Τετάρτη 9 Ιουνίου 2010

Μάθε παιδί μου γράμματα

Παρατηρώντας χτες τα φυντάνια ήρθε στη συνειδητότητα μια μεγάλη αλήθεια. Μια αλήθεια που μπορεί να πλανιόταν ως διάχυτο συναίσθημα για μερικά χρόνια, αλλά η συνειδητή αντίληψή της ξάφνιασε. Και απογοήτευσε. Άλλωστε, όταν θεωρείς δεδομένο πως κάτι «υπάρχει», δεν κοιτάς να το βρεις, και όταν αντιλαμβάνεσαι ότι λείπει, ξαφνιάζεσαι.
Έτσι λοιπόν, μπορεί κάποια από αυτά να γνωρίζουν να δημιουργούν εξισώσεις, να τις λύνουν, να υπολογίζουν σχέσεις, να χρησιμοποιούν ακόμα και το matlab ή το mathematica για να διευκολύνουν τη ζωή τους και να μπαίνουν σε πολύπλοκους υπολογισμούς για συστήματα ανώτερα από αυτά που χρησιμοποιούν για διδακτικούς σκοπούς, αλλά… δεν ξέρουν καν τί υπολογίζουν!
Δεν ξέρουν που και πως χρησιμοποιείται η σχέση, ποιά η φυσική σημασία των μεγεθών, τί πρέπει να γνωρίζουν και γιατί! Ο ελεγκτής είναι ένα μαύρο κουτί, όπως και η διεργασία, που συνδέονται με γραμμούλες και βελάκια κι έχουν και άλλα κουτάκια γύρω – γύρω. Ακόμα και στο simulink, τα κουτάκια παραμένουν κουτάκια και τα στοιχεία συμπληρώνονται μηχανικά, η φυσική σημασία λείπει παντελώς.
Και είναι τόσο απλό, ο ελεγκτής είναι μια μαθηματική πράξη που εμπεριέχει την γνώση συμπεριφοράς του συστήματος, και γνωρίζοντας την επιθυμητή τιμή για μια από τις παραμέτρους του και συγκρίνοντας την με την πραγματική, υπολογίζει την αναγκαία μεταβολή σε μια άλλη παράμετρο από την οποία εξαρτάται η προηγούμενη, ώστε να επιτευχθεί η επιθυμητή. Όμως όλα αυτά είναι ένα χάος για τα μυαλά τους, τα οποία κινούνται πάνω σε γραμμούλες οι οποίες παίρνουν τιμές «γιατί έτσι θέλουμε» και μέσα από ένα μαγικό τρόπο η τελική γραμμή αποκτά την ίδια τιμή με αυτή της αρχικής…
Κάπου εκεί συνειδητοποιείς ότι όλα ήταν άσκοπα, ότι ήταν λογική εικόνα τα στόματα που έχασκαν απορημένα όταν ωρυόσουν πως το να μπερδεύεις την είσοδο με την εντολή είναι λάθος και όσο κάνει κάποιος αυτό το λάθος, πιθανότατα θα καταγράφει λάθος τις εξισώσεις και θα υποπίπτει σε συνεχή σφάλματα. Συνειδητοποιείς ότι θα έπρεπε να ξεκινήσεις από την αρχή, από πράγματα που ήδη θα έπρεπε να είναι «κτήμα» εδώ και χρόνια για να μπορείς να πεις εσύ τα δικά σου. Πώς όμως μπορεί άραγε να γίνει αυτό; Γίνεται;
