Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2010

Εξωσχολικές αναζητήσεις…

«Έλα τώρα, κανείς δεν ζήτησε να γράψεις δοκίμιο, δυο γραμμές όμως σίγουρα μπορείς να γράψεις για το Γαλιλαίο, τον Κοπέρνικο και το ηλιοκεντρικό πλανητικό σύστημα, όλοι μπορούν και χωρίς να έχουν διαβάσει το δεκασέλιδο!»
«Εσείς μπορεί, μπορεί να σας αρέσουν τα εξωσχολικά, εγώ όχι»
(Εξωσχολικά;)

Προφανώς η λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος έχει αλλάξει και πλέον δεν διαθέτουμε πανεπιστήμια, αλλά μόνο επαγγελματικές σχολές. Και σε επαγγελματικό επίπεδο μπορεί να βγαίνουν και τζιμάνια και ας μην γνωρίζουν επιγραμματικά περί ηλιοκεντρικού συστήματος, αλλά επιστήμονας δεν νοείται αν δεν γνωρίζει πέντε πράγματα που αποκαλύπτουν τους μηχανισμούς με τους οποίους η επιστήμη έφτασε στη σύγχρονη εποχή. Ούτε νοείται επιστήμονας που δεν μπορεί να αποδώσει εύσημα στους ανθρώπους σταθμούς της επιστημονικής ιστορίας. Ο επιστήμονας είναι άλλωστε πνευματικός άνθρωπος και το πνεύμα αναπτύσσεται σφαιρικά, όχι μονόπλευρα.
Αλλά τα πράγματα είναι μάλλον πολύ χειρότερα. Πως το είχε πει ο βουλευτής, που είχε διατελέσει και δεξί χέρι υπουργού παιδείας; «Είναι απαράδεκτο να χρειάζεται κάποιος πενήντα έξι μαθήματα για να πάρει πτυχίο, δεκαοκτώ αρκούν, τα βασικά εργαλεία της επιστήμης του!». Της επιστήμης Του; Μα η επιστήμη είναι ενιαία και ο επιστήμονας πρέπει να είναι σφαιρικός για να μπορεί να κρίνει! Πληρωμένη η απάντηση από έναν οικονομολόγο της αγγλικής σχολής: «Αυτά είναι θεωρίες του αποτυχημένου γαλλικού μοντέλου παιδείας». Αλλά τί να περιμένει κανείς από άνθρωπο που γνωρίζει μόνο μαθηματικά και έχει την αίσθηση πως η ζωή είναι εξισώσεις και αριθμοί; Και ο θάνατος απλά ένα ποσοστό επί του συνόλου; Στη δουλειά του είναι καλός, δυστυχώς όμως είναι και πολιτικός… Και δυστυχώς, σήμερα τον κόσμο αυτό τον κυβερνούν οικονομολόγοι. Με τα ολέθρια αποτελέσματα που όλοι γνωρίζουν…
Και τώρα τί; Επειδή δημιουργήθηκαν τόσες θέσεις στις επαγγελματικές πλέον σχολές πρέπει να καλυφθούν; Δηλαδή αν κάποιος γράφει κάτω από δέκα, που σημαίνει πως δεν κατέχει καν τα εργαλεία που χρειάζονται για να ασχοληθεί με την επιστήμη, θα εισέρχεται πάλι στα ανώτατα ιδρύματα; Ε μα ναι, αφού επαγγελματικές σχολές είναι, όχι πανεπιστήμια!
Αλήθεια, από Δευτέρα αίρεται για μια ακόμη φορά η πρόσβαση των ελληνικών ιδρυμάτων (εσκεμμένη αποφυγή χρήσης του όρου «πανεπιστήμια») στις βιβλιοθήκες; Φήμη ή γεγονός; Η Δευτέρα δεν είναι μακριά πάντως. Άλλωστε όλοι οι έλληνες πρέπει να σφίξουν το ζωνάρι. Λιγότερη τροφή σε σώμα και πνεύμα. Ελαττώνονται τα δημόσια έξοδα έτσι! Όπως και με το να μην προσλαμβάνεται κόσμος στα νοσοκομεία και να υπολειτουργούν μονάδες αναγκαίες για το κοινό – τα ιδιωτικά τέτοιες επενδύσεις ποτέ, δεν είναι οικονομικά συμφέρον για να σωθούν καμιά πενηνταριά μόνο (;;;!!!) παιδιά!
Κάποτε η υφήλιος θα αλλάξει (αν προφτάσει) και θα ξεφύγει από το στενό παρωπιδικό οικονομικό μοντέλο διαχείρισης. Τα πρώτα δειλά βήματα για την συνεκτίμηση περιβαλλοντικών και κοινωνικών μεταβλητών στα διαχειριστικά σχήματα ήδη γίνονται, και τα πάντα ρέουν, μεταβάλλονται, αλλά σήμερα; Σήμερα δυστυχώς αυτή είναι η πραγματικότητα, σε αυτή θα ζήσει ο σημερινός άνθρωπος του αρέσει δεν του αρέσει. Αυτά τα νέα από το μέτωπο της «ελευθερίας επιλογών»…

