Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2010

Απώλεια αισιοδοξίας

Το ότι έχει χαθεί το μέτρο (και το σταθμό ίσως) είναι λίγο πολύ δεδομένο. Αυτό δε σημαίνει πως πολλές φορές δεν προκαλεί έκπληξη το μέτρο στο οποίο δεν υπάρχει μέτρο. Χάβρα οι διάδρομοι, μέσα οι «συνάδελφοι» διαγωνίζονται. Συνάδελφοι τύπεις, μιας και η σχέση προϋποθέτει και έναν «συναδελφικό σεβασμό», κάτι που προφανώς έχει εκλείψει στην σύγχρονη εποχή. Άλλωστε ο «συνάδελφος» πιο πολύ «ανταγωνιστής» θεωρείται. Στο μετέπειτα επίπεδο βέβαια, στο επίπεδο φυντανοτροφείου είναι απλά «αδιάφορος».
«Γιατί παιδί μου κλωτσάς την καρέκλα; Σου έχει κάνει κάτι; Σε αρένα βρίσκεσαι ή στο γήπεδο;». Γραφική εντελώς ακούγεται η διαμαρτυρία, σε υψηλό τόνο σίγουρα μιας και ούτε η χάβρα επιτρέπει χαμηλότερους, ούτε η απογοήτευση για την κτηνώδη συμπεριφορά που και αποδεκτή γίνεται αλλά και προκαλεί το γέλωτα των «συναδέλφων», όσων απλά δεν αδιαφορούν δηλαδή για όσα γίνονται δύο μέτρα παραδίπλα. «Θέλετε κάτι; Για ηρεμήστε λίγο γιατί πολύ αφεντικά την έχετε δει ορισμένοι εδώ μέσα!». Όχι, αυτή δεν ήταν η συνέχεια της διαμαρτυρίας, αλλά η επιτακτική απάντηση του επίδοξου βάνδαλου.
Η κοινωνία αυτή βαδίζει όλο και περισσότερο προς τη ζούγκλα. Βοηθάει πολύ άλλωστε σε αυτό και η «πληροφόρηση» που «ελεύθερα», μα και εντελώς στοχευμένα, παρέχεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Τα «δεκαπέντε λεπτά δημοσιότητας» κερδίζονται εύκολα όταν συμπεριφέρεσαι σαν ζώο, όταν βανδαλίζεις, όταν αφήνεις τον κόσμο άφωνο με την συμπεριφορά σου. Άλλου είδους «πρότυπα» δεν προβάλλονται πλέον! Μόνο πρότυπα βίας και πρότυπα «lifestyle». Ε αυτά είναι και τα πρότυπα που αντιγράφονται. Δεν είναι παράξενη η τροπή της κοινωνίας λοιπόν. Ακολουθεί κατά πόδας όσα της προβάλλονται! Από αρχαιοτάτων χρόνων άλλωστε, τα πρότυπα ήταν αυτά που καθόριζαν την παιδεία.
Πως το εκστόμισε το άλλο φυντάνι παλιότερα να δεις; Τότε, που κατάλαβε πως στην πράξη επωφελείται από την ανοχή των καθηγητών και πως αν κάποια στιγμή αυτή αρθεί, τα πράγματα θα αλλάξουν άρδην; «Ε μετά αναρωτιούνται γιατί κάποιοι καίνε αυτοκίνητα; Θ’ αρχίσουμε κι εμείς!». Όχι, δεν αποτελεί αναρχικό στοιχείο το συγκεκριμένο φυντάνι, λίγο «αντιρρησίας συνείδησης» είναι, αλλά βάνδαλος δεν έχει αποδειχθεί – μέχρι σήμερα. Ακολουθεί όμως και αυτός τα πρότυπα της εποχής. Η σήμερα εννοούμενη δημοσιογραφία και πληροφόρηση φέρει σίγουρα πολύ μεγάλη ευθύνη για όσα γίνονται γύρω μας. Ορισμένες φορές άλλωστε «προκαλεί» τα γεγονότα. Κοινό μυστικό το τελευταίο!
Η ποιότητα φαίνεται πως χάνεται μέρα με τη μέρα. Μια ποιότητα που κερδήθηκε με κόπο. Το ίδιο και η πνευματική ποιότητα. Όχι ότι και η προαναφερθείσα δεν αποτελεί πνευματική ποιότητα δηλαδή. Αλλά να, όταν όλα αυτά συνδυάζονται με την πλήρη αδυναμία έκφρασης εννοιών διάφορων της τετριμμένης καθημερινότητας, την πλήρη αδυναμία σύνταξης ενός κατανοητού κειμένου, την πλήρη αδυναμία σύνδεσης απλών πραγμάτων, όταν όλα τα μυαλά είναι είτε αποχαυνωμένα, είτε πλήρως αντιδραστικά, τότε η αισιοδοξία για την κοινωνία που έρχεται σίγουρα περιορίζεται στο ελάχιστο, έως και σε αδιόρατο επίπεδο. Διότι τελικά, εντελώς αναπάντεχα, ο Άβωνας βρήκε τρόπο να νικήσει το Γουλιέλμο. Άφησε εντελώς ελεύθερη και προσβάσιμη τη γνώση και απλά την «συντρόφεψε» με πληθώρα σκουπιδιών και την απαξίωσε. Έτσι, και πάλι, κάποιοι μονόφθαλμοι θα κυβερνούν στην κοινωνία των τυφλών.