Σε ποιο επίπεδο άραγε της εκπαιδευτικής διαδικασίας πρέπει να αποδοθούν αυτές οι ευθύνες; Σε όσους έπρεπε να τα πουν πριν δύο χρόνια αλλά δεν τα είπαν; Σε όσους έπρεπε να τα ακούσουν πριν δύο χρόνια, αλλά δεν τα άκουσαν; Σε όσους έπρεπε να έχουν βάλει τις βάσεις για να μπορέσουν να τα ακούσουν πριν δύο χρόνια; Σε όσους δεν άκουγαν αυτούς που έβαζαν τις βάσεις; Σε όσους δεν τα ενέπνευσαν με την ανάγκη να πάρουν; Σε όσους δεν τα πίεσαν; Είναι εν τέλει φιλοσοφικό, ή πραγματικό το ζήτημα της εκπαίδευσης;
Το μόνο σίγουρο είναι πως η οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και οι εξεταστικές ασφαλιστικές δικλείδες της οι οποίες αναγνωρίζουν τις ελλείψεις και διαχειρίζονται τα προβλήματα, οδηγώντας σε επαναλήψεις, ή ανακατευθύνσεις, βρίσκονται σήμερα σε δραματικό επίπεδο. Πολλά πρέπει να αλλάξουν, σε όλα τα επίπεδα. Από το γονιό, μέχρι τον δάσκαλο και τον καθηγητή, από τα βιβλία μέχρι τα μέσα, από την ύλη μέχρι και τις μεθόδους, από την κούνια ως το πανεπιστήμιο.
Το άλλο επίσης σίγουρο είναι πως με τις πολιτικές αλλαγών που ακολουθούνται, οι οποίες μόνο εντυπώσεις (ελληνιστή «εφέ») δημιουργούν, δίδοντας «διαδραστικούς πίνακες» και laptops, ωσάν καθρεφτάκια σε ιθαγενής, ή περικόπτοντας ποσοστιαία τις ύλες «για να μπορούν οι ιθαγενείς να εντρυφήσουν» και καταρρακώνοντας κάθε εξεταστική ασφαλιστική δικλείδα, χωρίς να γίνεται μια μελέτη για την αναγκαιότητα της ύλης, δεν θα διορθωθούν τα προβλήματα. Η φοιτητική δικαιολογία: «αφού μας επιτρέπει το σύστημα να περνάμε με πασαλείμματα και με τη βάση του πέντε, ενώ η επικοινωνία με τα βιβλία και τους καθηγητές είναι μηδενική» είναι ενδεικτική για το κακό που κάνουν οι σημερινές πολιτικές.
Σήμερα τα φυντάνια οριακά αντιλαμβάνονται τι είναι ολοκλήρωση, αύριο πιθανόν θα αναρωτούνται τί είναι αυτό το σκουληκάκι στην αρχή της παράστασης. Σήμερα δεν γνωρίζουν πως ο αέρας είναι ρευστό, αύριο ίσως τα στοιχεία ξαναγίνουν τέσσερα. Σήμερα η εξέλιξη είναι ένα παραμυθάκι για γορίλες, αύριο ίσως η εξέλιξη ταυτιστεί με το νούμερο που περιγράφει έναν επεξεργαστή: ο 486 είναι σίγουρα πιο εξελιγμένος από τον 386.
Και τα μόνα θύματα σε αυτή την ιστορία είναι τα μυαλά των φυντανιών, βορρά στην πολιτική υποκρισία των υπουργών παιδείας και την αδιαφορία των ενηλίκων της κοινωνίας μας.