13 σχόλια:

  1. δεν νομιζω οτι μπορω να σχολιασω κατι περι επιστημης οταν δεν εχω σπουδασει
    εγω απλα μια σχολη ιδιωτικη εβγαλα ξερεις να τελειωνουμε και ετσι διοικηση επιχειρησεων ηταν
    οστοσο δεν θεωρω οτι η μαθηση για ενα αντικειμενο εχει αρχη και τελος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ποιος ηλίθιος βουλευτής ήταν αυτός;

    Καμ, η επιστήμη δε χωρά ούτε σε 56 ούτε σε 18 μαθήματα. Ο διαχωρισμός σε μαθήματα και εξεταστέα ύλη είναι ολέθριος.

    Εγώ αναρωτιέμαι για πιο λόγο σκίζονται όλα αυτα τα παιδιά να κάνουν τριτοβάθμιες σπουδές. Μήπως επειδή δε βλέπουν φως αλλού; Επειδή ακολουθούν τον τυφλοσούρτη;

    Τι θες κι εσύ; Αφού ο Κοπέρνικος είναι εκτός ύλης. Άσε που είναι και Πολωνός και ποιος ασχολείται με τους Πολωνούς μωρέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ψηφίζω Ρατ, δαγκωτό! Με την διαφορά ότι τα παιδιά καθόλου δεν σκοτίζονται και δεν σκίζονται για τις τριτοβάθμιες σπουδές. ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΛΕΜΕ ΦΤΑΙΝΕ... ΓΙΑ ΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΛΑ


    @ Σύντεκνε τι τις θες τις βιβλιοθήκες, ε;;; ε-μα πια απαιτήσεις.

    ΣΚ μυρίζει. Γιαμ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Άκης πάει στην πέμπτη δημοτικού. Πέντε χρόνια τώρα, έχω πάει σχεδόν σε όλα τα σπίτια των συμμαθητών του, στα παιδικά πάρτυ (από τους 25, στους 20 σίγουρα). Τους πηγαίνω πάντα για δώρο βιβλία, ανάλογα με την ηλικία τους -όπως κάνω και στα παιδιά των φίλων μου. Σε ένα (1) είδα μόνο βιβλιοθήκη, με βιβλία εκτός των σχολικών...


    Καλό ΣΚ, Καμηλιέρη παιδί μου!
    Σμακ!