11 σχόλια:

  1. Ακόμα χειρότερο κακό, όταν χάνεις το μέτρο, είναι να μην το ξαναβρίσκεις όταν σου το δίνουνε.... Και το κακό, δεν είναι ότι κυβερνούν οι μονόφθαλμοι, σε πολλές περιπτώσεις κυβερνούνε οι εντελώς τυφλοί. Οι δεύτεροι είναι απλώς, ανίκανοι, αλλά, οι πρώτοι, πιστεύω, πάρα πολύ επικίνδυνοι...
    Η στροφή στη βία, δεν είναι καθόλου τυχαία, διότι θεωρείς ότι έχεις δικαίωμα χρήσης (και καταστροφής) επί παντός επιστητού, είτε αυτό είναι υλικό, είτε είναι άλλης μορφής αγαθό. Και δεν είμαι απόλυτα βέβαιη αν αντιπαθώ τους αναρχικούς (διαφωνώ με τις πράξεις τους σε μεγάλο βαθμό αλλά προτίθεμαι να αναρωτηθώ και να συζητήσω πάνω σε αυτές) όσο αυτούς που δεν έχουνε καν αρχές για να αναιρέσουνε και να θέσουν εαυτόν ενάντιά τους. Και δεν μπορώ καν να αρχίσω να σου περιγράφω (ξέρεις δηλαδή) το πόσο αντιπαθώ τον βανδαλισμό, όχι μόνο των αντικειμένων, αλλά κυρίως, των ιδεών και της σκέψης...