16 σχόλια:

  1. Ναι, θεωρούμε δεδομένο ότι κάποια πράγματα τα παιδιά πρέπει να τα έχουν απαραίτητα κατακτήσει σε προηγούμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, και κάποια άλλα, πρέπει γιατί απλά είναι θέμα κοινής λογικής (σήμερα για παράδειγμα, με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι πήραμε γραπτά όπου η Ιταλία κατατασσόταν σαν νησί ή σαν ποτάμι... I rest my case...). Και θα πρέπει να α π α ι τ ο ύ μ ε αυτά τα πράγματα να είναι δεδομένα, αν θέλουμε να έχουμε μια κοινωνία που έχει στοιχειωδώς καλύψει τις βασικές απαιτήσεις για να λειτουργήσει. Η πραγματικότητα όμως, είναι διαφορετική και το λάθος βρίσκεται σε πολλούς παράγοντες σε διάφορες χρονικές στιγμές στα στάδια και τις διαφορετικές βαθμίδες εκπαίδευσης.

    Ο διαδραστικός πίνακας και το laptop στην πρώτη γυμνασίου, εμένα δεν μου λένε τίποτα, αν το παιδί δεν μπορεί σε αυτή την ηλικία να κατανοήσει και να ακολουθήσει 2 βασικές οδηγίες, π.χ. να γράφει 6/9 ερωτήσεις και όχι 9/9, πράγμα που το γράφουν επάνω τα θέματα με ΜΑΥΡΑ ΕΝΤΟΝΑ γράμματα και το λες κι εσύ περίπου 10 φορές ανά τμήμα... Και άμα αυτο το πράγμα το αντιμετωπίζω σε μια κλίμακα εκτεταμένη και όχι σε ένα ή δύο παιδιά, ναι, το θεωρώ πολύ βασική έλλειψη στοιχειωδών εργαλείων αντιληπτικής ικανότητας. Φέρνω βέβαια ένα τυχαίο παράδειγμα, θα μπορούσα να αναφέρω μια σωρεία από άλλα που ίσως να είναι και χειρότερα....

    Για μένα οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν σε όλα τα στάδια γιατί όλα, άλλο λίγο, άλλο περισσότερο, συνεργούν στο να συσσωρεύουν τα παιδιά γνώσεις με λάθος τρόπο και να μην αποκτούν βασικές δεξιότητες, κυριότερη των οποίων για μένα, είναι μια συνεχώς αυξανόμενη δυστοκία και δυσκολία στο να μάθουν να μαθαίνουν.

    Όταν οι περισσότεροι γονείς έχουνε στα δωμάτια των παιδιών τους πλήρη σετ οπτικοακουστικών συσκευών, από τουλάχιστον ένα κινητό και πρόσβαση σε όλων των τύπων διασκέδασης αλλά ούτε μια βιβλιοθήκη που να περιλαμβάνει κάτι άλλο εκτός σχολικών βιβλίων, όταν δεν τα έχουνε πάει ποτέ σε μια έκθεση ή ένα μουσείο, όταν δεν τους έχουνε διδάξει βασικους τρόπους καλής συμπεριφοράς, και αυτά τα παιδιά πάνε σε ένα σχολείο που κατά γενικότερη στάση, λειτουργεί με την λογική της ήσσονος προσπάθειας και πελατειολογικά κατά ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό, περιμένεις αυτό το παιδί να μάθει να διαβάζει και να μαθαίνει σωστά;

    Κάνω βέβαια γενικεύσεις χάρην συντομίας (λέμε τώρα.. σεντόνι βγαίνει... ;-Ρ) αλλά όταν τα παιδιά περνάνε από το δημοτικό και το γυμνάσιο με αναλυτικά προγράμματα τα οποία είναι τρεις λαλούν και δυο χορεύουν όσον αφορά τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και τους ξεκάθαρους στόχους, χωρίς κανέναν κοινωνικά υποστηρικτικό μηχανισμό για να εξομαλύνει τα προβλήματα που αυτά κουβαλάνε από το σπίτι τους αλλά επηρρεάζουν βαθιά την μαθησιακή τους πορεία και εξέλιξη, τότε απλά οι περισότεροι διαιωνίζουν μια κατάσταση ανοχής ως προς την έλλειψη των βασικών γνώσεων κάποιου, γιατί λαμβάνουν υπόψη τους μόνο τα κοινωνικά κριτήρια.

    Θυμίζω, ότι τα περισσότερα σχολεία σήμερα, λειτουργούν χωρίς σχολικές βιβλιοθήκες. Θυμίζω ότι οι περισσότεροι γονείς επαναπαύονται στην παραπαιδεία ως βασική πηγή γνώσης των παιδιών τους και όχι σαν συμπληρωματική διαδικασία όπου εκεί χρειάζεται και την θεωρούν απλά δεδομένη από πολύ μικρή σχολική ηλικία. Θυμίζω ότι η κριτική σκέψη και η ανάπτυξή της είναι άγνωστη έννοια σχεδόν, πλέον στα σχολεία, παρόλο που υποτίθεται, αυτός είναι ένας βασικός παιδαγωγικός στόχος της εκπαίδευσης. Και πράγματι, οι σπασμωδικές ενέργειες εντυπωσιασμού που κάνουν οι εκάστοτε ηγεσίες του Υπουργείου, βοηθούν ελάχιστους και απλά στοχεύουν κυρίως στο να πέφτει χρήμα στην αγορά και όχι σαν στοιχειώδης επένδυση στα σχολεία.