    (ποιος είναι ο βουλευτής;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Άσε, κι εγώ κάτι τέτοια ακούω, και παθαίνω απανωτά τα εγκεφαλικά. Το κακό είναι ότι ο περισσότερος κόσμος, δεν μπορεί (και δεν θεωρεί απαραίτητο ή χρήσιμο) να απορροφά παντός είδους γνώση από οπουδήποτε. Οκ, δεν γουστάρεις να διαβάσεις ένα βιβλίο? (!@#$!@$$#) Δες, ρε φίλε, ένα ντοκυμαντέρ επιτέλους... Υπάρχουνε ΤΟΣΑ για ΤΟΣΑ πράγματα, πλέον, με τα οποία ανοίγεις και λίγο παραπέρα τα μάτια σου...

    Θεωρώ ανεπίτρεπτο αυτόν τον εξευτελισμό της γνώσης. Το βλεπω κάθε μέρα στο σχολείο, όπου προσπαθεί να γίνει κανόνας η λογική της μηδενικής προσπάθειας σε όλους τους τομείς, με την απαίτηση όμως, να προωθείς τον άνθρωπο αυτό περαιτέρω στις επόμενες βαθμίδες και μάλιστα, να τον λιβανίζεις και για μορφωμένο. Παλιοί μου μαθητές και μαθήτριες, που δεν έχουνε διαβάσει σχεδόν κανένα λογοτεχνικό ή άλλο εξωσχολικό βιβλίο, πέραν των αυστηρά απαιτούμενων μαθημάτων για τις εξετάσεις, είναι πλέον φοιτητές και φοιτήτριες φιλογίας, και θα μπούνε σε 2-3 χρόνια στην τάξη, να μάθουνε ΠΩΣ ακριβώς στα παιδιά να αγαπούνε την γνώση και το βιβλίο? Πώς μπορούν να κατανοήσουνε επαρκώς το αντικείμενό τους όταν η μόνη ενασχόλησή τους με αυτό είναι μάθημα εξαμήνου-εξετάσεις? Και πώς θα εμπνεύσουνε φιλομάθεια στους μαθητές τους?

    Το να αποκτάς πολύπλευρες γνώσεις, είναι βασικό χαρακτηριστικό του ανθρώπου που μπορεί να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του αποτελεσματικά και δημιουργικά, ως προς όλες του τις εκφάνσεις. Αλλά βλέπω, ότι το μοντέλο που υπάρχει γύρω μας, είναι ακριβώς το αντίθετο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τι περιμένετε; Όταν υποβαθμίζουμε το σχολείο σε προπαρασκευαστικό κέντρο, το "πανεπιστήμιο" σε χώρο εκμάθησης επαγγελμάτων, το παιχνίδι σε εκπαίδευση αντανακλαστικών, θερίζουμε ό,τι έχουμε σπείρει. Ας αλλάξουμε "σπορά" σα γονείς και πολίτες για να βελτιωθεί η σοδειά.
    Τις καλησπέρες μου.

    Ωραίο στέκι-θα ξανάρθω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μα δεν βγάζουμε επιστήμονες, τεχνοκράτες βγάζουμ, συχνά μάλιστα ανατριχιαστικά εξειδικευμένους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. κύριε κύριε ,να πω εγώ;
    δ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μάλλον είναι και η γνώση ένα «πεπερασμένο άπειρο» σκώληξ μου!

    Ο διαχωρισμός κροτ μου έχει να κάνει μόνο με θεματικές ενότητες στην πράξη. Η διαχείρισή τους μετά τον διαχωρισμό είναι μάλλον αυτό που δημιουργεί τα προβλήματα…
    [Εκτός ύλης ο Κοπέρνικος; Πότε τον βγάλαν καί αυτόν;]

    Θα πεινάσω που θα πεινάσω βρε σύντεκνε, να μην έχω κανά πεϊπεράκι να ξεγελάσω την πείνα μου;;; :p
    [Και που μυρίζει…]

    Μη τρομάζεις μανούλα, «κλασικό» ντεκόρ ήταν!