    Kομμάτι απο διαγώνισμα αγγλικών του προηγούμενου τριμήνου (από κανονικό εώς καλό μαθητή, ε?):
    Q. Is the wall white?
    A. No, the wall is white.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αααααααααχ αχ αχ η αγαπημένη μου καρέκλα! {άσχετο!} Σπέέέρα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. πιστευω οτι το μετρο ειναι εντελως υποκειμενο σημερα
    εκει που αλλος δεν παταει ο επομενος τρεχει
    σιγουρα εχουμε εναν μπουσουρα σωστου και λαθους αλλα απο κει και περα υπαρχει ενα χαος ιδεων και πιστευω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. αφού σε τρώει, κόψε το, το άτιμο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σφάλμα δικό μου Σοφία. Στην «καθομιλουμένη», ως αναρχικά στοιχεία αναφέρονται οι άνθρωποι που έχουν ανοίξει πόλεμο με κάθε κοινωνική δομή και χρησιμοποιούν τη βία για τη βία, αποκλειστικά και όχι όσοι απλά, διαθέτοντας αρχές οι ίδιοι, έχουν ως πολιτική ιδεολογία την δίχως αρχή δομή της πολιτείας, με τους οποίους διαφωνώ μεν σε πολλά σημεία, αλλά αντιλαμβάνομαι την ιδεολογία τους και σε κάποια θέματα συμφωνώ μαζί τους. Τους δεύτερους λοιπόν απλά τους βρίσκω ουτοπιστές, ενώ τους πρώτους δεν τους έχω σε καμία εκτίμηση. Συνήθως κάνω αυτόν τον διαχωρισμό, αλλά ορισμένες φορές, εν τη ρύμη του λόγου, υποπίπτω κι εγώ στο παράπτωμα :)
    Όσο για το μέτρο… άμα το χάσεις δυστυχώς δύσκολα το ξαναβρίσκεις χωρίς να στο επιβάλουν, μιας και δεν το έχεις για να μπορείς να κρίνεις ότι το έχασες!!! (Δυστυχώς, χάος…)

    Μα καλά ρε σύντεκνε, τί μανία είναι αυτή με τα σπασμένα έπιπλα;;;

    Δεν σε αντιλήφθην σκώληξ μου, άλλη η πολυποικιλότητα των ιδεών, η οποία είναι και θεμιτή, και άλλο το μέτρο πάντως…

    Στο μβλόγγινγ αναφέρεσαι αθηνόβιά μου; Ναι, το ξέρω.. άτιμο κουσούρι αλλά δεν μπορώ να κρατήσω χαρακτήρα ώρες ώρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εκτός απ' το μέτρο και το σταθμό, έχει χαθεί κι' η μπάλα, Καμηλιέρη!
    Εντελώς!
    Και για τους διδάσκοντες...
    Αλλά, το χειρότερο....
    και για τους διδασκόμενους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φαντάζομαι ότι αναφέρεσαι σε μαθητή λυκείου, αντε τρίτη γυμνασίου, σε μικρότερη ηλικία θα ήταν παράλογη η έντονη "επαναστατικότητα". Η βία σίγουρα δεν είναι καλή αλλά ορισμένες φορές είναι μονόδρομος. Όσο για το χαός που επικρατεί στο μυαλό των νέων οι ευθύνες μάλλον βαρύνουν τους μεγαλύτερους και όχι τους ίδιους τους νέους (ίδιως αν είναι και ανήλικοι). Όποτε καλέ μου Καμηλιέρη (που απ'ότι καταλάβα είσαι καθηγητής φυσικής ή χημείας) η βία των νέων είναι το αποτέλεσμα της κοινωνικοπολιτικής δομής της χώρας των τελευταίων χρόνων.
    Έσπειρες ανέμους, θα θερίσεις θύελλες, που λέγανε κι οι παλιοί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπάλα μπάλα….
    Αυτό το τόπι που το κυνηγάνε 22 μαντράχαλοι;
    Κι αυτό χάθηκε βρε βιολιστή μου;;;

    Εεεεεμμμ πιο πάνω, πιο πάνω χάπι μου, πρόσθεσε 3+ χρόνια :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τι τραβάς και συ με τα βλαστάρια μας.
    Πάντως, το απόσπασμα από το διαγώνισμα στα αγγλικά το βρήκα βαθιά φιλοσοφικό...
    Έχε τον στο νου σου... ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Η αλήθεια είναι πως ναι, με έχει ρίξει σε βαθειά περισυλλογή!
    White or white?
    That is the real question!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. απλα ειπα με λιγα λογια οτι δεν πιστευω σε καλουπια λεξεων

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για πες...