    Στενοχωριέμαι για τα παιδιά... Βλέπω κάθε μέρα απέναντί μου, λιλιπούτειους ανθρώπους που γελάνε, κλαίνε, προσπαθούνε να διαβάσουνε, προσπαθούνε να κοινωνικοποιηθούνε, προσπαθούνε να καταλάβουνε ποιοί είναι και να βρούνε ένα δρόμο στην ζωή τους, και αντί το χέρι της πολιτείας και της κοινωνίας να τους δείχνει τον δρόμο για να το πετύχουν, απλά τους βάζει ανόητους φραγμούς και αξεπέραστα εμπόδια... Και στενοχωριέμαι ακόμα περισσότερο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εκτός του ότι δεν κατάλαβα τις μισές λέξεις του κειμένου, έχω να πω και τα εξής:
    α. Πείτε ότι "αυτααααααααα είναι πολυ sos για το τελος" και θα δείτε για πότε τα μαθαίνουν(-νουμε)
    β. Λίγα με τα λαπτοπς,αντεεεεεεε τώρα :P
    γ. Η επικοινωνία είναι όντως μηδενική (εκτός αν παίρνει τιμές και στο μείον άπειρο οπότε είναι κάπου εκεί) -με εξαίρεση τις απόπειρες για βουντού σε μερικούς-μερικούς - οπότε τί καλύτερο απ το να χρησιμοποιείς μια δικαιολογία που ισχύει κιόλας?! :D
    δ.Τί είναι αυτό το σκουληκάκι στην αρχή της παράστασης?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Από την αρχή, από τα αυτονόητα, από κει θα ξεκινάμε, εάν αυτό χρειάζεται. Δεν μπορούμε να τα διορθώσουμε όλα, ας διορθώσουμε ό,τι μπορούμε. Απογοητευόμαστε πολύ και πολύ συχνά. Είναι το τίμημα αυτής της χώρας. Να κριτικάρουμε, παντού, τα πάντα, χτίζοντας ταυτόχρονα. Ώσπου κάτι να αλλάξει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επαναφέρεις ένα θέμα που έχουμε συζητήσει τόσο πολύ. Η κυριότερη κριτική μου για τις νέες εκπαιδευτικές προσπάθειες είναι η απουσία ακόμα και των εννοιών της διαθεματικής προσέγγισης στο σχολείο, της ομαδικής κι ατομικής εργασίας ως corpus στο τέλος της χρονιάς και του υπαίθριου μαθήματος κι οργανωμένων εκπαιδευτικών εκδρομών-ξεναγήσεων από μαθητές. Σαφώς και όλοι έχουν ευθύνες.

    Πρέπει κάποτε να μάθουμε ότι δεν μπορούμε να μένουμε μόνο σε μία στείρα άρνηση-κριτική (όσο εποικοδημητική κι αν είναι), αλλά να προχωράμε σε επιθετικές προτάσεις που αλλού κατάντησαν ιστορία.

    Και βλέπουμε να μειώνεται η ύλη. Καλά έκαναν. Η χαμένη γνώση πώς θα κατακτηθεί; Θέλουμε μείωση της ύλης για ξεκούραση των μαθητών σε βάρος της γνώσης ή θέλουμε να μάθουμε τα παιαιδά μας να αναζητούν και να διατυπώνουν ελεύθερα τις απόψεις τους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ o δείμος του πολίτη
    Λοιπόν, ενώ στην ουσία δεν διαφωνώ, υπάρχουν και κάποιες πραγματικές συνθήκες που μας φαίνονται αστείες, αλλά στην πραγματικότητα κάνουν πολλά πράγματα δύσκολα έως ανέφικτα τις περισσότερες φορές.

