και εγώ και εσύ προσωπικά θα χάσουμε (ήδη χάνουμε). Όντως ο καθένας (έμπορος και μη) μόνο όταν πλήττεται η πάρτη του γκρινιάζει, ενώ όταν πλήττεται κάποιος άλλος απλά αδιαφορεί και κοιτάει τη δουλίτσα του. Γι’ αυτό και δεν αλλάζει τίποτε. Κανείς δεν αντιλαμβάνεται πως η κοινωνία συνοχής είναι απαραίτητη γιατί με κάποιο τρόπο εξαρτάται και αυτός από άλλους. Ο ίδιος ο έμπορος γιατί να διαμαρτυρηθεί καλή μου για τους χαμηλούς μισθούς; Αφού ο ίδιος στο προσωπικό του χαμηλούς μισθούς θέλει να δίνει και να το ξεζουμίζει στην δουλειά (Σάββατα, Κυριακές, μεσημέρια, βράδια). Ο οποιοσδήποτε εργοδότης. Άλλωστε η εικονική προστιθέμενη αξία προϊόντος μέσα από το εμπόριο και τη διαφήμιση αναγκαστικά οδηγεί σε ελάττωση της αγοραστικής δύναμης του κοινού! Μοιράζεται η πίτα για το ίδιο παράγωγο!

    (Λάθος αίτημα σε λάθος άνθρωπο μανούλα)

    Και το ερώτημα βρε Σοφία μου είναι: Τόσα οργκανάιζερ τσάμπα πουλιούνται στο εμπόριο;

    Καταρχάς αθηνόβιά μου δεν είναι μόνο η πρωτογενής παραγωγή «ουσιαστική προσφορά». Μπορώ να σου αναφέρω ένα σωρό υπηρεσιών που είναι πολύ πιο ουσιαστικές από το εμπόριο. Φυσικά και το εμπόριο είναι απαραίτητο, αλλά μέχρις εκεί που είναι απαραίτητο. Όπως και όλες οι υπόλοιπες.
    Κατά δεύτερο λόγο, πιστεύω πως ένας έμπορος που δεν ξεζουμίζει τους εργαζόμενους και δεν επιδιώκει υψηλό ποσοστό κέρδους μάλλον πρέπει να εργαστεί το ίδιο σκληρά με τον πρωτογενή τομέα.
    Κατά τρίτο λόγο, γενικότερα ο δυτικός πολιτισμός θα πληρώσει ακριβά το γεγονός της απόρριψης της πρωτογενούς παραγωγής, της πλήρους μεταφοράς της προς ανατολάς και την προσκόλληση του σε υπηρεσίες. Ήδη ξεκίνησε να πληρώνει όλη αυτή τη μη-βιώσιμη δραστηριοποίησή του. Το οικειοθελώς πάντως είναι «σχετικό». Εξαρτάται από τα κριτήρια του καθενός και την οργανωτική δομή της κοινωνίας. Όσο λιγότερη οργάνωση, τόσο μεγαλύτερο χάος και δυσκολία.

    Το σκέφτομαι Ηλία μου. Μόνο που πλέον ο υπερκαταναλωτισμός είναι η μόνη διέξοδος για να στηθεί όλο ατό το εμπορικό σύστημα, δεν οφείλεται μόνο στους «μεγάλους». Αντιθέτως οφείλεται κυρίως στο μοίρασμα της πίτας σε πολλούς μικρούς που για να επιβιώσουν πρέπει να μου επιβληθεί εμένα να καταναλώσω με ρυθμούς που ορίζει το «αναπτυξιακό πρότυπο» και οι «αναπτυξιακοί στόχοι» και όχι οι ανάγκες και η διάθεσή μου.
    Κακώς υπάρχουν άνθρωποι που ρισκάρισαν τη ζωή τους την ίδια για να στήσουν την περιουσία τους. Αυτό στην ουσία αποτελεί αριβισμό, αν και είναι που τις έννοιες που έχουμε «απορρίψει». Αν όμως θεωρεί κάποιος θεμιτό να ρισκάρει το μέλλον του για μια περιουσία, τότε πρέπει να είναι προετοιμασμένος να το χάσει. Κακώς κάποιος βάνδαλος κατέστρεψε ένα μαγαζί, ή ένα μνημείο πολιτισμού. Κακώς η κοινωνία δεν τον προστάτευσε από την καταστροφή. Αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η κοινωνία θα κλείσει τα μάτια σε μεγαλύτερα προβλήματα. Τουναντίον κακώς ο ίδιος κλείνει τα μάτια σε μεγαλύτερα προβλήματα, προβλήματα που ευθύνονται και για την δική του κατάντια, που ευθύνονται ακόμα και για τον βανδαλισμό τον οποίο υπέστη. Ο ίδιος δεν προστατεύει τον εαυτό του. Τον ρισκάρει σε ένα μοντέλο μη-βιώσιμο με τεράστιες πιθανότητες να χάσει και με αύξηση αυτών των πιθανοτήτων λόγω της συμμετοχής του.
    Πέραν αυτών, λυπάμαι μεν, αλλά και εγώ αλλά και αυτός έχουμε μεγαλύτερο πρόβλημα: τον κόσμο στον οποίο ζούμε και θα ζήσουν τα παιδιά μας. Αν τον διορθώσουμε, ως δια μαγείας θα διορθωθούν τα δικά μας προβλήματα. Όσο προσπαθούμε να λύσουμε μόνο τα δικά μας, κινδυνεύουμε να αφήσουμε τα πάντα άλυτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μα, το κάθε εργαλείο θέλει και τον κατάλληλο χρήστη... Και έχε χάρη που δεν θέλω να μιλήσω για συγκεκριμένα παραδείγματα γιατί δεν θα φύγουμε από εδώ με την συζήτηση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. απλα και σεμνα, τα σεβη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλά που τα υπέβαλες απλά και σεμνά και όχι σεμνά και ταπεινά γιατί θα άρχιζα να αναρωτιέμαι ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. σε εκανα να χαμογελασεις;
    δεν ειναι κακό αυτο
    στενεψε η ηδη στενη ζωη..

    να μην αναρωτιεσαι..

    απλως δεν βρισκω να σχολιασω αλλά ηθελα να ξερεις πως συμφωνω

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...