    Σοφία μου το σύστημα φταίει. Που δεν στέλνει τα ενδεικτικά και τα πτυχία σπίτι, ταχυδρομικώς, και αναγκάζει τους εκπαιδευόμενους να ξοδεύουν τα νιάτα τους στα θρανία και να βγάζουν τα μάτια τους στα βιβλία, αντί να τα διδάσκει για το xfactor που θα αναδείξει το ταλέντο τους!

    Όντως, η μετατροπή της εκπαίδευσης σε επαγγελματικό πιστοποιητικό διαπίστευσης φέρει μεγάλη ευθύνη θεία Θ, και όντως, το μεγαλύτερο μέρος των παιδιών εισάγονται σήμερα στο εκπαιδευτικό σύστημα ως «χαμένες υποθέσεις» γιατί το πρόβλημα ξεκινάει ακριβώς από τη «σπορά». Γιατί αυτές οι γαμημένες οι συνάψεις φθίνουν καθημερινά σε αριθμό… :/
    Και ενώ όλο και μεγαλύτερη συζήτηση γίνεται για να επιστρέψει η παιδεία στην… παιδεία, τελικά όλα τα μέτρα που προτείνονται και λαμβάνονται είναι προς την μετατροπή της σε μηχανισμό παραγωγής εργαζομένων.
    Την επόμενη φορά να περιμένετε λιγάκι, να σας τρατάρει και η γκαμήλα χουρμάδες!

    Όντως Μάνο μου. Συνεχώς υποβαθμίζουμε τα προγράμματα σπουδών, ενώ, με την όλη «διαχείριση» του θέματος, όπου δεν υπάρχει πρόβλεψη και «χώρος» για την αποτυχία, τελικά όλοι παίρνουν τα πτυχία τους, καθημερινά όλο και πιο υποβαθμισμένα, μιας και αντί το πτυχίο να αντικατοπτρίζει το πνευματικό περιεχόμενο του κατόχου του, ο κάτοχος καθορίζει την αξία του πτυχίου, το «σύστημα» βλέπεις πρέπει να κινηθεί…