    Μιλάω γιατί όλα αυτά τα έχω κάνει επί σειρά ετών: υπαίθριο μάθημα δεν γίνεται αν έχεις έστω και ένα αλλεργικό παιδί μέσα στην τάξη (μου έχει τύχει να έχω και τα 3/4 τάξης αλλεργικά....) ή έχει κάποιο τμήμα γυμναστική στο χώρο του σχολείου. Γιατί αν προσπαθήσεις να μετακινηθείς έστω και παραδίπλα, ακόμα και για μας που οι αποστάσεις είναι μικρές, πάει η ώρα. Για αυτό και τα 4 τελευταία χρόνια, καν δεν το επιχειρώ.

    Παρόλο που είχαμε ήδη μια βιβλιοθήκη με τα στοιχειώδη (και με επιτραπέζια), τα πολλά και καλά μας βιβλία, δεν θα τα αποκτούσαμε ποτέ, εάν δεν είχαμε τις δωρεές από διάφορους με μέγιστη προσφορά 9.000 ευρώ από την ένωση καθηγητών της Κύπρου λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών του 2007. Μπορώ να κάνω μάθημα στη βιβλιοθήκη? Όχι, γιατί δεν χωράνε πάνω από 6 παιδιά καθιστά. Όρθια, 15 αλλά να μην κουνιούνται. Να μιλήσω για 28άρια και 30άρια τμήματα που είναι ο υπολογισμός από το ΠΥΣΔΕ για την νέα σχολική χρονιά? Και το αυτό ισχύει για το εργαστήριο της πληροφορικής όταν θέλω να συμμετέχουμε σε etwinning ή να κάνουμε δουλειά στο ίντερνετ...

    Στο σχολείο μου, επί τρεις γενιές μαθητών είχαμε κανονική ομάδα ξενάγησης στον αρχαιολογικό χώρο, για σχολεία που μας επισκέπτονταν και μάλιστα, δίγλωσση. Οι βασικές μας δυσκολίες ήταν ότι γινόταν χαμός με το πρόγραμμα του σχολείου όταν οι ξεναγήσεις πέφτανε καθημερινές, και τα σαββατοκύριακα υπήρχε πάντα πρόβλημα χρόνου από όλους. Αυτά για να προχωρήσω παραπέρα την δυνατότητα να γίνονται οι ξεναγήσεις από μαθητές στις εκπαιδευτικές επισκέψεις. Και τα τελευταία 2 χρόνια, τα παιδιά, απλά, ΔΕΝ προφταίνουν....

    Και άλλα πρακτικά προβλήματα: από τους 15 εκπαιδευτικούς του σχολείου μας μόνο 5 δεν είναι σε 2 διαφορετικά σχολεία, όλοι με εφημερίες στα διαλείμματα σε τουλάχιστον ένα από αυτά και μάλιστα περισσότερες από μια μέρα, οπότε ακόμα και αν θες να κάνεις κάτι διαφορετικό με τα παιδιά τις περισσότερες φορές αντικειμενικά δεν προφταίνεις.

    Με τα προγράμματα περιβαλλοντικής που κάναμε όλα τα χρόνια, το μέγα θέμα μας είναι ότι τα παιδιά, με το που σχολάνε από το 7ωρο, αρχίζουν τα φροντιστήρια και είναι πολύ δύσκολο να βρεις χρόνο να κάνεις σωστή και ολοκληρωμένη δουλειά. Για να μην μιλήσω, για το γεγονός ότι πολλά είναι από χωριά, και πρέπει να προλάβουν το σχολικό, οπότε, εκ των πραγμάτων σχεδόν αποκλείονται από αυτές τις δραστηριότητες της 8ης και 9ης ώρας...

    Και τα λοιπά, και τα λοιπά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όντως Σοφία μου, θα πρέπει να απαιτούμε από το ισχύον σύστημα να εξασφαλίζει την κατάκτηση της γνώσης και να διαχειρίζεται σωστά το εκπαιδευόμενο δυναμικό του. Αλλά αντ’ αυτού απαιτούμε από το σύστημα να δίνει πτυχία!
    (Είναι τουλάχιστον βέτλανς νάουσα;;; ;) )

    Α μπούρδου μου θα σε μαλώσω, να διαβάσεις βιβλιογραφία! ;)
    (α) SOS είναι όλα όσα λέω, αν δεν ήταν δεν θα τα έλεγα!
    (β) Πιάσε κανά στυλό! Άντεεεε…
    (γ) Η επικοινωνία μπούρδου μου θέλει δύο, η έλλειψη της δεν οφείλεται ποτέ στον έναν από τους δύο! Επιπλέον, οι δικαιολογίες αυτού του τύπου έχουν κάνουν κακό σε σας, όχι στο σύστημα ή τον διδάσκοντα!
    (δ) Σαρανταποδαρούσα!

    Αχ θεία Θ, δυστυχώς δεν υπάρχει χρόνος κάθε φορά να ξεκινάμε από την αρχή. Ό,τι μπορούμε κάνουμε, αλλά δεν γίνεται κάθε χρονιά να εξηγούμε το big bang!

    Δείμο μου, δεν επαναφέρω τίποτε. Εγώ δεν πιάνω θέματα, αλλά αναφέρω ότι με απασχολεί κάθε φορά, αν με έχει ξανααπασχολήσει, ξαναναφέρεται!
    Έχεις δίκιο να λες ότι δεν φτάνει η συνεχής κριτική, αλλά να ξέρεις κάτι: Ούτε οι συνεχείς προτάσεις αρκούν, και ειδικά όταν οι προτάσεις είναι αποτέλεσμα «μόδας» ή φαεινής ιδέας του οποιοδήποτε πολιτικού. Χρειάζεται η ανάλυση και η πρόταση δράσεων που αναιρούν τα προβλήματα και η μετέπειτα εφαρμογή τους. Όταν λοιπόν ξεφύγουμε από τις προτάσεις που κάνει το υπουργείο αλλά και εσύ, και κάτσουμε και δούμε σοβαρά πως θα διαχειριστούμε τα παιδιά και τη γνώση, και τα οργανώσουμε όλα αυτά, αντί να πετάμε πυροτεχνήματα, και στη συνέχεια καθίσουμε και δουλέψουμε, τότε η παιδεία θα διορθωθεί. Μέχρι τότε, θα κινείται στη φιλοσοφική σφαίρα που κινείσαι εσύ και οι εκάστοτε υπουργοί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Darthiir the Abban, δε διαφωνώ στην αναγκαιότητα υποστήριξης προτάσεων με ουσία κι όχι λόγια του αέρα. Για αυτό το λόγο είναι η Παιδαγωγική ως ξεχωριστή επιστήμη και δίπλα της η Διδακτική και η Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης.

    Σοφία, κατανοώ τα προβλήματα, ωστόσο, πρέπει να ομολογήσουμε ότι μου λες πράγματα που σε άλλες χώρους είναι αστεία και μόνο που τα προσπαθήσατε. Εδώ σε εμάς είναι αδιανόητα και το ίδιο σε δεκάδες άλλα σημεία της χώρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. εδω δεν εχουμε μαθει να θεωρουμε αλλα και αλλα πιο βασικα δεδομενα πχ σεβασμος κτλ περιμενεις να εχουμε και εκπαιδευση εσυ ?
    κοιτα εμενα 33 χρονων ανιστοριτη και αγεωγραφιτη
    πιθανον και ανορφογραφη αχαχ