    Μήπως καλύτερα να περάσεις να δώσεις εξετάσεις δημητρούλα μ’; :p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. σιγουρα ειναι θλυβερο το ποσα παιδια βγαινουν απο τα πανεπιστημιακα ιδρυματα χωρις καν καποιες γενικες γνωσεις για αλλα θεματα.ομως δεν ειναι λογικο;εδω ρε παιδια τα παιδια δε διδασκονται ιστορια της τεχνης και η μονη επαφη που εχουν με την τεχνη ειναι μια πολυ επιφανειακη περαστικη θα ελεγα εμπειρια απο οτι μπορουν να κανουν οι δασκαλοι απο μονοι τους.ειναι τρομακτικο να βλεπεις δικηγορους να ακουνε κλασσικη μουσικη και να λενε "μπαα παμε να ακουσουμε κανενα κιαμο καλητερα".και γαμω τα πνευματικα επιπεδα!
    αλλα δεν ειναι και το φισιολογικο ρε παιδια;εγω εχω μια αισθηση οτι πρεπει ο νεος να συμπληρωνει ενα ειδους βιογραφικο για να γινει αποδεκτος στην κοινωνια.οταν εδινα παννελληνιες αισθανομουν οτι αν αποτυχουμε θα ειμαστε κατι σαν τα τζανκια.οποτε τρεχουν ολοι χωρις σκεψη να μπουν στο πανεπιστημιο να γινουν καποιοι.και ευτυχως δεν ανηκω σε αυτην την κατηγορια ανθρωπων μιας και σπουδασα κατι που το αγαπαω πολυ.αλλα ακομα και σε μια σχολη σαν τη δικη μου που εχει να κανει με τη μουσικη μπορεις να δεις πολλες χαμενες υποθεσεις που δε ξερουν για ποιο λογο βρισκονται εκει μεσα ουτε τι θα απογινουν στο μελλον.φανταστειτε τι γινεται σε αλλες σχολες λοιπον.και οταν μπαινεις μεσα στο πανεπιστιμιο ακους για τους αιωνιους φοιτητες.αλλα δεν υπαρχει ελληνας φοιτητης που εστω και ενα εξαμηνο δεν τα φορτωσε ολα στον κοκορα γιατι ομως;αμα κι εσεις μπαινατε στη διαδικασια των πανελληνιων με τοση αχρηστη γνωση.αχρηστη γιατι δεν παραδιδεται σωστα.αχρηστη στα πλαισια που παραδιδεται.αχρηστη μετα απο την πληση εγκεφαλου με αρχαια μαθηματικα κτλ.αχρηστη γιατι την μετατρεπουν οχι σε γνωση αλλα σε πληροφοριες που πρεπει με καθε τροπο να αποστηθησεις τοσο πολυ που ξεχνας τη ζωη σου.μετα απο ολα αυτα που κουραγιο για τις ουσιαστικες σπουδες;καθολου κουραγιο και ακομα πιο πολυ μηζερια σε τραπεζακια κομματων αδιαφορους καθηγητες και πολλα αλλα.σηγουρα φταιει η νεα γενια καπου αλλα οταν ενας ανθρωπος δεν εχει το παραμικρο ερεθυσμα για κατι καλητερο τοτε φταιει αυτος που ειναι ιμημαθης η ακαλλιεργητος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Να πω ότι η αφεντιά μου χάρη στα "εξωσχολικά" μορφώθηκε και όχι χάρη στα προκατ, ή θα φάω μπούφλα που σαμποτάρω το σύστημα, ούσα μέρος του ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. τι εξετάσεις; εγώ μόνο γιά χοληστερίνη κάνω τώρα.
    :)))
    δ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Όντως βρε kstinion, είναι φοβερό το πόσοι «σπουδαγμένοι» έχουν βασικές ελλείψεις που φτάνουν μέχρι και να δημιουργούν προβλήματα επικοινωνίας, όχι μόνο απλά έλλειψη γενικών γνώσεων! Λογικό και φυσιολογικό δεν είναι, αναμενόμενο με την παρούσα κατάσταση είναι. Βιογραφικό για να γίνεις αποδεκτός από την κοινωνία δεν νομίζω να χρειάζεται, για να βρεις δουλειά χρειάζεται μόνο. Τα παιδιά «δεν ξέρουν» γιατί βρίσκονται σε μια σχολή, γιατί ακριβώς το μόνο που τα νοιάζει είναι το πτυχίο, όχι οι σπουδές αυτές καθ’ εαυτές. Όσο για τις πανελλήνιες, μάλλον μπήκα στην διαδικασία τους τον καιρό που θεωρούνταν πως πολλές από τις γνώσεις ήταν άχρηστες, αλλά μάλλον διαφωνώ με αυτό, εξ’ ου και γελάω κάθε φορά που ακούω κάποιον να λέει ότι δεν ξέρει πέντε βασικά πράματα, μιας και ουσιαστικά τα έκανε στο σχολείο, απλά τα θεωρούσε άχρηστα. Άχρηστες γνώσεις δεν υπάρχουν. Όσο για τα ερεθίσματα που έχει ο κάθε άνθρωπος, ε ναι, συμφωνώ, ας κλείσουν λοιπόν οι γονείς (επιτέλους) τις τηλεοράσεις στο πατάρι, ας κόψουν τη μανία για καριέρα και ας ασχοληθούν λίγο με την παρότρυνση των παιδιών τους και με τα ερεθίσματα που αυτά λαμβάνουν από το περιβάλλον. Μετά βλέπουμε και το θέμα την ημιμάθειας των εκπαιδευτικών.

    Βρε γοργόνα! Γιάααα πέρνα κι εσύ για εξετάσεις!

    Με τεστ χοληστερίνης δεν μας πείθεις δημητρούλα μ’!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...