    και πηγα και στο καλυτερο ιδιωτικο ετσι !! τοπο παλι επιασαν τα λεφτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Και πάλι δεν κατάλαβες Δείμο μου. Δεν είναι αναγκαίες προτάσεις ουσίας. Είναι αναγκαία η εφαρμογή αποτελεσματικών μέτρων που στοχεύουν στην επίλυση των προβλημάτων και όχι απλά οι προτάσεις και εφαρμογές μοδάτων αναμορφωτικών σχημάτων.
    Ούτε η παιδαγωγική, ούτε η διδακτική, ούτε η κοινωνιολογία δεν θέτουν τις απαιτούμενες ύλες, ούτε εξασφαλίζουν την διαχείριση του εκπαιδευόμενου δυναμικού. Αντιθέτως μάλιστα, τα τελευταία χρόνια έχουν ακυρώσει πολλά από την εκπαιδευτική διαδικασία και έχουν δημιουργήσει προβλήματα. Για τον απλό λόγο ότι θεωρητικολογούν, όπως και εσύ, και δεν βλέπουν την πραγματικότητα. Δείμο μου τα οράματά σου που αναπτύσσεις είναι όμορφα, δεν διαφωνώ, απλά και αυτά, αλλά και οι πολιτικές μας κινούνται έξω από την πραγματικότητα, και ειδικά οι δεύτερες εξυπηρετούν συμφέροντα ή «ιδεολογίες», αλλά όχι τα μυαλά των παιδιών. Τα τελευταία είναι αδιάφορα. Η παιδεία όμως αφορά στα μυαλά, ούτε στην αγορά, ούτε στις ιδέες του καθενός.
    Από την Αννούλα, όντας μηχανικός, περίμενες μια πιο ρεαλιστική αντιμετώπιση… Αλλά ατυχήσαμε… μια από τα ίδια…
    Επίσης δήμο μου, καλό θα ήταν να εξηγήσεις τί και γιατί ακριβώς σου φάνηκε αστείο απ’ όσα είπε η Σοφία. Τα πυροτεχνήματα που πετάς κάθε τρεις και λίγο, με τις μεγαλόσχημες λέξεις, κάνουν εντύπωση και δημιουργούν αίσθηση είναι η αλήθεια, αλλά παραμένουν κενά περιεχομένου, όπως και όλα τα σχόλιά σου τότε που επισταμένα σου ζητούσα να απαντήσεις σε συγκεκριμένη ερώτηση (πώς εξασφαλίζεις στο σχέδιό σου την διαλογή όσων πέτυχαν στην εκπαιδευτική διαδικασία) αλλά απλά την αγνοούσες με κενές υπεκφυγές.

    Σοφία μου ο Δείμος είναι ένας οραματιστής. Τα οράματά του μπορεί να είναι όμορφα και άξια συζήτησης, το αναγνωρίζω, και μάλιστα καλό θα ήταν να συμπεριλάβουμε πολλά απ’ όσα λέει στο εκπαιδευτικό σύστημα. Απλά μέσα στον οραματισμό του χάνει την πράξη, την πραγματικότητα και αδιαφορεί για την αποτελεσματικότητα. Ασχολείται με το πώς θα ήταν όμορφη και ελκυστική μια παιδεία, αλλά δεν τον απασχολεί ποιοι είναι οι στόχοι της και αν επιτυγχάνονται.

    Ώρες ώρες σκώληξ μου σ’ αγαπάω!
    Αλλά κι εσύ βρε παιδί μου, δεν τα έκανες πασατέμπο αντί να τα ξοδεύεις στα ιδιωτικά;
    Ψιτ: Αύριο έχει διαγώνισμα ιστορίας και θα σε εξετάσω και για την Ακτή Ελεφαντοστού!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Darthiir the Abban, εγώ καταλαβαίνω. Αυτό που λέω είναι φτάνει πια με τη διαχείριση. Η απλή διαχείριση χωρίς μέθοδο είναι αυτά που οδήγησαν σε μία εξετασιοκεντρική και στείρα παιδεία, όχι τα οράματα. Οι σχετικές πάντως επιστήμες, από τις οποίες απέχεις προφανώς μόνο θεωρητικές που δεν είναι. Ούτε η Διδακτική (άκρως πρακτική), ούτε η Παιδαγωγική (επίσης με ειδικότερους πρακτικούς και θεωρητικούς τομείς). Η θέση σου είναι σαν να λέμε ότι τα Μαθηματικά αξίζουν μόνο για να μετράμε και άρα δεν είναι χρήσιμη επιστήμη.

    Παραβλέπεις τη βασική αρχή ότι κάθε αρχή στον τομέα της είναι εξόχως σημαντική και ότι αυτή που είναι που κατευθύνει την κίνηση βάσει βέβαια και των γειτονικών... (πχ και οι τρεις επιστήμες στηρίζονται στην Ψυχολογία, της Παιδοψυχολογία και την Ιατρική). Απλά όμως δεν μπορούμε να κρίνουμε πράγματα που δε γνωρίζουμε και μάλιστα να διαστρεβλώνουμε την ουσία τους.

    Για το αν παρουσιάζω ωραία τις θέσεις μου -που δεν είναι δικές μου, αλλά το ίδιο επιστημονικές και πρακτικές με το ότι η Γη γυρίζει- ας πω απλά ότι κάποιοι τα εφαρμόζουμε στην καθημερινή μας πράξη.

    Και σαφώς δε γέλασα με τη Σοφία. Για γέλια είναι ότι παλεύουμε να κάνουμε να κάνουμε όσα έκαναν η Σοφία που σε άλλες χώρες είναι δεδομένα εδώ και δεκαετίες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Συνεχίζεις να θεωρητικολογείς, χωρίς να προτείνεις συγκεκριμένες δράσεις. Επιπλέον, αγνοείς στην πράξη την απόστασή μου από τις επιστήμες που αναφέρεις, συνεπώς η θέση κατηγορίας που παίρνεις είναι ανασφαλής. Μάθε να συζητάς με τα λεγόμενα και όχι θίγοντας την επάρκεια του συνομιλητή σου, μόνο και μόνο για να δημιουργείς εντυπώσεις. Συγκεκριμένος, επιγραμματικά, μπορείς να γίνεις; Η θα συνεχίσεις τους "παράλληλους" μονολόγους σου, αγνοώντας την ουσία και τις ανάγκες της παιδείας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. γεια σας! οι μαθητές μου έφυγαν άλλος στην Αμαζονία, άλλος παντρεύεται κι άλλος διακοπές! θα εξετάσω τον εαυτό μου, στο sos θέμα αν μπορώ να επιβιώσω, εφόσον το υπουργείο μας κρέμασε, μήπως και δεν βρουν μονάχα τον σκελετό μου όταν γυρίσουν! beijinhos!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. και γώ κάτι αρχικά και κάτι όρους αδυνατώ να τους καταλάβω.Μέσες άκρες όμως κάτι συμπέρανα.
    Κι επειδή μ αρέσει που είσαι παρατηριτικός ,έχεις καταλάβει από ποιούς και πότε ξεκινάει αυτό το γαϊτανάκι της αμάθειας;
    δ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Βλέπω πως οι μαθητές σου έχουν πιάσει το νόημα coco μου! Δεν πας κι εσύ για καμιά βουτιά, εκεί σε μέρη εξωτικά;

    Δημητρούλα μ’, είναι λίγο δύσκολο να αποδώσεις επ’ ακριβώς ευθύνες σε ένα τόσο πολυσύνθετο θέμα. Το βασικό πρόβλημα ξεκίνησε να δημιουργείται όταν ξεκίνησαν οι πρώτες μεταρρυθμίσεις. Αυτές έγιναν χωρίς να έχει αποφασιστεί ο στόχος τους και χωρίς να έχει μελετηθεί η επίδρασή τους στην παιδεία, αλλά μόνο και μόνο για να γίνουν και να «εκμοντερνίσουν» (όπως και τώρα δηλαδή). Έτσι έγιναν με λάθος τρόπο. Βάλε τώρα στη συνταγή και μια γενικότερη απαξίωση της γνώσης, όσο και αν φαίνεται παράξενο δηλαδή για το σήμερα, η γνώση όντως απαξιώνεται, και μια ελάττωση της «πνευματικότητας» της κοινωνίας και στροφή στην «υλιστικότητα», και πολλά πολλά άλλα…
    Ας μείνουμε όμως στο βασικό: Οι μεταρρυθμίσεις δεν έγιναν με στόχο να εξυπηρετήσουν τα μυαλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. μην αφησεις αυτην την αγαπη να σε παρασυρει κρατησου !!!
    οχι ρε διαγωνισμα !! μεσα στην ζεστη θα χαλασει και το σικ μοβ των νυχιων μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Κρατιέμαι ρε ‘συ, αλλά άμα σπάσει το λαστιχάκι τη βάψαμε!
    Προφορικά θα σ’ εξετάσω παιδί μου, για πέρνα απ’ το γραφείο μου και θα τα βρούμε! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...